Gå til innhold

Kan jeg droppe et fag?


Ohhmyyyy

Anbefalte innlegg

Her er saken: jeg gikk ifjor ett år på VGS og hadde P-matte fikk standpunkt karakter 4. Jeg bestemte meg for å gå 1.året på nytt av ulike grunner. I år har jeg hatt T-matte og det har gikk skikkelig dårlig for å si det mildt. Jeg har jo vitnemål fra ifjor, og har bl.a fritak i faget engelsk fordi jeg var fornøyd med karakteren 6 som jeg fikk i det ifjor, og fikk derfor fritak. Nå lurer jeg på om jeg kan slutte å ha matte resten av året, og heller få karakteren min ifra ifjor på 4 på vitnemålet?

 

Vil da da evt. stå noe på vitnemålet mitt om at jeg sluttet med T-matten midt i året, eller vil det stå at jeg fikk fritak så sent? Eller...? Noen som har peiling her håper jeg :-p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slutter du i et fag før det er fullført kommer det ikke på vitnemålet, men alle fag du har fullført gjør det. Du mister ikke disse.

 

Jeg hadde matte første og andre året, men da jeg kom opp i eksamen i matte andre året, sluttet jeg med det på våren så jeg slapp eksamen. På vgs er det jo kun obligatorisk med første året matte.

 

Du trenger heller ikke gå ferdig faget eller ta flere fag dersom du oppfyller kravet til studiepoeng.

 

(dette er dog skrevet med forbehold ettersom jeg var verdig på vgs i 2007 :p )

Lenke til kommentar

Ok, godt svar :) takk

 

Jeg har jo en mattekarakter på vintemålet fra før, fra ifjor. Det er dog P-matte, men det er bedre med enn 4er enn en 2er uansett. Så håper at jeg rett og slett kan bare slutte, uten noe mer til det og velge ta P-matte karakteren på vintemålet istedet for..

Lenke til kommentar

Studiepoeng? Tror heller det er timetall du mener?

 

Jepp husket feil, men svaret er jeg ganske sikker på stemmer.

 

En liten historie andre kanskje også kan dra nytte av på allmenn (hva det enn heter nå til dags):

Merk: matte er kun obligatorisk første året.

 

Da jeg andre året fikk vite at jeg kom opp i matte-eksamen og visste at det kom til å gå dårlig, gikk jeg inn til administrasjonen og sa at jeg ønsket å slutte i matte fordi jeg hadde hatt matte et år lenger enn jeg trengte og ikke ønsket å ha det mer.

 

Samtalen foreløp seg slik:

 

Jeg: - Jeg ønsker å slutte i matte.

Nestrektor: - Javell

 

Jeg: - Men da kan jeg ikke ha eksamen i matte som jeg har kommet opp i.

 

Nestrektor: - Hvilke andre fag har du da?

 

Jeg tenker: (hmmm jeg har 6'er i tysk)

 

Jeg: - Jeg har tysk.

 

Nestrektor: - Da kommer du opp i det.

 

:thumbup:

Endret av davinci745
Lenke til kommentar

Er dette snakk om første klasse? Den mattekarakteren kommer jo ikke på vitnemålet uansett, du må jo ha matte i andre klasse også nå. Eller gjelder dette kanskje bare allmenn?

Uansett får du nok ikke begge karakterene på vitnemålet (hvis dette er fag som skal på vitnemålet), og du MÅ i alle fall ikke ha begge karakterene der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...