Gå til innhold

Oppgradere foreldre-PC


Anbefalte innlegg

Disse komponentene sitter i pc'en idag:

- HK: Asus A7V8X (Socket A)

- CPU: AMD Athlon XP2600+

- GPU: Asus A9250GE/TD/128M

- Minne: Apacer PC2700 512MB

- Strøm: Corsair VX450W

- HD: Eldre Samsung med rundt 100GB mener jeg.

 

Denne er blitt veldig treg med årene, og fungerer optimalt rett etter at jeg re-installerer XP. Men etter noen dager begynner den å bli veldig treg igjen. De bruker den hovedsakelig til Office og Internett. Ingen spilling i det hele tatt.

 

Hva er det som er flaskehalsen i denne? Jeg vurderer sterkt å bytte ut alle komponentene, men lurer på om jeg f.eks. bare kunne ha oppgradert RAM utfra deres bruk?

 

Vurderer:

CPU: AMD PHENOM II X4 945 3.0GHZ 8MB SOCKET AM3 BOX

RAM: CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC10600 1333MHZ 2X2GB)

HD: Intel x25-V 40GB SSD

HK: GIGABYTE GA-790XTA-UD4 790X AM3 ATX

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere foreslår alt for kraftig harwdare! Billigste athlon x2, 4 GB av billigste sort og en mekanisk harddisk. Jeg prøvde meg med en ssd i mine foreldres pc, og den fikk problemer(sier ikke at du får det). Jeg tok den ut, og pcen er likevel VELDIG rask(superfetch). Vil sterkt anbefale Windows 7 eller Vista pga superfetch.

 

Noe mer enn athlon II x2 og billig 4 GB ram er penger i bosset.

Lenke til kommentar

Denne handlelisten blir ca. 400,- billigere enn den jeg satte opp. Ser ikke poenget med å spare 400,- og da få en PC som ganske snart blir utdatert... Og som kunne vært mye raskere og pålitelig for 400,- mer.

 

Jeg satt opp en handleliste på komplett.

 

Komponenter:

AMD Athlon II X4 630 (2,8Ghz)

Gigabyte GA-890GPA-UD3H (Med SATA 6Gb, USB 3.0, Integrert ATI Radeon HD 4290 grafikkkort)

Intel X25-V 40Gb SSD

Kingston HyperX DDR3 1600MHz 4Gb

 

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=794077&su=F64A22FD-DBC1-4459-9E00-AD2FA43EB549

 

Her har du et alternativ hvertfall :-)

Lenke til kommentar

Jeg fant en oppgraderingspakke hos Komplett til kr. 1.195,-. Er dette en pakke som dere anbefaler?

 

Oppgraderingspakke AMD - Athlon II --> http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=325623

 

Skal jeg da bruke det integrerte skjermkortet eller det jeg allerede har?

 

Flott pakke, men se om du kan få dobbelt med ram(snakk med de), og skaff deg Windows 7.

 

I Windows 7/vista merker man ikke stor forskjell mellom SSD og HDD om man kun bruker et par programmer, utenom på oppstart(av pc). Viss man bruker Xp er ytelsesøkningen forståelig, men ikke med superfetch.

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar

Denne handlelisten blir ca. 400,- billigere enn den jeg satte opp. Ser ikke poenget med å spare 400,- og da få en PC som ganske snart blir utdatert... Og som kunne vært mye raskere og pålitelig for 400,- mer.

 

Nå overdriver du en smule. Ting blir ikke MYE raskere med Phenom II, og hvertfall ikke i forhold til hva foreldre vil bruke maskinen til. Men jeg krangler ikke, Phenom II er en steike god presessor :-)

 

Men anbefaler deg hvertfall å bytte hovedkortet, Asus kortet du satt opp har ikke integrert skjermkort (eller USB 3.0 eller SATA 6Gb) og har et eldre brikkesett. Besparelsen blir da mer enn 400 da du må legge til et skjermkort i handlekurven (dersom du går for Asus-kortet).

 

Pålitelighet handler mer om hvem som bruker maskinen enn hardware, etter egen erfaring. :-)

Endret av Venesis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...