Gå til innhold

Mektig imponert av EOS 550D


Anbefalte innlegg

Dpreview er sikkert vel og bra, men pleier å lese tester her, og da vet jeg hvordan ting pleier å arte seg.

 

Synd at det drøyer med 60d, om/når den kommer blir det nok et kanonkamera. Jeg er enig med de som ser for seg en 550d i 50d kropp med heftigere seriebildefunksjon og bedre søker. Særlig det siste er noe som jeg kunne tenkt meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har akam planer om å teste denne snart? Jeg klør litt etter å bytte ut 350d nå, og det hadde vært knas med en test.

 

Det frister også med en eventuell 60d, men jeg har klart meg fint med størrelsen til 350d og det har aldri sviktet meg uansett hvor jeg har vært eller hvordan været har oppført seg.

 

Skal til italia 18. juni, noen sjans for at 60d kommer før da?

 

Gjorde selv oppgraderingen fra 350D til 550D. Egentlig hadde jeg tenkt meg 7D, men når jeg ved kjøp av 550D i tillegg fikk råd til en 10 - 20 mm zoom, så synes jeg det ikke var særlig mer å tenke på.

Lenke til kommentar

7d er nok et knakende bra kamera, men muligens litt stort og tungt for meg, dette er noe jeg må tenke over. Vil ikke at vekt og størrelse skal hindre meg i å ta kamera med ut. Og det er jo som påpekt av bolsen prisforskjell som tilsvarer feks 10-20mm fra canon som jeg mangler og har lyst på... Skuddtakt og fokuspkt betyr mindre for meg.

 

Bolsen, er det noen endringer til det bedre mtp søker og grep fra 350d til 550d synes du? 550d er egentlig litt lite for meg, men jeg kan leve med det.

Lenke til kommentar

550D: 129 x 98 x 75 mm, 530 g

7D: 148 x 111 x 74 mm, 820 g

 

Størrelsesforskjellen betyr for meg ikke noe særlig - man skal uansett ha på et objektiv, og så blir dimensjonsforskjellene småtteri. Synes heller ikke det er så stor vektforskjell å snakke om. Så tenker jeg heller - "7D tør jeg ta med i regnvær".

For meg er det to kategorier Canon-hus: kategorien Små Hus og kategorien Proffhus + Hus med batterigrep. Både 550D og 7D er i utgangspunktet i førstnevnte kategori. ;)

 

 

Men - jeg har heller ikke noe imot å ta med en 5DmkII med 70-200/2.8 og batterigrep, så hva vet jeg.. ;)

Lenke til kommentar

7d er nok et knakende bra kamera, men muligens litt stort og tungt for meg, dette er noe jeg må tenke over. Vil ikke at vekt og størrelse skal hindre meg i å ta kamera med ut. Og det er jo som påpekt av bolsen prisforskjell som tilsvarer feks 10-20mm fra canon som jeg mangler og har lyst på... Skuddtakt og fokuspkt betyr mindre for meg.

 

Bolsen, er det noen endringer til det bedre mtp søker og grep fra 350d til 550d synes du? 550d er egentlig litt lite for meg, men jeg kan leve med det.

 

Grepet er litt større enn 350D, ikke mye - men nok til at enkelte har kommentert at det er hakket bedre å holde. Men er 350D for lite i hånda er nok 550D det også.

 

Når det gjelder søker og informasjon så er det langt mer forskjell. 550D har som 7D omtrent 100 % visning i søker, 350D bare litt over 90 % (om jeg ikke husker feil). Informasjon i søker ellers ikke så ulik. Men skjermen bak er i en annen klasse. Jeg er virkelig fornøyd med oversikten og fleksibilitet denne gir. Etter litt tilvenning, så synes jeg personlig at det har blitt særdeles raskt og enkelt å skifte rundt på innstillinger.

 

Men som alltid bør man ha seg en kort prøverunde før man tar et endelig valg. Jeg prøvde begge to, og fant ut at jeg ville prioritere vekt, størrelse og ekstra objektiv mot bedre værtetting og byggkvalitet. Faktisk betaler jeg gjerne en 400 - 500 kr ekstra, noe som var det jeg gjorde, for muligheten til å bruke en time eller to med kameraene før jeg bestemte meg (noe jeg faktisk også gjorde). For meg spiller totalvekt og størrelse på utstyret enn viss rolle, da jeg ofte reiser med minimumspakning. Dog var ekstra objektiv viktigst - og i realiteten tunga på vektskåla. Hadde i utgangspunktet satt meg et klart budsjett oppad for hva jeg kunne bruke.

Lenke til kommentar

Synd at det drøyer med 60d, om/når den kommer blir det nok et kanonkamera.

 

 

7d er nok et knakende bra kamera, men muligens litt stort og tungt for meg, dette er noe jeg må tenke over.

 

550d er egentlig litt lite for meg, men jeg kan leve med det.

 

50D og 7D er ikke så himla stor forskjell på,du må ha de ved siden av hverandre for og se forskjellen.Og tror ikke et eventuelt 60D blir mindre en 50D.

 

EOS 7D EOS 50D

Bredde14.8 cm Bredde14.6 cm

Høyde11.1 cm Høyde 10.8 cm

Dybde7.4 cm Dybde7.4 cm

Vekt820 gram Vekt822 gram

 

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

"50D og 7D er ikke så himla stor forskjell på,du må ha de ved siden av hverandre for og se forskjellen.Og tror ikke et eventuelt 60D blir mindre en 50D."

 

Enig. Jeg tror jeg trenger en tur i kamerabutikken for å føle litt på det, deretter ta en seriøs diskusjon med meg selv, så se om partene som vil ha bedre kamera å holde i og de som vil ha så lite kamera som mulig, blir enige. Godt de er enige om at det blir en canon, hvis ikke hadde vi aldri blitt ferdig...

 

Men 7d blir for dyr. Tror jeg:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk rett og slett frysninger...

 

Er det virkelig mulig å gå løs på bilen med svamp uten å spyle grusen av den først???

 

Aoffff..

 

Men stjernebra kvalitet da.

 

Er meget fornøyd med mitt 550d.

 

Skjønner etterhvert at jeg skulle hadd autofokus på filmingen.

Rett og slett kjempekjipt at det ikke er det.-

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...