Gå til innhold

Mektig imponert av EOS 550D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Canon har nok fått seg et gullegg her med 550D når en ser på kvaliteten man får for den lave prisen. Tror de andre produsentene skal slite for å komme seg opp på Canons nivå på video. Og når en ser resultater folk får på videoene i dårlig lys så er det nok og et tankekors for de som dømmer nord og ned Canons høye antall mp på sensorene.

 

Selv har jeg 7D og 5DII, men har ikke rørt videogreiene enda, 7D har jeg hatt siden i høst og tatt mange tusen bilder med, men null video. Når en ser resultatene mange får til så bør en gjerne prøve seg, men for en videoamatør de luxe er det mange spørsmål først, f.eks:

 

HD - hvilken framerate? Føler formater og framerate er en jungel.

IS - av eller på?

Fokus - umulig med autofokus?

ISO - auto eller manuell?

 

Joda, man kan google seg blå, men får og tusen blå ulike svar.

 

En annen sak, når er det plutselig 3 konger på video, 5DII, 7D og 550D - lurer på hvilket som er best? Og hvorfor i såfall? 7D og 550D har samme antallet mp på sensoren, men 7D's skal vistnok være noe mer "avansert" slik jeg har forstått det. Fokussystemet til 7D er totalt overlegent de andre 2.

 

Jeg må jo innrømme at jeg i mitt tilfelle da sitter antagelig på 2 topp eksemlarer for å skape kvalitetsvideo, men har vel følt etter det som har vært sagt før at det er ikke så enkelt som mange tror i bruk. Hva proffe får til er alltid en annen sak uansett. Jeg vil tro at fokussaken kan vær den vanskeligste delen for amatører å få til?

 

Tor

Lenke til kommentar

Jeg driver faktisk å vurderer en 550D for tiden. Jeg vurderte 5D Mk II en stund, men det blir for mange penger i forhold til ha jeg egentlig er på jakt etter*. Men god video har jeg lyst til å leke med. 7D hadde vært et alternativ; men ettersom jeg er en tilhenger av så små kameraer som mulig - så tror jeg en 550D er like greit.

 

*) Litt bedre høy ISO ytelse enn 30D for konsertfoto.

Lenke til kommentar

Trondster: Jeg er ikke helt sikker på hvordan brikken oppfører seg i videomodus, men jeg vil tippe at det kun er en pixel og ikke 9 som brukes per videopixel. Dermed vil et skarpt objektiv fortsatt ha noe for seg selv om det kun er et 2Mp bilde som skal lages.

 

Et speilreflekskamera er vel ikke akkurat førstevalg til generelle videoopptak, men om man vet hva man skal lage og hvordan er det ikke mye som slår kvaliteten du kan få fra et slikt. Som de fleste sikkert har fått med seg er siste episode i sesong 6 av House filmet med 5D mkII.

 

Zacuto har laget en fin sammenligning av film og HDSLR: http://www.zacuto.com/shootout

Det er litt igjen på dynamisk omfang på normale iso-verdier, men prisen er jo en helt annen, så jeg tror jeg kan leve med at lyspæra er litt utbrent. Se episode 2 hvor de tester D3s på ekstrem iso.

 

Følgefokus er fint, og en absolutt nødvendighet om man bruker original canon-optikk hvor fokuseringsringen går i rykk og napp. Bruker man eldre (eller nyere Zeiss) manuell optikk vil fokuseringen bli langt mykere, og følgefokus-utstyr er ikke like nødvendig.

 

For å få maks ut av videoene bør man prøve seg frem med "picture styles" med lavere kontrast så man får mer å gå på i etterbehandlingen. I denne tråden er det et par stykker som gir en god start: http://8k.no/DT

Lenke til kommentar

Trondster: Jeg er ikke helt sikker på hvordan brikken oppfører seg i videomodus, men jeg vil tippe at det kun er en pixel og ikke 9 som brukes per videopixel. Dermed vil et skarpt objektiv fortsatt ha noe for seg selv om det kun er et 2Mp bilde som skal lages.

Er akkurat slik det gjøres, og er vel derfor man ser ganske mye moire i enkelte sammenhenger. Usikker på om det bare leses av en pixel per videopixel, men det er definitivt line-skipping på gang.

Lenke til kommentar

HD - hvilken framerate? Føler formater og framerate er en jungel.

IS - av eller på?

Fokus - umulig med autofokus?

ISO - auto eller manuell?

 

-Frameraten må du tilpasse det du skal bruke videoen til. 25 til TV og 24 til film og annet bruk. Og 1/50s: http://blog.tylerginter.com/?p=385

-IS er fint, men vær oppmerksom på at den lager ulyder som den interne mic'en fanger opp, en ekstern mic er en nødvendighet.

-Autofokus er såvidt jeg har sett helt håpløst, den jager frem og tilbake og man blir litt svimmel av å se på det. Skaff deg noen billige gamle objektiver og en adapter, så er du godt i gang.

-Du må filme i manuell modus. Filmer du i f.eks. Av vil du få uheldige overganger når kameraet finner det for godt å hoppe opp eller ned ett trinn.

Lenke til kommentar

Jeg driver faktisk å vurderer en 550D for tiden. Jeg vurderte 5D Mk II en stund, men det blir for mange penger i forhold til ha jeg egentlig er på jakt etter*. Men god video har jeg lyst til å leke med. 7D hadde vært et alternativ; men ettersom jeg er en tilhenger av så små kameraer som mulig - så tror jeg en 550D er like greit.

 

*) Litt bedre høy ISO ytelse enn 30D for konsertfoto.

 

7D er mindre enn 5DII (av en eller annen grunn føles det større enn det reelt er), men 550D er minst, hvor stor reell forskjell det er på 7D og 550D er jeg usikker på, vekten er nok og litt høyere på 7D.

 

Jeg lånte et nytt 450D en periode da 50D'n var inne på rep, 450D er vel omtrent som 550D i størrelse og vekt antar jeg? Det jeg merket mest i forskjel mellom 450D og 7D var vekt og følelse av soliditets utklassing ved 7D'n, det siste mer enn jeg ville trodd siden jeg normalt ikke er så opptatt av den greia. Men 450D føltes som et plastleketøy man var nesten redd for å klemme på, eller sette ved siden av 7D'n så den ikke skulle dunke borti leketøyet.

 

Men jeg antar at hvis man har kun det ene (jeg har jo to hus alltid) så vil en ikke merke dette forholdet, og da betyr det ikke særlig.

 

Det som betyr noe er jo resultatet og der leverer 550D nok mer enn de fleste trodde da det ble annonsert. Om det for din del med midtpåhøyISO behov dekker behovet godt nok vet bare du. Men siden jeg nå og har 5DII som du vet - og har sammenlignet med 7D som leverer omtrent som 550D på ISO'en, vil jeg mer enn antyde at med lyssterk optikk på begge er det ikke et hav i forskjell på det ISOområdet jeg antar du har behov for, snarere en liten bekk kanskje - eller overflaten på en halvliter.

 

Det er betydelig mer forskjell mellom 50D og 5DII enn mellom 7D og 5DII, og da antatt og mellom 5DII og 550D. Nå er jeg litt usikker på prisene pr i dag, men du er ikke langt unna 3 stk 550D for 1 stk 5DII, og det er slettes ikke 5DII verd i praksis for garantert 95% av kjøperne minst. 7D koster vel kanskje noe i underkant av dobbel pris på 550D? Der kan man kanskje diskutere mer om en viss fornuft i forskjellen.

 

Antatt vil og bruktprisene holde seg noenlunde på alle de 3 nevnte (men minst på 5DII), noe som jo vil være positivt for de som kjøper nytt og så kanskje bytter igjen innen kort tid av ymse årsaker.

 

(litt utenfor, men regner med at en tåler det i denne tråden)

 

Tor

Endret av TorVidle
Lenke til kommentar

HD - hvilken framerate? Føler formater og framerate er en jungel.

IS - av eller på?

Fokus - umulig med autofokus?

ISO - auto eller manuell?

 

-Frameraten må du tilpasse det du skal bruke videoen til. 25 til TV og 24 til film og annet bruk. Og 1/50s: http://blog.tylerginter.com/?p=385

-IS er fint, men vær oppmerksom på at den lager ulyder som den interne mic'en fanger opp, en ekstern mic er en nødvendighet.

-Autofokus er såvidt jeg har sett helt håpløst, den jager frem og tilbake og man blir litt svimmel av å se på det. Skaff deg noen billige gamle objektiver og en adapter, så er du godt i gang.

-Du må filme i manuell modus. Filmer du i f.eks. Av vil du få uheldige overganger når kameraet finner det for godt å hoppe opp eller ned ett trinn.

 

Akkurat som jeg tenkte, er ikke bare å filme nei :ermm:

 

Men jeg forstår ikke enda hvorfor tv'n ikke kan vise både 25 og 24? Hva menes med "film" når du snakker om 24? Altså hva man kan bruke/vise den på/med etc. F.eks lager man en i 25 så kan den ikke brukes til å se på pc'en? Eller Youtube? Man kan jo vise alle mulige videopptak på tv'n dersom man har den rette greia for overgang?

 

Ekstern mikrofon - kan den settes på huset eller må den holdes av en assistent f.eks? (har tenkt å filme natur uten assistent helst)

 

Hvorfor gamle billige objektiver? For det første har ikke de IS, for det andre: Kan man ikke bare bruke de nye dyre objektivene på manuell? Og føler noen sier at det ikke går med IS? Men ser at fokusgreia nok vil bli det største problemet for amatører.

 

Kun i manuell modus? Men ok med autoISO?

 

Takker for svaret, men ble dessverre ikke mindre forvirret, ikke din feil for jeg føler man får ulike svar hver gang en ny uttaler seg/kommer med sine råd.

 

Tor

Lenke til kommentar

550D er som et stykke plast-såpestykke i forhold til 7D. Jeg har en 30D i dag og har hatt en 350D før; så jeg vet nøyaktig hva jeg går til hvis jeg kjøper en 550D. I det daglige så bruker jeg Olympus E-620 som er bortimot det perfekte kamerahus ut i fra mine kriterier. Men Olympusen har et mangler (bla. ingen video) som jeg mistenker 550D vil dekke.

Lenke til kommentar
Hvorfor gamle billige objektiver? For det første har ikke de IS, for det andre: Kan man ikke bare bruke de nye dyre objektivene på manuell? Og føler noen sier at det ikke går med IS? Men ser at fokusgreia nok vil bli det største problemet for amatører.

 

Kun i manuell modus? Men ok med autoISO?

 

Takker for svaret, men ble dessverre ikke mindre forvirret, ikke din feil for jeg føler man får ulike svar hver gang en ny uttaler seg/kommer med sine råd.

 

Tor

Tror det har noe med at de gamle objektivene ble laget for manuell fokus og har selvsagt, stort sett, lengre manuell fokus sammenlignet med nye autofokus objektiver. (en kjeite forklaring)

Shocktrauma med andre kan helt sikker utdype og forklare det bedre.

Lenke til kommentar

550D er som et stykke plast-såpestykke i forhold til 7D. Jeg har en 30D i dag og har hatt en 350D før; så jeg vet nøyaktig hva jeg går til hvis jeg kjøper en 550D. I det daglige så bruker jeg Olympus E-620 som er bortimot det perfekte kamerahus ut i fra mine kriterier. Men Olympusen har et mangler (bla. ingen video) som jeg mistenker 550D vil dekke.

 

Regnet med at du kjente til de forholdene minst like godt som meg, min "lange" sak var vel mer som en egen oppsummering og på hvor mye som har skjedd på kort tid (jokeren blir vel hvis det kommer et 60D nå som lagrene ser ut til å tømmes for 50D, det må jo plasseres mellom 7D og 550D i pris) :)

 

Egentlig er jo 550D et kjempekamera i det segmentet når en ser hva det leverer.

 

Tor

Endret av TorVidle
Lenke til kommentar

Er nok lettere å fokusere med dedikerte manuelfokusobjektiver ja - that said, den end of season episoden av House ble spilt inn med blant annet EF 50mm f/1.0 og 85 f/1.2. Så selv med autofokusobjektiver er det mulig å dra fokus (selv om jeg kan tenke meg at det er supervanskelig på f/1.0 og 1.2).

 

Vil vel si at det må være vanskelig uansett å manuelt fokusere når man filmer og er alene med alt og skal kanskje både zoome og panorere, og ikke minst holde kameraet mest mulig stabilt. Jeg føler endel når de svarer vektlegger og viser for mye til hva proffe får til med en hel stab hjelpere og ikke minst deres kunskaper og erfaringer.

 

Tor

Lenke til kommentar

Vel, jeg har ikke problemer med å fokusere 24-70en manuelt mens jeg holder kameraet handholdt - det uten noe tilbehør. Krever kanskje litt tilvenning, men det er langt fra så vanskelig som noen skal ha det til. :p

 

Ja, det går, og L-serien er nok endel bedre enn rimeligere objektiv.

35mm f2 som jeg har er nesten håpløs da fokusringen går i rykk og napp, og det samme gjelder 50mm f1.4.

Har Olympus OM 24mm f2 og 50mm f1.8, og de er en helt annen verden enn canons optikk. Det kjennes nesten ut som fokusringen har oljedemping, det er veldig lett å få en jevn fokusering med myke overganger, og det stopper på uendelig.

Lenke til kommentar

Kan du fortelle litt mer om funksjonaliteten til skulderstativet? Hva er poenget med å kunne skyve kameraet frem og tilbake på de to rørene?

 

 

Det er ikke kameraet man skyver,det gjør at man kan justere følgefokus utifra hvilken lengde objektivet har.

 

 

Ekstern mikrofon - kan den settes på huset eller må den holdes av en assistent f.eks? (har tenkt å filme natur uten assistent helst)

Tor

 

røde stereomikrofoner har fått gode skussmål,du burde helst ha en retningsstyrt mikrofon "shotgun microphone".Det for og kunne selektere lyden.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...