Gå til innhold

Tråden for opptak Politihøgskolen 2011.


norpol

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har lest boken selv, og fikk heller ikke så mye ut av den. Lite givende bok.

Støttes. Utrolig mye rundt grøten-prat, og det i blant virker det nesten som om forfatteren har satt antall sider i boken før hun har begynt å skrive, og derfor måtte fylle mange sider med visvas.

 

student90: Hvis du vil forberede deg, så kan du jo kjøpe en eller flere av de pensumbøkene som ikke er unntatt offentligheten.

 

Jeg har egentlig aldri forsøkt svømmekravet, lurer på om jeg skal stikke en tur i basseng snart og teste. Jeg kan jo svømme, men ikke noe mer enn det. Noen som har tips til basseng i Bergen som ikke er like overfylt og dyrt som Sentralbadet?

 

Uffda, den boken er definitivt avbestilt nå! Tenkte mest å lese meg opp om politietaten. Noen som har noen gode internettsider så slipper jeg kanskje unna bokkjøpet?

 

Sikkert ikke så dumt å teste seg nei. Jeg tenkte å måle opp løpebanen i gymsalen i dag og se hvor langt jeg kommer!

 

Aner virkelig ikke helt hvor jeg vil studere. Var i garden i fjor og bodde jo da i Oslo, og likte byen veldig godt. Har mange bekjente der, men siden det er så mye som skjer hele tiden er det kanskje ikke så lett å fokusere på studiene som andre steder. Var veldig vanskelig dette her! Godt jeg ennå har god tid til å bestemme det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Noen som har noen gode internettsider så slipper jeg kanskje unna bokkjøpet?

Hvis du ikke allerede har vært inne på Politiportalen.no, så vil jeg tro det er en brukbar ressurs i mange tilfeller.

 

Sikkert ikke så dumt å teste seg nei. Jeg tenkte å måle opp løpebanen i gymsalen i dag og se hvor langt jeg kommer!

God idé. Jeg har ikke testet den «nye» løpetesten. Klarte å løpe til en 3'er den andre gangen jeg tok testen, og da var jeg ikke i noe særlig god form engang, så jeg tror ikke det er så alt for vanskelig. Men får ta meg en runde med den også, hehe. Lykke til!

Lenke til kommentar

@student90

 

politi.no har vel en del info. Ellers kan du google litt, du finner garantert noe relevant!

 

Hva fikk deg til å endre mening ang bodø forresten? :p

 

Leste litt rundt også var det så mange som skrøt av stedet. Så at de hadde fått universitetsstatus på høgskolen der, og treningstilbudet virket utrolig bra! Liker friluftsliv og så de hadde noen fantastiske muligheter til å gå på tur og bedrive idrett på et litt annet nivå. Så søkte jeg på Bodø og fikk opp masse fine bilder, og man kunne faktisk skaffe seg en leilighet til grei sum, så man slipper å stue seg inn på 12 kvm. Ikke at jeg tror leiligheten spiller så stor rolle siden jeg liker å være på farten og lese i på bilbiotek. Er av typen som mener at bostedet kun er et sted for avslapping. Men heller litt mer mot Stavern nå også. Ante ikke at det lå så nære Torp flyplass så det gjør det jo mye enklere å komme seg hjem! Nær flyplass var et stort argument for Oslo så der røk ihvertfall den. Ombestemmer meg sånn ca. en gang i timen så dette må nok tenkes litt mer gjennom!

 

Et stort minus for Bodø: Mørketid. Om ikke eksamenstiden i seg selv er deprimerende nok tror jeg ikke lite sol virker veldig motiverende! Har flere på skolen fra nord-norge og en som var der i militæret og alle sier de blir skikkelig trøtte og leie og fikk en liten vinterdepresjon som følge av mørket.

Endret av student90
Lenke til kommentar

@student90

 

politi.no har vel en del info. Ellers kan du google litt, du finner garantert noe relevant!

 

Hva fikk deg til å endre mening ang bodø forresten? :p

 

Leste litt rundt også var det så mange som skrøt av stedet. Så at de hadde fått universitetsstatus på høgskolen der, og treningstilbudet virket utrolig bra! Liker friluftsliv og så de hadde noen fantastiske muligheter til å gå på tur og bedrive idrett på et litt annet nivå. Så søkte jeg på Bodø og fikk opp masse fine bilder, og man kunne faktisk skaffe seg en leilighet til grei sum, så man slipper å stue seg inn på 12 kvm. Ikke at jeg tror leiligheten spiller så stor rolle siden jeg liker å være på farten og lese i på bilbiotek. Er av typen som mener at bostedet kun er et sted for avslapping. Men heller litt mer mot Stavern nå også. Ante ikke at det lå så nære Torp flyplass så det gjør det jo mye enklere å komme seg hjem! Nær flyplass var et stort argument for Oslo så der røk ihvertfall den. Ombestemmer meg sånn ca. en gang i timen så dette må nok tenkes litt mer gjennom!

 

Et stort minus for Bodø: Mørketid. Om ikke eksamenstiden i seg selv er deprimerende nok tror jeg ikke lite sol virker veldig motiverende! Har flere på skolen fra nord-norge og en som var der i militæret og alle sier de blir skikkelig trøtte og leie og fikk en liten vinterdepresjon som følge av mørket.

 

Et godt alternativ til Bodø uten mørketiden er da som sagt Stavern :) PHS her er en kjempe bra skole å gå på, prisene på leiligheter ligger langt unna Oslo-priser i hvertfall, naturen er helt fantastisk og avstand til storby enten med bil, buss eller sykkel er liten :)

Endret av kingofcali
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei folkens!

 

Jeg har et noe uklart spm å komme med, som det foreløpig ikke finnes noe klart svar på, men som jeg ønsker at dere kan vurdere/tippe litt rundt. - Fasitsvaret kommer nok uansett ikke før 20 juli. :)

 

Tror dere om man ser totalt bort ifra intervjuet at det er mulig å komme inn med følgende bakgrunn:

 

Studiespesialisering + alderspoeng=47

30 studiepoeng fra handelshøyskolen BI

Jobberfaring fra videregående, turisthytte, meny og sportsbutikk

Ca 8 poeng på fysiske tester.

 

- Har ikke militæret, og har ikke fullført det ene året på BI der jeg kun har 30 studiepoeng i steden for 60.

 

Ja, nå kan dere si hva dere vil... Håper selvfølgelig på positive svar for å bygge opp motivasjonen. - Som sagt: SE BORT IFRA INTERVJUET.

 

Mvh

 

Thopet

 

... PHS har vært drømmen leng.

Lenke til kommentar

Studiepoeng er ikke relevant. Det som er relevant er konkurransepoeng, som er karakterpoeng (snittkarakter ganget med 10) + fordypningspoeng (f.eks. matematikk) + tilleggspoeng (alderspoeng, militæret/folkehøgskole):

 

http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/

 

Så må du klare de fysiske kravene.

 

Jobberfaring er ikke relevant (i seg selv). Det som er relevant er om du som person er skikket. Dette prøver de å finne ut under intervjuet.

 

Hvis du har 47 karakterpoeng (inkl. realfagspoeng), ligger du vel godt an. Det er antakelig ikke nok til å komme inn i Oslo, men hvis du legger til eventuelle alderspoeng så ligger du enda bedre an. Hvis du f.eks. er eldre enn 23 har du 8 alderspoeng, noe som gir deg 55 poeng. Det er mer enn nok til å komme inn.

Endret av Pjassop
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei alle sammen!

Hopper på her! :)

 

Søker for første gang i går! Er innafor på alle kravene utenom løping(har ikke testet den nøyaktige testen ennå!)..trent mye intervall, men ikke kjørt gjennom testen siden kravene ble endret.. det skal gjøres i dag! :)

Har dere noen tips til tenikk på hvordan man raskest/best legger seg ned på mage og rygg? :)

 

Lykke til alle sammen! :)

Endret av Gladlaks88
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...