Gå til innhold

Tråden for opptak Politihøgskolen 2011.


norpol

Anbefalte innlegg

@EchoRomeo og Pjassop

 

Det er slik som Pjassop skriver, hvilke fag du har fra vgs er irrelevant, poeng er poeng.

 

Man får poeng for både fordypninger og realfag. R1-R2 feks, er gunstig fordi det både er realfag og fordypninger.

 

Videre skal det sies at å komme inn på phs ikke er en gratisbillett inn i politiet. Viser det seg at du er en løk uten sosiale antenner får du neppe jobb etterpå. Opptaksprosessen er bare for å luke ut ugresset. Jeg er likevel enig i at de burde vektlegge andre ting foran konkurransepoeng, men det tar vel for lang tid :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har et spm om dette selv, har ca 49 studiepoeng med millitærtjeneste, tjenestegjør i garden nå og dimmer ved skolestart. Fysikken er ikke noe problem, der scorer jeg 6 på alle krava, men har ikke førerkortet. Mangler bare teori og oppkjøring, har ellers tatt alle opbligatoriske kjørtimer, er det nå slik at jeg må ha lappen innen 1 mars eller innen skolegang?

Lenke til kommentar
Jeg skjønner heller ikke hvorfor du setter militærtjeneste opp mot andre ting. Du får jo tross alt to ekstrapoeng for militærtjeneste. Hvorfor snakker du om "døsemikler"? Skal du dømme alle som ikke har vært gjennom militæret også nå? Du vet kanskje bedre enn nemnda hva som skal til for å bli politi?

 

Vær snill og les gjennom ditt eget innlegg her, så kan du selv prøve og se hvor du vrir og vender på ting, for å bruke mot meg og skaper nye problemer.

 

 

Må si jeg er bekymret på dine vegne. Ut fra innleggene dine her virker du lite reflektert. Det er kanskje ikke så rart at du ser ut til å frykte intervjuet? Kanskje de vil se det samme som jeg ser i innleggene dine her?

 

Bestandig har vi slike som deg i en nett diskusjon. Du leter etter punkter du kan snu og vende på, og skape nye diskusjonsemner som hvorvidt jeg kaller personer uten mil.tjeneste for døsemikler, og hvorvidt jeg ikke mener politi skal kunne snakke for seg. Altså, slike vinklinger som du selv skaper. Det er et typisk barnslig trekk.

 

Du prøver tydligvis å sette deg i rollen som den voksne og reflekterte her. Hvis det hjelper deg til å føle deg mer tilpass i rollen som søkende til phs, så er jo det fint for deg.

 

Ellers så vil jeg sette et strek for vår diskusjon for min del, du kan gjerne fortsette å skrive her, men jeg personlig har andre ting å gjøre.

Lenke til kommentar

@EchoRomeo og Pjassop

 

Det er slik som Pjassop skriver, hvilke fag du har fra vgs er irrelevant, poeng er poeng.

 

Man får poeng for både fordypninger og realfag. R1-R2 feks, er gunstig fordi det både er realfag og fordypninger.

 

Videre skal det sies at å komme inn på phs ikke er en gratisbillett inn i politiet. Viser det seg at du er en løk uten sosiale antenner får du neppe jobb etterpå. Opptaksprosessen er bare for å luke ut ugresset. Jeg er likevel enig i at de burde vektlegge andre ting foran konkurransepoeng, men det tar vel for lang tid :p

 

Ja fag fra vgs er irrelevant, og poeng er poeng! Hadde vært greit om de vektla masse andre egenskaper/erfaringer hos søkere også. Men som du sier, det blir nok en altfor stor jobb å gjøre det på rettferdigvis.

Lenke til kommentar

Heisann Pjassop! Jeg holder på med siste semester på siste året nå i Oslo og kan godt si litt om mine tanker vedørende jobbing ved siden av.

 

1. Året så opplevde jeg at jeg hadde tid til å jobbe rundt 30-40% ved siden av. Det kostet en del i forhold til helger og sosialt samvær, men klarte fint å henge med på skolen ved å lese og jobbe med oppgaver målrettet og med litt disiplin. Jeg jobbet da som vekter og hadde 1-2 dager i uka samt annen hver helg (dvs kun lørdag).

 

2. året/praksis, så fikk jeg ikke lov til å jobbe som vekter pga faren ved rollekonflikt. Jeg klarte meg da på studielånet samt at jeg fikk noen ekstra vakter på et lensmannskontor i samme distrikt i høytidene. Jobber som fort ikke blir godkjent er vekter, dørvakt, fengselsbetjent etc Kan man bekrefte at man ikke jobber med klienter i fengsel eller som noen av de øvrige, så kan man fort få gjennomslag. Også fort mulig å få godkjent slike jobber om man jobber i et annet distrikt enn man har praksisen i. Ellers så finnes det andre jobber som fint skulle være mulig å kombinere. Det skader ikke å søke! Ordner seg helt sikkert på en eller annen måte.

 

3. året som jeg holder på med nå opplever jeg som det tyngste året jeg noen gang har hatt i høyere utdannelse. Jeg jobber nå annen hver lørdag (10 timers vakter) og har egentlig nok med det. Har lagt på en og annen søndag her og der.

 

Dette kommer selvfølgelig helt an på din kapasitet og det er sikkert fullt mulig å jobbe en del mer.

 

 

Hva gjelder jobb, så har jeg forstått det slik at du egentlig kan jobbe med det du ønsker i 1. og 3. året så lenge det ikke er ulovlig eller helt etisk forkastelig (regner jo selvfølgelig ikke at det er det!), men at det er kun 2. året det er lagt noen begrensninger på.

 

Jeg har ikke hørt at det er kommet noen nye regler på det, men er du usikker eller vil ha et klart svar, så er det bare å ta en telefon inn til skola, så får du nok hjelp.

 

Takk for glimrende info! Dette er akkurat hva jeg er ute etter å høre. Jeg er helt avhengig av å kunne jobbe ved siden av studiene. Andre året evt. uten jobb er kjipt, men det må jo bare gå. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Treningen går det greit med, og jeg frykter ikke annet enn svømmingen. Jeg gikk på en lyskestrekk her for 2 uker siden som ble forverret ved svømming, så nå tar jeg 9 dager helt fri fra det våte element og tygger NSAIDS. Ellers trener jeg mellom 5 og 6 dager i uken og trives med det.

 

Du da? Hvor ligger du i forhold til kravene?

 

PS! Jeg er ikke fra sunnhordland :)

Lenke til kommentar
Har et lite spørsmål bare:

 

Hvis man har søkt PHS, men ikke kommet videre til intervju/ eller ikke kommer videre fra intervjuet; er det slik at dette da teller negativt den tredje gangen man søker? :)

Jeg snakket med en politistudent for et par år siden som mente at de fleste faktisk måtte prøve mer enn en gang før de kom inn. Jeg vil tro at hvis man søker igjen og forbedrer seg i forhold til gangen før, så vil vel det telle positivt?

Lenke til kommentar

 

Jeg snakket med en politistudent for et par år siden som mente at de fleste faktisk måtte prøve mer enn en gang før de kom inn. Jeg vil tro at hvis man søker igjen og forbedrer seg i forhold til gangen før, så vil vel det telle positivt?

 

Det er jo sant! :)

 

Dersom du har søkt flere ganger kan det være et tegn til PHS på at du faktisk har et seriøst ønske om å bli politi.

 

Kan hende de ser slikt på det også.

 

Men et eksempel:

 

Hvis man på det første intervjuet driter seg ordentlig ut ved å si noe man ikke burde si. Blir dette skrevet ned? Lagret på noen som helst måte?

Lenke til kommentar

Om man søker første gang eller tredje gang har lite å si. Det som har noe å si er hvor "moden" du er for yrket. Alt fra hvordan kroppspråket ditt er, ordformuleringer, "slang-bruk", osv har noe å si for helhetsinntrykket av deg. Ikke øv på et intervju, det blir kunstig og virker lite troverdig med innøvde svar. Prøv heller å gjør opp meninger rundt deg selv ( gode, dårlige sider, hva sier andre om deg, hva sier du om deg osv. ) Ha også noen meninger om samfunnnet generelt. F.eks innvandringspolitikk, mangfold i samfunnet ect. Hvor mer reflektert du virker jo desto bedre sjanse har du.

Lenke til kommentar

Treningen går det greit med, og jeg frykter ikke annet enn svømmingen. Jeg gikk på en lyskestrekk her for 2 uker siden som ble forverret ved svømming, så nå tar jeg 9 dager helt fri fra det våte element og tygger NSAIDS. Ellers trener jeg mellom 5 og 6 dager i uken og trives med det.

 

Du da? Hvor ligger du i forhold til kravene?

 

PS! Jeg er ikke fra sunnhordland :)

 

 

Jo går sånn passe. benk skal nokk gå greit. kropshev er det heller mer uvist, klarer vell pr dagsdato 3 stk, det er noe eg håper eg klarer og forbedre en god del nå fram mot opptake. ellers ligger jeg som deg litt dårlig ann med svømingen, ligger på en tid på ca 2.50- 3 min, har klart og dra på meg en betenelse i leggen, grunnet joggingen. så ligger vell litt dårlig ann der nå siden eg må ta det me ro en stund. men håper det skal komme seg, skal jallefall gjøre et forsøk på opptake, selv om jeg muligens driter meg ut. håper det skal komme seg betraktlig nå framover. har ca 3 mnd på og nå kravene. prøver også og kvitte meg med den dårlige vanen av nikotin som heller ikke akurat gjør kondisen bedre:P

 

ja skal du ta opptaksprøven i bergen?

Lenke til kommentar

Men et eksempel:

 

Hvis man på det første intervjuet driter seg ordentlig ut ved å si noe man ikke burde si. Blir dette skrevet ned? Lagret på noen som helst måte?

 

KOmmer an på hvordan du dreit deg ut. Hvis du sa at du er nynazist og hater jøder, på første intervju, har det neppe hensikt å søke igjen...

Lenke til kommentar

Men et eksempel:

 

Hvis man på det første intervjuet driter seg ordentlig ut ved å si noe man ikke burde si. Blir dette skrevet ned? Lagret på noen som helst måte?

 

KOmmer an på hvordan du dreit deg ut. Hvis du sa at du er nynazist og hater jøder, på første intervju, har det neppe hensikt å søke igjen...

 

Takker.

Lenke til kommentar
ja skal du ta opptaksprøven i bergen?

 

Tromsø :)

 

Kjedelig om det er skade som skal gjøre at du ikke kommer inn.

Nikotin slutter du med i dag. ;)

 

er nokk bare en forbigående skade. var hos legen i dag og tok den lege sjekken, røykte ikke før jeg kom der til, pga den longe testen. kjente godt suge etter nikotin kan du si, er ikke bare bare:P men prøver :p

Lenke til kommentar

Men et eksempel:

 

Hvis man på det første intervjuet driter seg ordentlig ut ved å si noe man ikke burde si. Blir dette skrevet ned? Lagret på noen som helst måte?

 

KOmmer an på hvordan du dreit deg ut. Hvis du sa at du er nynazist og hater jøder, på første intervju, har det neppe hensikt å søke igjen...

...med mindre du på neste intervju sier at du har innsett hvor korttenkt og trangsynt det er, og du viser at du har tatt et oppgjør med denne delen av deg selv, noe som vel kan være et positivt tegn på styrke?

Lenke til kommentar

Men et eksempel:

 

Hvis man på det første intervjuet driter seg ordentlig ut ved å si noe man ikke burde si. Blir dette skrevet ned? Lagret på noen som helst måte?

 

KOmmer an på hvordan du dreit deg ut. Hvis du sa at du er nynazist og hater jøder, på første intervju, har det neppe hensikt å søke igjen...

...med mindre du på neste intervju sier at du har innsett hvor korttenkt og trangsynt det er, og du viser at du har tatt et oppgjør med denne delen av deg selv, noe som vel kan være et positivt tegn på styrke?

Eller et tegn på at du er skizofren...

Lenke til kommentar

Men et eksempel:

 

Hvis man på det første intervjuet driter seg ordentlig ut ved å si noe man ikke burde si. Blir dette skrevet ned? Lagret på noen som helst måte?

 

KOmmer an på hvordan du dreit deg ut. Hvis du sa at du er nynazist og hater jøder, på første intervju, har det neppe hensikt å søke igjen...

...med mindre du på neste intervju sier at du har innsett hvor korttenkt og trangsynt det er, og du viser at du har tatt et oppgjør med denne delen av deg selv, noe som vel kan være et positivt tegn på styrke?

Eller et tegn på at du er skizofren...

Hvorfor det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...