Gå til innhold

Er Det norske bibelselskap dømt til å brenne?


Anbefalte innlegg

De fleste nyere trykk av den kristne bibelen har jo slike fine kart, ordforklaringer, tidslinjer osv. trykt bakerst, som i og for seg er ganske praktisk. Det jeg stusser litt på er følgende.

 

Johannes 22,18, som er det fjerde siste verset på den siste siden i bibelen, sier at "Jeg sier til enhver som hører ordene i denne profetiske bok: Om noen legger noe til, skal Gud legge på ham de plager som det er skrevet om i denne bok;". Paradokset er at når jeg så blar om til neste side, står det klart og tydelig med store bokstaver: "TILLEGG", og her finner vi disse ordforklaringene, kartene osv.

 

Hvordan skal vi nå tolke dette? Er Det norske bibelselskap, som er utgiver av bibelen jeg besitter, dømt til å bli påført de plager som er beskrevet i bibelen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste nyere trykk av den kristne bibelen har jo slike fine kart, ordforklaringer, tidslinjer osv. trykt bakerst, som i og for seg er ganske praktisk. Det jeg stusser litt på er følgende.

 

Johannes 22,18, som er det fjerde siste verset på den siste siden i bibelen, sier at "Jeg sier til enhver som hører ordene i denne profetiske bok: Om noen legger noe til, skal Gud legge på ham de plager som det er skrevet om i denne bok;". Paradokset er at når jeg så blar om til neste side, står det klart og tydelig med store bokstaver: "TILLEGG", og her finner vi disse ordforklaringene, kartene osv.

 

Hvordan skal vi nå tolke dette? Er Det norske bibelselskap, som er utgiver av bibelen jeg besitter, dømt til å bli påført de plager som er beskrevet i bibelen?

Det du nevner gjelder bare for Åpenbaringsboken.

Lenke til kommentar

Hvis jeg var troende, ville jeg nok hatt en side hvor det står:

 

"Bibelen sluttet på side 1030, dette er et vedlegg med kart og tilleggsinformasjon" -- bare for å være heeeeeeeelt sikker på at ingen regnet det som en tilleggelse :D

 

MEN så bokstavelig er det nok bare ekstremistiske muslimer som kunne vært...

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Jeg deler meningen deres om at kart og ordforklaringer ikke er å regne som tillegg i den forstand det snakkes om i Johannes' åpenbaring. Det jeg var ute etter, var å understreke ironien i at "tillegg" kom på siden etter der det står at tillegg ikke er tillatt, hehe :!:

 

Men hva er Åpenbaringsboken? Hvordan vet du at det er den som Johannes' åpenbaring beskriver, IHS? Jeg har aldri lest bibelen, så jeg kan nokså lite om den, egentlig.

Lenke til kommentar

Jeg deler meningen deres om at kart og ordforklaringer ikke er å regne som tillegg i den forstand det snakkes om i Johannes' åpenbaring. Det jeg var ute etter, var å understreke ironien i at "tillegg" kom på siden etter der det står at tillegg ikke er tillatt, hehe :!:

 

Men hva er Åpenbaringsboken? Hvordan vet du at det er den som Johannes' åpenbaring beskriver, IHS? Jeg har aldri lest bibelen, så jeg kan nokså lite om den, egentlig.

Bibelen er en samling av flere bøker og brev i en perm.

Den siste boka i permen som du siterte fra, er Åpenbaringsboken.

Lenke til kommentar

Hehe, husker vi flirte når vi fant ut at den siste siden i skole bibelen vi hadde var side 666. Læreren sendte e-mail til utgiveren som faktisk beklaget det og fikk endret det før flere bøker ble trykkt.

Satan lurer seg inn over alt vet du, ingenting er hellig for ham... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...