GÃ¥ til innhold

Div VS Tabel


Anbefalte innlegg

Leser litt rundt på nett om CSS som jeg nå prøver å lære meg. Flere steder står det noe slikt som at "ikke gå amokk med CSS. Bruk også tabeller"....og stort mer enn det står det ikke. Da blir spørsmålet: Finnes det noen tommelfingerregel for når en skal bruke Div og når en skal bruke vanlig tabel i HTML?

 

Når benytter du css og når benytter du html til tabeller?

 

På forhånd takk for svar! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tabeller skal kun brukes til "tabulær data". Altså fremvisning av f.eks et budsjett eller en ordre med flere felter. Du kan jo lese litt om det her. CSS brukes jo til å definere hvordan HTML skal vises frem i nettleseren. Så har litt vanskelig for å tolke det siste spørsmålet ditt.

Lenke til kommentar

Det er ikke "css vs table" som mange tror, siden du kan fint bruke css ilag med tabeller, feks <table class="minklasse">

Bruk <table> når du skal lage en tabell, som ser ut som en tabell med eller uten rammer i og rundt.

Bruk <div> for layout.

Det er mange antitablewannabegeeks her som blir hysterisk så snart du setter opp litt layout med tables. Jeg har brukt begge deler, og det er egentlig hipp som happ så lenge du selv har oversikt. Antitableidiotene bruker gjerne div også der det er passende å bruke table.

Endret av MikkelRev
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...