Gå til innhold

Brikkekrig mellom Google og Apple?


Anbefalte innlegg

 

Men sant skal sies så er ARM en konstruksjon av Apple, Acorn og VLSI.

Nei, egentlig ikke. Mer nedenfor.

 

Som du er inne på, ARM Holdings ble opprinnelig startet i 1990 av Acorn, Apple og VLSI, som et "joint venture" foretak.

Og ARM Holdings ble kun opprettet for å kunne vidrerutvikle ARM i en spinoff, da selskapet bak ARM hadde finansielle problemer. ARM har vært utviklet siden 1983, så å si at Apple på noen måte har vært med på å starte ARM det er ikke riktig. De bidro med finansiering på et viktig tidspunkt, noe som faktisk viste seg heldig for Apple.

 

Apples interesse i det hele var utvikling av RISC-prosessorene som skulle bli benyttet i Newton-plattformen.

Neweton var nok hovedgrunnen til Apples interresse ja.

 

Da Newton ble faset ut av produktlinjen på slutten av 90-tallet, og Apple ikke lenger hadde behov for ARM-prosessorer i sin produktlinje. solgte Apple seg ut av ARM Holding.

Det er nå ikke helt riktig. Men på den tiden hvor Apple avsluttet Newton, hadde de seriøse finansielle problemer og lå veldig dårlig ann. Inntektene fra salget av ARM Holding var en av hovedgruinnene til at de klarte seg videre. Så Apples invistering i ARM Holding viste seg å være veldig heldig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Teknisk svakere? A4 er den kraftigste arm prosessoren som er på markedet nå som jeg har hørt om.

 

A4 sin grafikkprosessor er også overlegen i forhold til feks snapdragon.

Det er jo bare sludder, den er ganske ordinær.

 

A4 er en ARM Coretex A8 kjerne, det samme som stort sett alle levrandører av SoC bruker. Tilsvarende det som er i Texas sin OMAP3, Samsung, Frescale, ST, Qualcomm og andre sine kretser.

 

Det er nå så at grafikk prosessoren i A4 er litt vassere enn hva som er i snapdragon eller OMAP3. Men Samsung tilbyr den samme GPU kjernen, plus at både de og Renesas har varianter med en ennå vasser versjon av den GPUen. Grafikkprosessoren er ikke så imponerende heller, den går også under navnet GMA500 når Intel leverer den.

 

Det er ikke så vanskelig å finne noe kraftigere, både Texas sin OMAP4 og Nvidas Tegra 2 er Dual-core ARM Cortex A9 basert, og gir mye høyere ytelse. OMAP4 bruker en kraftigere utgave av GPUen og det burde ikke være overaskende om Nvidia har en GPU kjerne som yter bedre.

Lenke til kommentar

Det er absolutt ikke sludder! Det er bare slik at produkter som er basert på Cortex a9 SoC's ikke er på markedet, og jeg vil tippe at vi ikke får se det før i 2011(Dette er KUN spekulasjon fra min side). A4 er også mest sannsynelig 45 Nm Cortex a8, imotsetning til Snapdragon som har en forlenget pipeline med betydelig mindre IPC(ca 30% ifølge Anand) produsert på 65 Nm.

 

Jeg utfordrer deg til å linke til et produkt på markedet med bedre SOC!

 

Ipad er hvertfall ikke noe svakere teknisk enn konkurentene!

 

If we take the network out of the equation, the A4 in the iPad has a 37.6% performance advantage over the Qualcomm QSD8250.

 

The first single-core 45nm Snapdragon SoC due out in 2010 will run at 1.3GHz. That could be enough to either equal or outperform Apple's A4 based on what we've seen here today.

 

http://anandtech.com/show/3633/apples-a4-soc-faster-than-snapdragon

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar

At Snapdragon i en Nexus One blir slått av A4 i en iPad som blir slått av en Atom i en Asus Eee som blir slått av en Core 2 i en HP 2530 som blir slått av en Nehalem i en HP z600 som blir slått av 4 Nehalem EX i en HP DL580 G6 som blir slått av en skokk Itaium 9300 serie i en superdome, burde ikke overraske noen. Så din konklusjon er vel at en maskin på størrelse med et kjøleskap og som veier rundt 500Kg er best. Best til hva da blir et betimelig spørsmål. Å sammenligne iPad med Nexus One er knapt nok av akademisk interesse. Og uten effektforbruket tatt med i betraktning er det kun verdt sin egen vekt i FUD.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

 

Ubegrunnede rykter har påvirket aksjekurser i uminnelige tider. Ingenting nytt i gården.

De kan påvirke i noen grad ARM men leveringssikkerhet aner jeg ikke hva dere prater om da ARM ikke lager prosessorer men bare leverer preferansedesign.

 

Og journalister har skrevet om rykter i uminnelige tider.

 

Om leveringsikkerhet: Jeg tenker på leveringssikkerhet på design på lengre sikt; Apple har nå bundet seg ganske bra til ARM-instruksjonssettet, og dersom ARM havner på andre hender risikerer - i teorien - Apple at ARM sin teknologi ikke utvikler seg i den retningen Apple trenger (eller i aller værste, usannsynligste fall - at ARM "taes av markedet" og Apple ikke får fornyet lisensene sine)

Lenke til kommentar

At Snapdragon i en Nexus One blir slått av A4 i en iPad som blir slått av en Atom i en Asus Eee som blir slått av en Core 2 i en HP 2530 som blir slått av en Nehalem i en HP z600 som blir slått av 4 Nehalem EX i en HP DL580 G6 som blir slått av en skokk Itaium 9300 serie i en superdome, burde ikke overraske noen. Så din konklusjon er vel at en maskin på størrelse med et kjøleskap og som veier rundt 500Kg er best. Best til hva da blir et betimelig spørsmål. Å sammenligne iPad med Nexus One er knapt nok av akademisk interesse. Og uten effektforbruket tatt med i betraktning er det kun verdt sin egen vekt i FUD.

 

Du har ikke forstått mitt poeng, på forrige side ble ipad kalt "teknisk svakere". Da sa jeg at A4 er den kraftigste arm SoC jeg har hørt om. Neste side påstår KMJ at den er helt lik som qualcomm sin cortex a8 på 1 Ghz(snapdragon). Dette sa jeg bare var tull, og utfordret han til å finne en "slate" med bedre hardware(arm basert).

 

Mitt poeng var at ipad ikke er noe teknisk svakere enn noen av sine konkurenter(hvertfall når det gjelder den SoC).

 

 

Legger til: Snapdragon er ikke basert på cortex a8

Qualcomm hasn't shared much about the base architecture other than to say that it's definitely not based on the Cortex A8. It might have a deeper pipeline than the Cortex A8 to help it reach higher clock speeds. Unlike the ~600MHz target the A8 will hit at 65nm, Qualcomm's Scorpion will run at 1GHz at 65nm.

 

http://anandtech.com/show/3632/anands-google-nexus-one-review/9

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar

ipad konkurenter vil vi være teknisk bedre spesifiserte enn hva ipad og a4 er. Tegra 2 er jo det, og mange vil nok benytte atom cpuer på disse tabletene. Å komme med en nettfjøl som er svakere enn ipad vil jo ikke være særlig lurt. Når vi snakker om snapdragon har ikke så kraftig gpu innebygd, så google telefonen viser mindre polygoner pr sek enn iphone 3gs pga 3gs har en dedikert grafikk brikke. a4 er ikke noe revolusjon, apple er på sjeldent/aldri teknisk i forkant, det er gode løsninger og design de vinner på.

Lenke til kommentar

A4 er ikke revolusjonerende. Men ipad er den kraftigste arm tableten som er på markedet nå. Det finnes flere tableter med svakere cpu enn A4, finnes noen arm11 baserte også tror jeg.

 

Legger til:

Tegra 2 blir helt andre boller, men første produktet jeg har hørt om med tegra 1 kom jo ut nå i høst(Zune HD).

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar

Det kommer uansett så mange nye ARM design bare i år at A4 vil fremstå som middels kraftig veldig raskt, men uten ytelse/watt sammenligninger er det lite grunnlag for å si at den ene er bedre enn dan andre. Når det gjelder Snapdragon så er den egentlig ganske langt i bakleksa allerede ved lansering med sin 65nm CMOS prosess. Scorpion blir et helt annet beist og kommer vel til høsten. Videre er det vel ikke før med Cortex A9 at vi får noe "revolusjons" lignende på ARM fronten. Da kommer OoO desing på CPU kjernene og det kan jo bli en blandet fornøyelse med hensyn på ytelse/watt, men raskt blir det nok.

Lenke til kommentar

Kan du vise at A4 er en sterkere ARM enn noen andre ? En vet vel forsatt svært lite om den og benchmarkene i linken du postet kan vel i beste fall kalles tvilsomme. Da det er rene applikasjonstester innen for et spesifikt domene (web). Skulle gjerne sett noen SPEC CPU 2006 tall eller lignende.

 

Det er alt du får desverre. Kan ikke kalle ipad for svakere enn konkurentene, selv om mange skulle ønske seg Cortex a9.

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...