Samiboy Skrevet 22. april 2010 Skrevet 22. april 2010 hei, er på jakt etter min førstebil og har det klart at jeg vil ha bmw. har da tatt for meg e36 318is og oppover. hvor mye må man ut med hvis man vil ha en coupe som er i god stand? vil ikke bruke mer en 50 høvdinger, kan strekke meg litt mer, men helst ikke mere. bilene er veldig stilige, men hvordan er de å kjøre? hva bør man være obs på når man kjøper en slik bil? mvh. samiboy
SirAmp Skrevet 23. april 2010 Skrevet 23. april 2010 Disse bilene er helt fantastiske å kjøre, men hvis du skal kjøpe en så gammel bil MÅ du kunne skru litt selv. vær obs på rust.
Effectiv Skrevet 23. april 2010 Skrevet 23. april 2010 Rust i kanaler, spes under framskjermer, rust i hjulbuer, rust i innfestningen til diffen, m20-motorene har ganske svake topper og svake toppakninger så vær obs på at den ikke er grisekjørt på kald motor. Ellers er bærekuler en standard del som pleier å være gåen på e36 har jeg erfart meg. Kan være verdt å sjekke hjullagre, høre etter ulyd ved girskift(traversforing) og høre etter ulyd fra diff ved bremsing på gir spesielt. Ellers alt det vanlige med bilkjøp. Husk å sjekk olje for majones og kjølevæske for olje. tikking er helt normalt på alle motorene til e36 utenom 318is.
Samiboy Skrevet 23. april 2010 Forfatter Skrevet 23. april 2010 hva ville dere gitt for en 318is som har rullet ca. 200 000, har skinn intr. og overhalt motor?
Effectiv Skrevet 23. april 2010 Skrevet 23. april 2010 50 lapper pga det er en IS.. spørs standen da. hvor lenge siden eu? Mye rust?
Samiboy Skrevet 23. april 2010 Forfatter Skrevet 23. april 2010 50 lapper pga det er en IS.. spørs standen da. hvor lenge siden eu? Mye rust? er ikke sikker, men kan her er annonsen http://bil.autodb.no/autodb/frame_search.wa2?AdItemId=1091992;Modified=1271971524;_cmd=similar
Effectiv Skrevet 23. april 2010 Skrevet 23. april 2010 Virker som et greit kjøp det Meget fine biler å kjøre iallefall!
kremt Skrevet 24. april 2010 Skrevet 24. april 2010 Virker som et greit kjøp det Meget fine biler å kjøre iallefall! Full motoroverhaling på en bil som har gått 200 virker litt suspekt spør du meg... Dårlig levetid eller råtne eiere?
Effectiv Skrevet 24. april 2010 Skrevet 24. april 2010 200 000 er da en grei tid å overhale en motor på, spesielt toppene til bmw blir fort slitt.
Samiboy Skrevet 25. april 2010 Forfatter Skrevet 25. april 2010 takker for god respons her desverre ble bilen solgt før jeg fikk ringt på den er det slik at alle toppene på e36 bmw er like sårbare, eller er det bare 4-erne som er slik? og hva er en ca. pris for en brukbar e36? kan mekke litt sjøl, så trenger ikke å være et prakteksemplar selvfølgelig. og hva er det som er typiske feil på e36, og hva bør man passe seg for når man kjøper en slik? hva ville dere gått for? ble mange spørsmål her, men håper dere tar dere tid til å svare mvh. Samiboy
Effectiv Skrevet 25. april 2010 Skrevet 25. april 2010 ville gått for is eller sekser de andre 4erne er meget dårlige. reg.reim intervall på 40 000, kammer på 80 000 ellers er det ikke mye annet enn rust, diff, litt elektrisk men ellers gode biler. Sjekk spesielt etter rust forann under skjermer og i oppfestningen til diffen.
kremt Skrevet 25. april 2010 Skrevet 25. april 2010 Subframe disaster er jo dessverre veldig vanlig på 36 og 46, så det må man passe seg for. En meget alvorlig feil som kan få store konsekvenser.
Gavekort Skrevet 25. april 2010 Skrevet 25. april 2010 Hvis du skal ha BMW som førstebil så må du forbedrede deg på dyre forsikringer og mekking. W
walt1brg Skrevet 25. april 2010 Skrevet 25. april 2010 Hvis du skal ha BMW som førstebil så må du forbedrede deg på dyre forsikringer og mekking. W skal han ha en bil som skal se bra ut og som skal gå greit nok til 50 lapper er han nok uansett nødt til skru litt... når det gjelder BMW så er det ikke typiske biler med bøttevis av feil på!, men det er klart... en nesten 20 år gammel bil er det som regel feil på.. og når det gjelder 318IS så er det ikke til å stikke under en stol at de aller fleste desverre er kjørt hardt da de er svært populære ungdomsbiler.... dessuten.. til trådstarter... hadde det vært meg som skulle kjøpe BMW så hadde ikke 316 eller 318 vært noe alternativ (bortsett fra en strøken 318IS selvsagt) BMW skal ha rekkesekser... eller mer da disse firerne som 316 og 318 er bare en halv BMW i mine øyne....
Gavekort Skrevet 25. april 2010 Skrevet 25. april 2010 Joda! Men fokuserte mest på det med forsikring. Forsikringsselskapene er ikke glad i at ungdommer har stor motor, og siden BMW er en typisk rånebil så setter de på en ekstra stor premie i tillegg til motorstørrelsen. Konklusjonen min er at TS kommer til å betale nesten like mye i forsikring som på bilen.
kremt Skrevet 25. april 2010 Skrevet 25. april 2010 Joda! Men fokuserte mest på det med forsikring. Forsikringsselskapene er ikke glad i at ungdommer har stor motor, og siden BMW er en typisk rånebil så setter de på en ekstra stor premie i tillegg til motorstørrelsen. Konklusjonen min er at TS kommer til å betale nesten like mye i forsikring som på bilen. Dette var noe nytt, har rånebiler dyrere forsikring? Nei, det var bare latterlig sagt. Det som har noe å si på forsikring, er statistikk. Antall skader og antall tyverier + total utbetaling blir brukt for å beregne årspremie. Bosted og kjørelengde har også en stor betydning, i tillegg til dekning selvsagt. Men på en så gammel bil burde man ikke ha noe mer enn ansvar.
Gavekort Skrevet 25. april 2010 Skrevet 25. april 2010 Slik jeg fikk vite det var BMW, Volvo 240 og andre rånebiler svindyre å forsikre. Men ikke ta meg for god fisk, jeg har aldri eid en bil... Enda.
Samiboy Skrevet 25. april 2010 Forfatter Skrevet 25. april 2010 Hei Mekking på bil tror jeg ikke skal være en hindring da jeg har mekken som tillegsfag på skolen At det blir dyre forsikringer er jeg forberedt på, men igjen så er det dyrt for en ungdom å foorsikre en bil uansett, så hvorfor ikke betale det lille ekstra for å få en liten glede? Og er det slik at holdbarheten på rekkefireren er dårligere i forhold til rekkesekseren mtp. vedlikehold og skader ol? Takker for den gode responsen her.
.Marcus Skrevet 25. april 2010 Skrevet 25. april 2010 Joda! Men fokuserte mest på det med forsikring. Forsikringsselskapene er ikke glad i at ungdommer har stor motor, og siden BMW er en typisk rånebil så setter de på en ekstra stor premie i tillegg til motorstørrelsen. Konklusjonen min er at TS kommer til å betale nesten like mye i forsikring som på bilen. Dette var noe nytt, har rånebiler dyrere forsikring? Nei, det var bare latterlig sagt. Det som har noe å si på forsikring, er statistikk. Antall skader og antall tyverier + total utbetaling blir brukt for å beregne årspremie. Bosted og kjørelengde har også en stor betydning, i tillegg til dekning selvsagt. Men på en så gammel bil burde man ikke ha noe mer enn ansvar. Du kan jo tenke deg hvilken bil som har verst kollisjonsstatistikk av en E36 og en Toyota Corolla. Selvfølgelig er det større premier på biler som blir mye brukt til råning.
Stonescream Skrevet 26. april 2010 Skrevet 26. april 2010 Dersom du ikke bor i by hadde jeg også vurdert en e35 5 serie. Er veldig behagelige å kjøre samtidig som det er mer solide biler enn e36. Rimeligere forsikring også. Sjekk feks 520 og 525. Lette å skru på og med et pipesett og fastnøkler fra 6mm til 27 mm fikser du det meste. Hadde en fra 1991 selv og kjempefornøyd. Sjekk rust i kanaler, litt på hjulbuer og rundt bensinlokket. Rekkesekseren er solid og med oljeskift, skifte av vannpumpe på rundt 200 000 og evt termostat går de lett 300 000. Ville heller gått for en 5 serie enn 3 serien og du får en finfin 525 for rundt 50 000.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå