kevinedomm Skrevet 10. april 2010 Rapporter Del Skrevet 10. april 2010 Bilen min sovnet stille inn her en dag når jeg skulle gjennom en undersjøisk tunnel. Strekka er 3,5km nedoverbakke og 4km oppoverbakke. Bilen startet og gikk helt pent uten problemer før. Skulle en dag gjennom denne tunnelen, og da bremset jeg på motoren i nedoverbakken. (3km, 80sone) uten å gi noe som helst gass. Ved bunnen av tunnelen når jeg skulle til å akselerere igjen så var det null liv i bilen, mistet all motorkraft og motoren døde helt. Har i ettertid prøvd å glødd og startet som normalt men den tar ikke etter i det hele tatt. Er ikke forskjell på motorlyden når jeg drar rundt starteren, er samme som før. Var 3/4 tank med diesel når dette skjedde. Er en 1993 Opel Astra 1.7 Turbo Intecooler diesel. Noen som har noen formening om hva som er galt? Takker på forhånd om tips Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 10. april 2010 Rapporter Del Skrevet 10. april 2010 Dårlig dieseltrykk/tett dieselfilter? Døde plugger? Gåen sensor (kamaksel/veivaksel)? Eneste jeg kan komme på. Var det høyt turtall når du rant nedover? Kan jo ha drept noe i motor(eks stempelringer?) Det var det eneste jeg kan komme på som virker logisk i mitt hode, kanskje utenom det siste som bare var en synsing Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 10. april 2010 Rapporter Del Skrevet 10. april 2010 En dieselmotor er ganske enkel. Den trenger bare tre ting for å gå: Varme, diesel og kompresjon. Varme er åpenbart ikke feilen. Sjekk registerreima og dieselslanger. Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 10. april 2010 Rapporter Del Skrevet 10. april 2010 Litt kjipern å bli stående i bunnen av den undersjøiske tunnelen? Dårlig luft der?? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 10. april 2010 Rapporter Del Skrevet 10. april 2010 En dieselmotor er ganske enkel. Den trenger bare tre ting for å gå: Varme, diesel og kompresjon. Varme er åpenbart ikke feilen. Sjekk registerreima og dieselslanger. Den trenger luft også, men det går vel på sett og vis under kompresjon. Når en dieselmotor plutselig stopper på denne måten, så vil jeg nesten si det bestandig er diesel som mangler, eller er forurenset med vann e.l. Luftfilter går aldri plutselig så tett at bilen ikke vil gå lenger, og om noe plutselig var skjedd med registerreima og ventilene, og dermed kompresjonen, burde han merket det, også på lyden under startforsøkene. Tett filter eller slanger/rør, derimot, er meget sannsynlig. Prøv å blåse med trykkluft baklengs i sugerøret og hør etter om det bobler i dieseltanken. Se i den andre tråden om Nissan King Cab som ikke startet når den var varm, kan forsåvidt være lignende feil med magnetventilen på dieselpumpa. Ellers er det bare å løsne dyserør og lufteskruer, og se hvor det kommer ut, eventuelt ikke kommer ut luft eller diesel. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 11. april 2010 Rapporter Del Skrevet 11. april 2010 Kan tenkes at denne har dieselkutt ved motorbremsing og at denne har en feil. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 11. april 2010 Rapporter Del Skrevet 11. april 2010 En dieselmotor er ganske enkel. Den trenger bare tre ting for å gå: Varme, diesel og kompresjon. Varme er åpenbart ikke feilen. Sjekk registerreima og dieselslanger. Og strøm, det er lenge siden man fikk nøkkelstopp på dieselbiler. Nyere motorer er jo fulle av elektronikk. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 11. april 2010 Rapporter Del Skrevet 11. april 2010 En dieselmotor er ganske enkel. Den trenger bare tre ting for å gå: Varme, diesel og kompresjon. Varme er åpenbart ikke feilen. Sjekk registerreima og dieselslanger. Og strøm, det er lenge siden man fikk nøkkelstopp på dieselbiler. Nyere motorer er jo fulle av elektronikk. Denne motoren er en ren mekanisk diesel som ikke trenger batteriet for å gå. Vil tro at det har noe med dieselen å gjøre, vann i dieselfilter eller at det er tett. Kan også hende at det er toppakingen som er defekt. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 11. april 2010 Rapporter Del Skrevet 11. april 2010 Denne motoren er en ren mekanisk diesel som ikke trenger batteriet for å gå. Vil tro at det har noe med dieselen å gjøre, vann i dieselfilter eller at det er tett. Kan også hende at det er toppakingen som er defekt. Nå, den har vel en elektrisk solenoid for og stoppe den, det er en stund siden man hadde stoppwire eller vacumstopper. Stoppsoleniden og matepumpa er en ting som bør sjekkes, det er jo bare og løsne på ett dyserør og se om det kommer noe diesel. At filteret skal gå tett til de grader er lite sannsynlig, def toppakning bør ikke gi slik oppførsel, tannreima er det neppe men det kan selvsagt være at hjulet på dieselpumpa har vridd seg selv om det er uvanlig for og si det pent. Har TS sjekket sikringene? 1 Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 11. april 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. april 2010 Sikringene er OK, regreim er OK. Tok løs ene røret til dysen og det kom ikke frem diesel under startforsøk.. bilen er forresten tauet opp av denne tunnelen. Er det mye arbeid i å lufte ut systemet på en slik dieselbil? Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 11. april 2010 Rapporter Del Skrevet 11. april 2010 (endret) det kommer ikke luft inn i systemet sånn uten videre. tror du heller skal sjekke dieselpumpa (matepumpa i tanken) Endret 11. april 2010 av Ovechk1n Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 11. april 2010 Rapporter Del Skrevet 11. april 2010 Dieselpumpa ligger nok ikke i tanken. Den sitter på motoren og er drevet av registerreima. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 11. april 2010 Rapporter Del Skrevet 11. april 2010 (endret) regner med det er en pumpe i tanken i tillegg til den på registeret. denne kalles matepumpe. bytta nettopp en slik på en Octavia tdi. Endret 11. april 2010 av Ovechk1n Lenke til kommentar
masterboy Skrevet 23. april 2010 Rapporter Del Skrevet 23. april 2010 Dette er vel en såkalt circle-L dieselmotor som i sin tid var utviklet av Isuzu. Jeg ville sett på timingpumpen, og om bilen har en elektrisk hevepumpe bak i tanken. Bensinmodellene av denne typen Astra har pumpen inni tanken, man kommer til gjennom luke under baksetet, med mindre det er en stv, da kan det være tanken må ned! Dersom det ikke er noen pumpe der, eller denne virker som den skal, er jeg nok redd timingpumpen er gåen. En del timingpumper er avhengig av tilstrekkelig diesel trykk for kjøling og smøring. Lavt trykk sammen med høyt turtall, kan kanskje ha drept en alle rede småsliten pumpe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå