Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ulyd i AC på 99 mod Vectra B


Anbefalte innlegg

Jeg har en 1999 Opel Vectra B 16v CD.

Etter vinteren i fjor, merka jeg at AC hadde slutta å gi meg kald luft, derfor dro jeg til Bilteam som fylte på gass og siden har dette fungert bra... fram til rundt årsskifte. Da begynte AC'en å lage en forferdelig høyfrekvent ule-lyd.

Lyden kan sammenliknes med en slakk viftereim (jeg har sjekka at reima er stram), men mer "hakkete". Lyden er ujevn og varierer mellom konstant, nesten jevn lyd og uregelmessige, kort utbrudd.

 

Litt av problemet er at dette kun skjer innimellom, men normalt sett minst en gang i løpet av min kjøretur til jobb (2 mil). Jeg har prøv å finne et mønster for når lyden inntreffer, men uten hell.

Jeg har prøvd:

- Høy akselerasjon

- Kraftig sving til begge sider

- Rusing av motor når bilen står stille (og i fart)

- Kjørt fort over humpler

Men det virker som om lyden oppstår hyppigere ved kraftig akselerasjon enn ved de andre situasjonene. Lyden kommer også noen ganger når bilen står på tomgang. Siden jeg ikke klarer å fremprovosere lyden, har jeg heller ikke klart å identifisere akkurat hvor lyden kommer fra :(

 

Eneste som er sikkert er at lyden blir helt borte når jeg skrur av AC (jeg kjører som regel uten AC om vinteren, men skrur den på innimellom bare for at den skal få være litt i bruk). Når lyden oppstår pleier jeg å skru av AC for så å skru den på igjen etter noen sekunder. Lyden er så høylytt at det er direkte flaut og kan høres på 50+meters avstand.

 

Er det noen som har opplevd dette med en Vectra eller andre biler generelt? Noen tips om hva dette kan skyldes og evt hva en kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fyll/saus inn hele magnet innslaget på ac pumpa med rustløser, start bilen og skru av av/på 100 ganger. Treghet i koblingen kan få den til og slure noe som vil lage lyd. På opel hender det også ganske ofte at det er dårlig kontakt i det ene stikket oppe på pumpa som gjør at koblingen slurer. Til opel får man også kjøpt løs magnet holoy så du slipper og kjøpe hele pumpa hvis det er dette som kødder.

 

Hjelper ikke det dra på et verksted og be dem klemme inn 1 dl med olje.

 

Hjelper ikke det bytt kompressor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...