Gå til innhold

Organisering av kontakter til Android / HTC Desire


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har nettopp fått HTC Desire i hus og er kjempefornøyd :thumbup:

Men. Det er en ting som irriterer meg, og det er at kontaktene er så spredd og uorganisert. Noen er kommer fra SIM-kort, noen fra Facebook, Google-accounter, telefonminne etc etc. Så jeg er på utkikk etter noe som gjør at jeg kan samle alle og kun ha dem lagret eksempelvis opp i mot Google-accounten min, og slette alle de andre. Går jo selvfølgelig an å gjøre det manuelt, men det vil ta evigheter :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette løser saken i Kontakter-menyen, men ikke når man går inn på Telefon fra den nederste linja, som jeg personlig finner mye mer praktisk til å søke opp personer jeg skal ringe. Når jeg er inne på Telefon-lista og jeg for eksempel skal søke opp "Thomas" så kommer Thomas fra SIM, Telefon og en Thomas med 0047 registrert foran telefonnummeret sitt. Ikke så veldig problematisk i praksis, men jeg finner det veldig rotete. Om dere skjønner hva jeg sliter med :whistle:

Lenke til kommentar

Har gjort det meste manuelt nå. Veldig tidkrevende og fantastisk måte å tilbringe lørdagskvelden på :tease: .

Starta med å oppdatere alle kontaktene mine i Kontakter-menyen, syncing mot facebook, sammenspleising av mobil og hjemmetelefon etc etc. Etter det gikk laget jeg en startside til Telefoner (står beskrevet lengere oppe og fant ingen snarvei i Alle programmer til denne). Så sletter jeg duplikater med forskjellige nummer og samme navn, vice versa etc etc. Så nå er det kun telefonkontakter igjen (+ facebook-mappen osv som ikke er i bruk). :new_woot:

 

Edit: Ser i ettertid at det stort sett (typ 90%) at det er gamle SIM-kort-kontakter som driver å blander seg inn i Telefon-listen. Mye rart som har samlet seg opp i SIM-kortet etter en del antall telefoner og mange år.

Endret av monsenroger
Lenke til kommentar

:yes: Det funket jo det. (er kommet til K, tar det etappevis).

Men ikke som komplett løsning på problemet..

Når jeg går på meldinger for å skrive ny melding kommer hele sammensuriet av gamle sim-kontakter fremdeles opp.. :hmm:

 

Kanskje slette alt på sim-kortet, og finne en ok måte å ta backup av alle kontakter på ? Kan dette gjøres via google?

Lenke til kommentar

Hei,

 

Fant dette på google talk;

 

"Essentially the Hero can store 3 different types of contact, Phone, Google and Sim. The only contacts that will sync with Google are those saved with the Google type. Those saved as Phone or Sim won;t sync with google. Further more, there is no way of changing a contact from Phone or Sim to Google or vica versa, which personally I feel is a bit annoying.

 

What I'm guessing your problem is is that you have contacts saved as Phone contacts currently. The only way to sync them to google would be to grab a free contacts backup tool off the market place. This will save all your contacts as a CSV file on the SDCard. Take this and use the Gmail import options, this will put all your contacts and their info on Gmail. then you just have to go through the contacts and delete all the duplicates.

 

Once thats done just make sure you save all future contacts as Google contacts.

 

Hope all that helps "

 

Edit: Jeg fant ut av dette etter jeg hadde organisert alle kontakter manuelt, og da har jeg backup for evig og alltid. Lagrer alle nye kontakter på telefonen igjennom Google account :thumbup: .

 

Edit2: Strekkode for nedlasting av Exportcontacts ligger i spoilertekst.

 

post-166714-1271583007,0055_thumb.png

 

Endret av monsenroger
Lenke til kommentar

:yes: Det funket jo det. (er kommet til K, tar det etappevis).

Men ikke som komplett løsning på problemet..

Når jeg går på meldinger for å skrive ny melding kommer hele sammensuriet av gamle sim-kontakter fremdeles opp.. :hmm:

 

Kanskje slette alt på sim-kortet, og finne en ok måte å ta backup av alle kontakter på ? Kan dette gjøres via google?

 

Jeg satte SIM-kortet mitt i den gamle telefonen og slettet de der. Fant ingen måte å slette alle SIM-kontakter i Desire-en (Riktig nok etter jeg hadde synkronisert og redigert alle :cool: ).

 

Edit: Se innlegget mitt over for å se hvordan jeg gjorde det med backup :).

Endret av monsenroger
Lenke til kommentar

Jeg fant ut at google var greieste måten å ha kontroll og redigere med. Først sendte jeg alt fra gammel telefon til google via sync, så ryddet jeg i google contact og slo sammen det som måtte slås sammen, slettet alt fra sim og satte inn i ny Desire.

 

Facebook ble deretter koblet i telefonen til riktige google contact. Ingen kontakter er sim-kontakter eller telefonkontakter, dermed har jeg backup av alt også.

 

K

Lenke til kommentar

Håper det er greit jeg låner denne tråden litt.

 

Jeg og dama fikk mobilen i dag. Det flest virker flott, men dama sliter også litt med kontakter.

 

Mer spesifikt så får hun ikke lagt til "favoritter". Når hun prøver å sette inn en widget selv så må hun velge hvilken gruppe hun vil skal vise der (familie, venner, osv)

Det som er rart er at det ikke er noen registrerte kontakter på noen av av disse gruppene!

 

Altså, det ser ikke ut som hun har noen kontakter. Men det har hun altså, flere hundre til og med, som hun kan skrive melding til og alt. Men hun får altså ikke lagt de til i kontakter.

 

Noen som kan hjelpe?:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har oppdaget en liten bug med kontaktene.

Dama har en venn på facebook som har skrevet 'i' i telefonnummerfeltet på facebook.

Desire tolker av en eller annen grunn dette som et wildcard eller noe. For hver gang hun får sms av et 5sifret nr (sms bank, 1881, etc..) så står denne facebook vennen som avsender.

 

Eneste løsningen jeg ser er å fjerne facebooksync, eller slette han som venn..

 

Andre som har opplevd dette?

Lenke til kommentar

Har oppdaget en liten bug med kontaktene.

Dama har en venn på facebook som har skrevet 'i' i telefonnummerfeltet på facebook.

Desire tolker av en eller annen grunn dette som et wildcard eller noe. For hver gang hun får sms av et 5sifret nr (sms bank, 1881, etc..) så står denne facebook vennen som avsender.

 

Eneste løsningen jeg ser er å fjerne facebooksync, eller slette han som venn..

 

Andre som har opplevd dette?

Jeg har også opplevd det samme når jeg får sms fra et firma der man ikke kan svare på sms. For. eks. fra Posten. Da er det plutselig en av mine venner på Facebook som er avsender.....litt merkelig ja...

Lenke til kommentar

Jeg fant ut at google var greieste måten å ha kontroll og redigere med. Først sendte jeg alt fra gammel telefon til google via sync, så ryddet jeg i google contact og slo sammen det som måtte slås sammen, slettet alt fra sim og satte inn i ny Desire.

 

Facebook ble deretter koblet i telefonen til riktige google contact. Ingen kontakter er sim-kontakter eller telefonkontakter, dermed har jeg backup av alt også.

 

K

 

Hvordan kan jeg sende alle kontaktene mine fra gamle telefonen min til google?(har nokia 5800) det er da gmail det lagres på ikke sant?

 

Den måten hørtes veldig ryddig ut, så kan jeg redigere å fikse alt klart på pcen, før jeg starter opp desireen min første gang =)

 

En annen ting, vil alltid alle facebook kontakter stå i "telefon lista" når man bruker "telefon" på den nederste linja på startskjermen? Er ikke alle facebook venna mine jeg gidder å ha på mobilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...