Gå til innhold

God mat for ny veganer?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nå bestemt meg for å bli veganer etter å ha sett diverse filmer av hvordan dyrene blir behandlet. Vel, kanskje ikke helt, jeg har fortsatt tenkt å fortsette med fisk, selvom jeg ikke er så superglad i det. Men uansett, jeg finner det vanskelig å plutselig slutte med ost, yoghurt, egg, kylling, lam, biff osv. Det eneste jeg har spist på et par dager nå er vel en banan og en kiwi..

 

Så begynner å føle meg ganske slapp, men finner ikke på noe som frister å spise! Jeg tenkte å lage spaghetti med tomatsaus men fant ut at jeg ikke hadde noen av delene.. Har heller ikke så veldig mye penger, så billige forslag er velkomne:) Kan jo google, men det tenkte å spørre her siden noen kanskje har noen favoritter? Har det meste av krydder btw..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det er noen vits i å diskutere hvordan de blir/ikke blir behandlet.. Har lest sånne diskusjoner før og det er så irriterende.. Og uansett lurte jeg bare på noen gode retter med grønnsaker og et eller annet, nå som valgmulighetene er så begrenset i forhold til før..

Lenke til kommentar

Ris, ris med soyasaus og noe grønsaker i vok, er jo lett sunt og billig.

 

Viss du kan bruke smør som er et produkt av melt(vet at veganere ikke skal bruke noen produkter fra dyr)

Kan du også lage mange forskjellige sauser til risen som gir det forskjellige smak hver gang.

Viss du ikke vil bruke ekte smør finnes det vil smør simulatnter laget av planteolje som også funker til å lage saus.

 

Potetstappe med grønnsaker er også mulig, du kan også ta litt tomat purre i stappe vannet før du plandet potetstappe pulveret, da får du tomat potet stappe.

 

En enkel rett er å slenge frossene grønsaker i kokende vann(du får sånne poster med erter, gulerøtter osv i samme pose, la det koke seg ferdig, så slenger du potetstappe pluveret oppi vanet or rører. vips så er du ferdig.

Lenke til kommentar

Skal du ta ønsket ditt seriøst må du også være seriøs angående å utdanne deg selv om matvarer. Du må lese om grønnsaker som du aldri har hørt om, og hvordan disse skal tilberedes. Så posten din virker ekstremt useriøs ut, iallefall det jeg har følelsen av.

 

Dog et hint skader ikke. Les litt om libanesisk kjøkken (evnt Levanten generelt). Det er et kjøkken som er bygget opp rundt grønnsaker og i svært liten grad kjøtt. Og de retter som har kjøtt i seg vil som ofte også kunne brukes kun med grønnsaker.

Lenke til kommentar

Her er noen eksempler på hva jeg pleier å lage:

 

- Fullkornsspaghetti med grønnsaker (løk, hvitløk, paprika, oliven, squash og gulrøtter) med hjemmelaget, krydret tomatsaus

- Fullkornsris med grønnsaker (løk, paprika, minimais, bønnespirer og bambusskudd) og valgfri saus

- Gryterett (bønner, løk, hvitløk, oliven, erter, mais, gulrøtter, paprika, squash og ris)

- Hjemmelaget vegetarpizza. Jeg pleier å ha på oliven, løk, squash og paprika.

- Wraps (Stek opp og krydre godt grønnsaker, f.eks sopp, oliven, løk, hvitløk, paprika og squash) og ha det inn i wraps. Salat til hvis du ønsker.

 

Alle disse rettene kan varieres i det uendelige etter hvilke grønnsaker og sauser du vil ha. Hvis du er veldig usikker på hva du vil spise og synes det blir for vanskelig å slutte med alt på dagen, så kan du jo ta det gradvis. F.eks kutt ut kylling og ikke-økologiske egg først, siden det er disse dyrene som har det verst. Når du er vant til et kosthold uten dette, så kan du begynne å kutte ut neste dyreslag, f.eks svin. Melk i matlaging kan du erstatte med rismelk, soyamelk eller havremelk.

 

Lykke til. :)

Endret av Tabris
Lenke til kommentar

Husk også at pasta inneholder egg. Dermed må det lukes ut. Kokosmelk kan erstatte melk/fløte i en viss grad, det samme kan soyamelk. Tofu er visstnok et must. Mye halvfabrikat inneholder ting som kommer fra meieriprodukter, som for eksempel potetstappe på pose (fysj!) eller mange sauser.

 

Nå finnes det ganske mange lover i dette landet som regulerer hvordan dyr skal ha det, så de skrekkfilmene du har sett har liten relevans her. Det å være veganer krever ganske mye ressurser av deg og mennesker rundt deg (om du blir invitert på middag eller folk har med kake på jobben må man legge inn ca dobbelt så mye innsats for å oppfylle dine krav til maten), og hvis du ikke har noen spesielle allergier er kroppen din godt egnet til å spise både kjøtt og meieriprodukter. Sidenote: Folk som etnisk sett er av nord-europeisk avstamming har større toleranse for meieriprodukter enn mange andre folkeslag.

 

Grunner til å være veganer i dag er derfor som oftest grunnet i religiøse eller helsemessige (allergi) årsaker. Selv ser jeg på vegansk matlaging mest som en kusiøsitet, et vegansk middagsmåltid en gang iblandt er en god øvelse for å øke kreativiteten på kjøkkenet og bevisstheten rundt grønnsaker.

Lenke til kommentar

Det er mange som er veganere av dyrevernsmessige årsaker. Selv om mange andre land har verre forhold enn i Norge, så betyr ikke det at alle anser forholdene i Norge som gode nok.

 

Det er heller ikke egg i alle typer pasta, du må bare lese bak på pakken. Til slutt: Hvis du fortsatt spiser fisk, så er du verken veganer eller vegetarianer.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar

Jeg er "bare" vegetarianer selv, men lager en god del vegansk mat, og det er ikke vanskelig dersom du lager maten fra grunnen av. Det er ufattelig mye god mat der ute som ikke krever animalske produkter. Anbefaler alle å sjekke ut vegansk mat, selv om man spiser kjøtt.

 

Jeg anbefaler deg å sjekke ut matblogger. Her finner man ofte veldig god kompetanse, og mange gode oppskrifter. Anbefaler spesiellt vegandad og vegan yumyum. Pass også på B12 og jern. Helst burde du stikke innom fastlegen en tur så du får vite hva du faktisk trenger.

 

Edit: Angående det etiske: jeg tror det er mange som er som meg og som aldri kunne klart å drepe et dyr med mindre det faktisk var nødvendig. Jeg er i mot tortur og unødvendig (og ja, kjøtt er 100% unødvendig i dagens samfunn) drap av dyr, ikke det å spise kjøtt. For meg er det derfor urelevant hvor godt dyret har hatt det før det må bøte med livet.

Endret av boffeeen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...