Gå til innhold

Hvorfor er det flere fag på VGS enn nødvendig?


LilleMy_2

Anbefalte innlegg

Jeg sitter å kikker gjennom hvilke fag som man trenger for å oppnå studiekompetanse for å f.eks studere på høyskoler/universitet. På Samordna opptak står dette som "generell studiekompetanse":

- Norsk 393 årstimar

- Engelsk 140 årstimar

- Naturfag 140 årstimar

- Matematikk 224 årstimar

- Samfunnsfag 84 årstimar

 

Er dette liksom nok til å studere videre? Hvorfor er det da slik at på VGS studiespesialisering har vi i tillegg til disse; geografi, kroppsøving, språk, valgfag osv.?

 

Eller er jeg helt på jorde og misforstår dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Studiespesialisering skal ikke være en hurtigvei til studiene som det hadde vært om bare de fagene hadde vært nødvendige. Det er meningen at de som går studiespesialisering skal sitte igjen med mer teoretisk kunnskap enn for eksempel en som har gått yrkesfag og tatt påbygg. Grunnen til at kun de fagene du nevnte i teorien er nødvendig for å få generell studiekompetanse, er at det ikke skal være altfor vanskelig å ta påbygg for å få generell studiekompetanse.

 

Så vidt jeg vet må man ha gjennomført minst en 3-årig videregående utdannelse (hvis dette er feil, vennligst rett meg, noen) for å få studiekompetanse selv om man oppfyller fagkravene du nevnte. Minst 3-årig videregående utdannelse kan da enten være studiespesialisering eller yrkesfag med påbygg.

Endret av operg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...