oktrg500 Skrevet 17. april 2010 Skrevet 17. april 2010 Hei! Saken er følgende: Vi kjører roadracing og i år ønsker vi å ha eget design på hjelmene. Jeg tenkte å gå ut fra en ensfarget hjelm hvor vi setter på dekaler fra ulike dekalkit for hjelmer. For å beskytte dekalene, tenkte jeg å legge klarlakk utenpå. Det er ganske strengt hva man får lov til å gjøre med hjelmene uten å risikere trøbbel i maskinkontrollen. I prinsippet er det nok ikke kritisk hva slags lakk man bruker, så lenge det dreier seg om glassfiber/karbonskall. Men jeg vil ikke ta sjansen på å lakkere 3-4 hjelmer vi plutselig ikke får lov til å bruke. Meldingen fra forbundet er at hvis jeg følger anvisningene fra hjelmfabrikantene, bør det gå greit. Og hjelmfabrikantene sier: "Use acrylic enamels not lacquer based. Only air-drying acrylic." Og her står jeg fast. Er det noen som kan anbefale en konkret klarlakk som er "acrylic enamels and not lacquer based"? Hvis det er å få på sprayboks, hadde det vært best da jeg ikke har egen sprøyte. Men er eneste alternativ å gå til lakkerer, er det greit det og, men da må jeg være sikker på hva slags produkt vedkommende kan bruke. Er det noen som kan utdype litt rundt dette? På forhånd takk!
stich_it Skrevet 17. april 2010 Skrevet 17. april 2010 du skal ha det som i Norge kalles akryllakk vel...? hvor du får tak i det har jeg ingen ide om, men en torshov/biltema/clas/mekonomen bør vel kunne være behjelpelig med åfinne ut noe slikt.
oktrg500 Skrevet 17. april 2010 Forfatter Skrevet 17. april 2010 Jeg sliter med å få tak på hva hjelmfabrikantene egentlig mener med ordene sine. Direkte oversatt: acrylic = Akryl enamel = Emalje lacquer = Lakk Jeg tolker setningene slik: Bruk akrylbasert emalje, ikke lakkbasert. Kun lufttørkende akryl. Men jeg stanger i veggen når jeg skal prøve å få virkeligheten til å stemme med en slik måte å lese det på. Jeg finner liksom ikke akrylbasert emaljelakk som er klar. Akryllakk, generelt, er enkelt å finne. Men da er det ikke enamel (Emalje) i bildet. Og da er det vel samtidig å oppfatte som det de på engelsk omtaler som lacquer? Eller? Det er lenge siden jeg har slitt så fælt med å finne ut av noe. Som regel er det kurrant ved litt søk på nettet. Men disse begrepene her sliter jeg virkelig med. Takk for svar!
stich_it Skrevet 17. april 2010 Skrevet 17. april 2010 så vidt meg bekjent så bruker vi i norge ordet lakk om hele dette området. er det det du sliter litt med? acrylic = Akryl enamel = Emalje riktig oversatt men i denne sammenheng så blir det nok oversatt til lakk lacquer = Lakk igjen riktig oversatt men her så er det vel mer tenkt på oljebasert lakk kort oppsumert så er enamel og lacquer oversatt til lakk i Norge, forskjellen blir basen det er basert på, om det er olje eller annet. så langt jeg husker min opplæring riktig selvfølgelig. vil anbefale deg å ta kontakt med f.eks en billakerer på dette. eller lignende kilde. og jeg er ikke proff på området men har fiklet litt med det samme ang lakkering av metall og plastikk blant annet og annet bruk av blankt "dekkstoff"
oktrg500 Skrevet 17. april 2010 Forfatter Skrevet 17. april 2010 (endret) Jo, det gir mening slik du forklarer det. Det har vært problemet mitt hele veien - det har liksom ikke gitt mening, slik jeg har oversatt det. Innspillet fra deg i stad fikk meg til å hive meg på søking enda en gang. HER fant jeg eksempel på hva amerikanerene kaller acrylic enamel. Men denne finner jeg ikke i Norge. Så det jeg er på jakt etter, er rett og slett en vanlig akryl klarlakk? Heh! Det ville jeg kalt Acryl Clear Coat på engelsk, da hadde jeg forstått hva jeg mente og. He, he... Men innenfor akryl så er det vel to typer å velge imellom igjen, er det ikke det? Vannbasert og noe-annet basert? Vil kanskje tro vannbasert er det tryggeste, siden det skal brukes på noe så "skummelt" som en hjelm. Takk for oppklarende ord! Endret 17. april 2010 av oktrg500
stich_it Skrevet 17. april 2010 Skrevet 17. april 2010 det er vel silikon og vannbasert?(men nå er jeg på tynn is her ) tror faktisk begge bør gå greit jeg da. men ikke min spesialitet. jeg kjenner ikke til kjemien i dette her så... ja blir vanskeilig å uttale meg bastant, men har vel noe med uttørkning/uttilsiktet herding som ødelegger egenskapene til hjelmen når du pruber oljebasert lakk. du må uansett ha lyekke til og greit å engang i blant være til konstuktiv hjelp på forumet
oktrg500 Skrevet 17. april 2010 Forfatter Skrevet 17. april 2010 Ja, jeg tror du rodde denne i land for meg. For nå vet jeg i det minste hva jeg skal søke etter. Tusen takk for hjelp og god natt!
oktrg500 Skrevet 17. april 2010 Forfatter Skrevet 17. april 2010 Har prøvd å lese meg opp litt mer på den typen klarlakk jeg er på jakt etter. Stikkord: Akryl Ikke urethane Ikke inneholde herder Ikke inneholde lakktynner Tørker ved at vann fordamper Vet ikke om dette er spesielle krav i forhold til det som er å få på spraybokser? Er dette helt normalt å få når man kjøper en hvilken som helst sprayboks med klarlakk? Eller er det noen typer som ikke passer inn i disse kriteriene?
stich_it Skrevet 18. april 2010 Skrevet 18. april 2010 nå begynner du å bli vanskelig her. hehe... det eneste jeg med min kompetanse på område kan konkludere med er at du må få tak i noe som er vannbasert. men igjen, en lokal lakkerer eller foretning som leverer bil lakk(og lignende) vil nok kunne gi deg det du trenger for å få dette til
oktrg500 Skrevet 18. april 2010 Forfatter Skrevet 18. april 2010 Har forsøkt å finne forskjellen på lacquer og enamel. Flere steder var forskjellen forklart slik: Enamel - Tørker ved fordamping av vann. Lacquer - Tørker ved fordamping av solvents (Løsemidler?). Så strengt tatt, tror jeg kravet kan leses som under - de andre tingene jeg listet i natt var kanskje bare noe som snek seg med da jeg forsøkte å få tak på det? Akryl - Akryl er vel akryl? Enamel - Tørke ved fordamping av vann, ikke ved fordamping av solvents. Må herde naturlig og ikke ved hjelp av varme. Legges dette til grunn, er det kanskje enklere å finne en klarlakk på sprayboks som tilfredsstiller kravene?
stich_it Skrevet 18. april 2010 Skrevet 18. april 2010 akryl er akryl ja, hva med å bare google: "vannbasert klarlakk"?(uten "" eler med for den saks skyld )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå