Gå til innhold

Bifftråden - Diskuter ALT om biff (Les førstepost)


Liker du biff?  

192 stemmer

  1. 1. Liker du biff?

    • Ja det er favorittretten min
      189
    • Nei
      1
    • Har ikke smakt
      2


Anbefalte innlegg

Skal det grilles er T-bone stek også å foretrekke. Men det er vansklig å få tak i, om jeg ikke husker feil har dette med en lov i Norge å gjøre.

 

Jeg har lest det mer som at det har med måten dyrene slaktes og parteres på i Norge. Ser t-bone en sjelden gang på Ultra men de er så små at det er til å le av.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Smakte indrefilet av hjort en gang. Ingenting av det jeg har smakt etterpå kan slå det. :dribble: Synd det kjøttet koster så mye.

Fatteren som bød på festmåltid og tilberedte det, og da skal det mye til for at det smaker dårlig.

 

En annen gang smakte jeg antilope med blåbærsaus på en matfestival i Stavanger. Det var ganske nær superbra det også, spesiellt sausen.

 

Var på en argentinsk restaurant på Las Palmas på nyttårsaften. Det var også en kjempefin opplevelse. Da snakker en om blodig biff, om en ikke ber om at de steker den litt ekstra. Men, for all del det var godt selv om det var meget blodig.

Lenke til kommentar

Det er strengt tatt ikke slaktingen men (mangelen på skikkelig) modning som gjør det vanskelig. Det er lov å luftmodne kjøtt i Norge, men det er for liten etterspørsel til at noen gjør det. T-benstek var ulovlig en periode i forbindelse med Mad Cow Disease, men det er opphevet for en stund siden.

 

Modning har med smak å gjøre, men det visste du helt sikkert. Som sagt så har mangelen på T-bone i Norge mest med hvordan dyret blir partert. Vi ser f.eks ikke ribeye (entrecote er på motsatt side) eller sirloin (som er den store delen på t-bone). Når man ser veldig røde biffer i butikken er det et tegn på at kjøttet ikke har blitt modnet lenge nok, om ikke i det hele tatt. En skikkelig god kjøttbit bør modne i nærmere 1 mnd for å utvikle dybde i smaken. Ved modning mister kjøttet en hel del væske som gjør at kjøttet krymper og blir mørkere.

Lenke til kommentar

Glemte forresten helt en opplevelse jeg hadde i Canada, hvor jeg var på en grillfest på en farm.

 

Der grillet de en egenslaktet Bison-okse fra sine tamme privateide dyr. Den scorer omtrent like høyt som indrefilet av hjort. Men hjort er en bitteliten tanke mørere, selv om bison for all del er haugen på mørt nok.

 

Når en likevel snakker om kjøtt med klasse, så er det en del deilige fiskeslag en kan spise.

 

Norge:

Breiflabb er snadder

 

Canada:

Chinook laks er veldig fint

Sockeye laks er også veldig fint, spesiellt den sterke fargen som slår atlanterhavslaks 40 ganger minst.

 

Har også smakt Coho laks, men den var ikke så mør som de 2 andre jeg nevnte.

Endret av G
Lenke til kommentar

Glemte helt det påleggskjøttet jeg kjøpte i en butikk i Heathrow flyplass. Det var også marinert veldig bra. Men, altså kaldt kjøttpålegg.

 

Venison. Bambi-kjøtt, og det blir vel nokså nært dådyr det vel??

 

Det var på høyde med norsk hjort, men siden det var påleggskjøtt så får en ikke samme opplevelsen. Derfor er smaksopplevelsen med hjort på førsteplassen min foreløpig.

 

EDIT:

Har også smakt grytekjøtt av norsk reinsdyr. Det gjorde seg virkelig når det var lagd gryterett på det.

Endret av G
Lenke til kommentar

Vi ser f.eks ikke ribeye (entrecote er på motsatt side) eller sirloin (som er den store delen på t-bone).

 

Jeg trodde ribeye var et generelt begrep for biffkjøtt fra ribbeområdet, mens entrecote var et mer spesialisert stykke av ribeye?? Man omtaler jo ribeye og entrecote i samme åndedrag på engelsk.

Lenke til kommentar

Syns det er for lite smak i entrecote og indrefilet. Yttrefilet pleier og være bedre på smak men avogtil kan kjøttet være noe seigt.

Ytrefilet er et billigere alternativ. Men kjøtt generelt er heller ikke billig.

 

For og få biffen stekt best bør den være i romstemperatur.

Beste da er og la den få seg noen dager ekstra i vakumpakken og så bli tatt ut av kjøleskapet om morgenen dagen den skal tilbredes og la kjøttet stå på benken.

 

Selv har jeg alltid foretrukket biffen minst mulig stekt så den ikke har noe farlige bakterier igjen.

Den skal bare frese 1 min per side.

 

Å steke i kort kort tid passer best til filet-stykkene. Entrecoten burde helst ligge litt lenger så fettet rekker å smelte og trekke seg inn i kjøttet. Her er ettersteking/hviling en viktig del av prosessen. Ellers synes jeg det er litt rart å si at ytrefilet smaker mer enn entrecote. Lagd på riktig måte smaker ribeye mer enn sirloin vil jeg påstå, gitt at man steker entrecoten lenge nok da selvfølgelig. Altfor lite stekt entrecote smaker bare fett og rart. Hvis du tar en entrecote på en tomme og bare bruner den såvdt skjønner jeg at det ikke er så mye smak i den.

 

Takk for tipset.

Lenke til kommentar

Jeg har klart å lage en helt grei smakfull(Ikke tygge gummi) par tre ganger.. Men kjøper det mye når jeg har vært å reist i jobb eller privat. Samt når vi er ute å spiser.

Men har til gode å oppleve en mer smakfull biff på noen resturant i forhold til den svogeren min lager gang på gang på gang. Han er ikke kokk og klarer ikke å lage noe annet. Men biff det lager han bedre enn noen.

Men har faktisk smakt på Big horn i Larvik 2 ganger.. En meget god biff..

Det skal være godt krydret, banket skikkelig og stekt akkurat midt i mellom.

Og det skal gå ann å tygge det som om det var loff.

Lenke til kommentar

*riste på hodet* :no:

 

Å banke kjøttet i stykker hjelper ingenting.

 

Om man velger å kjøpe et kjøttstykke på Rimi så vil kvaliteten være helt begredelig - ingen modning i det hele tatt - så er det best å prøve å få så intens varme på kjøttet som mulig. Har man en sliten stekepanne som ikke ryker når du putter i kjøttet blir det ikke rare greier.

 

Det er helt utrolig hvor mange det er som gjør så mye idiotisk til kjøttstykker når de lager mat.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

*riste på hodet* :no:

 

Å banke kjøttet i stykker hjelper ingenting.

 

Om man velger å kjøpe et kjøttstykke på Rimi så vil kvaliteten være helt begredelig - ingen modning i det hele tatt - så er det best å prøve å få så intens varme på kjøttet som mulig. Har man en sliten stekepanne som ikke ryker når du putter i kjøttet blir det ikke rare greier.

 

Det er helt utrolig hvor mange det er som gjør så mye idiotisk til kjøttstykker når de lager mat.

Kjøper ikke kjøttet på rimi men hos slaktern og lar det stå over datoen. Slik at det modnes skikkelig. Liker at det blir banket inn med krydder.

Lenke til kommentar

*riste på hodet* :no:

 

Å banke kjøttet i stykker hjelper ingenting.

 

Om man velger å kjøpe et kjøttstykke på Rimi så vil kvaliteten være helt begredelig - ingen modning i det hele tatt - så er det best å prøve å få så intens varme på kjøttet som mulig. Har man en sliten stekepanne som ikke ryker når du putter i kjøttet blir det ikke rare greier.

 

Det er helt utrolig hvor mange det er som gjør så mye idiotisk til kjøttstykker når de lager mat.

Kjøper ikke kjøttet på rimi men hos slaktern og lar det stå over datoen. Slik at det modnes skikkelig. Liker at det blir banket inn med krydder.

Og hvorfor er det idiotisk av andre å lage mat slik de ønsker det? Er ikke det opp til enhver å bestemme om det er idiotisk...eller bestemmer du får alle kanskje?

Samme med å riste på hodet? Har du dårlig selvtillit eller noe siden du vet hva som er best?Og må da riste på hodet av hva andre synes er godt og liker. Samt prøve å hevde deg...

Endret av datagnom
Lenke til kommentar

Finnes det slaktere i Norge? Eneste jeg vet om er Jacob's i Oslo, som er en delikatessebutikk.

 

Og hvorfor er det idiotisk av andre å lage mat slik de ønsker det? Er ikke det opp til enhver å bestemme om det er idiotisk...eller bestemmer du får alle kanskje?

Samme med å riste på hodet? Har du dårlig selvtillit eller noe siden du vet hva som er best?

 

Å banke kjøttet gjør ingenting annet enn å slå i stykker kjøttfibrene. Det vil kanskje virke mørere men strukturen er helt ødelagt.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Finnes det slaktere i Norge? Eneste jeg vet om er Jacob's i Oslo, som er en delikatessebutikk.

 

Og hvorfor er det idiotisk av andre å lage mat slik de ønsker det? Er ikke det opp til enhver å bestemme om det er idiotisk...eller bestemmer du får alle kanskje?

Samme med å riste på hodet? Har du dårlig selvtillit eller noe siden du vet hva som er best?

 

Å banke kjøttet gjør ingenting annet enn å slå i stykker kjøttfibrene. Det vil kanskje virke mørere men strukturen er helt ødelagt.

Men hvis jeg liker det sånn, banket inn med krydder. Er det da idiotisk? Og noe å riste på hodet av? Maten skal være god, og hvis det er godt for meg så er vell det bare bra. Prøv å vær positiv. Skriv heller.. Ja det hørtes godt ut. Men jeg liker det anderledes. Men ingen av måtene er idiotisk fordi vi har bare forskjellige måte å gjøre ting på og forskjellig smak. Det er jeg som skal tygge den maten, og hvis det passer meg så gjør jeg det slik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...