Gå til innhold

Tråden for opptak Politihøgskolen 2011.


norpol

Anbefalte innlegg

Spiller egentlig ingen rolle fordi politiet og opptaksnemnda overhodet ikke vektlegger din bakgrunn mht gode attester og referanser. Fullstendig ulogisk spør du meg, da alle av oss kan ha en fortid som både har vært traumatisk og turbulent Dette er noe PHS burde gjort noe med. I enhver annen jobb vil ALLTID gode attester og referanser bli vektlagt fremfor gode karakterer.

Ikke engang tjenesteuttalelse fra militæret har betydning?

 

Og er det ikke nettopp selverklæringen og intervjuet som brukes for å sile ut folk? Så hva mener du PHS burde gjort?

 

Hva mener du med "GLEMT Å KOMME INN PÅ 23/5 REGELEN"?

 

Og er du virkelig 35 år gammel? Kom du videre fra intervjuet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Har selv søkt via samordna og er førstegangssøker. Mye bra lesing i ditt innlegg over her, og skal si meg enig i at reglene for opptak virker en smule sneversynt og unødvendig kompliserte. Bare det å være nærmest perfekt med et solid karaktergrunnlag, og kjempe seg frem til et intervju hvor man har en dårlig dag, eller ikke er så flink til å snakke for seg, så mislykkes man! Når det gjelder fristen 1.mars, så er vel det ment å være "ødeleggende" med den hensikt å la søkere godgjøre seg hjemme et år først (mtp alder, modning, mål, ønsker og selvinnsikt)

 

Går fortiden realfagskurs for å pynte på poengsummen min, men de poengene blir nok ikke gjeldende for søking vår2011. Ligger vel pr.dags dato rundt 48 totalt, og er spent på hvilke poenggrenser de får av søkertallet 2011 på de ulike studiestedene.

 

Realfag er ikke det beste å ta om det kun er for å øke sjangsene på opptak til PHS, men de kan vel ikke sitte og nedprioritere matematikere og fysikere, mot dikt-analyserende, Knut Hamsund-lesende norskfag-elever?

Nå vet jeg ikke dette sikkert, men lurer på om studiekompetanse rager 10 ganger høyere enn militærtjeneste. Det er latterlig.

På hvilken måte mener du man må være nærmest perfekt?

 

Mener du at politiet, som skal ha utstrakt kontakt med publikum, ikke må være flinke til å snakke for seg?

 

Jeg skjønner ikke hvorfor du setter realfag opp mot andre fag. Det er ikke fagvalget ditt som er relevant, men om du har generell studiekompetanse, og så antall konkurransepoeng.

 

Klart generell studiekompetanse rager høyere enn militærtjeneste. Det er et grunnleggende krav, tross alt. Fra militærtjeneste får du bare to ekstrapoeng.

Lenke til kommentar

Heisann Pjassop! Jeg holder på med siste semester på siste året nå i Oslo og kan godt si litt om mine tanker vedørende jobbing ved siden av.

 

1. Året så opplevde jeg at jeg hadde tid til å jobbe rundt 30-40% ved siden av. Det kostet en del i forhold til helger og sosialt samvær, men klarte fint å henge med på skolen ved å lese og jobbe med oppgaver målrettet og med litt disiplin. Jeg jobbet da som vekter og hadde 1-2 dager i uka samt annen hver helg (dvs kun lørdag).

 

2. året/praksis, så fikk jeg ikke lov til å jobbe som vekter pga faren ved rollekonflikt. Jeg klarte meg da på studielånet samt at jeg fikk noen ekstra vakter på et lensmannskontor i samme distrikt i høytidene. Jobber som fort ikke blir godkjent er vekter, dørvakt, fengselsbetjent etc Kan man bekrefte at man ikke jobber med klienter i fengsel eller som noen av de øvrige, så kan man fort få gjennomslag. Også fort mulig å få godkjent slike jobber om man jobber i et annet distrikt enn man har praksisen i. Ellers så finnes det andre jobber som fint skulle være mulig å kombinere. Det skader ikke å søke! Ordner seg helt sikkert på en eller annen måte.

 

3. året som jeg holder på med nå opplever jeg som det tyngste året jeg noen gang har hatt i høyere utdannelse. Jeg jobber nå annen hver lørdag (10 timers vakter) og har egentlig nok med det. Har lagt på en og annen søndag her og der.

 

Dette kommer selvfølgelig helt an på din kapasitet og det er sikkert fullt mulig å jobbe en del mer.

 

 

Hva gjelder jobb, så har jeg forstått det slik at du egentlig kan jobbe med det du ønsker i 1. og 3. året så lenge det ikke er ulovlig eller helt etisk forkastelig (regner jo selvfølgelig ikke at det er det!), men at det er kun 2. året det er lagt noen begrensninger på.

 

Jeg har ikke hørt at det er kommet noen nye regler på det, men er du usikker eller vil ha et klart svar, så er det bare å ta en telefon inn til skola, så får du nok hjelp.

Lenke til kommentar

Jeg snakker da om å ha karaktergrunnlaget i orden, tidligere utdanning og erfaring, score i toppen i fysiske tester, all jobbinga som ligger bak kontra et 15min langt intervju hvor du bommer, og alt blir avgjort! Jeg poengterer tilfeldighetene opp i mot knallhard jobbing.

 

Hvorfor skulle jeg mene at politiet ikke skal kunne snakke for seg? Mener du at matematikere ikke kan å snakke for seg da kanskje? like tåpelig.

 

Jo fagvalget er relevant. Det er f.eks minstekrav til norsk, om du ikke har fått med deg det.

Dessuten stiller søkere med fordypning i pedagogisk og sosiologisk og eller samfunnsfag sterkere enn søkere med fordypninger i f.eks fysikk. Selvsagt er man tjent med å ha samfunnsbakgrunn, men man skal ikke være halvveis utdannet FØR man starter Phs.

 

Du begrunner for at gen.stud.komp rager høyere fordi man kun får 2 poeng for mil. Det er jo klart, men kan du begrunne hvorfor det skal være slik? Jeg personlig liker ikke det at det å sove seg gjennom 1 år med Henrik Ibsen og diktanalyse, med kar. 3, skal rage høyere enn søkere med militær bakgrunn og ferdigheter.

Lenke til kommentar

Må man vente et eller to år etter videregående for å søke Politihøgskolen?

 

På www.phs.no står det under opptakskrav:

 

Fylt 20 år (det året de tas opp) *

* Krav må være oppfylt ved søketidspunkt

 

 

Det er etter mine beregninger direkte motstridende.

Hvis man følger et normalt løp vil man gå ut av 3. klasse det året man fyller 19. Med andre ord må man (hvis man skal følge det som står i parentes) vente et år med å søke Politihøgskolen. Skal man derimot følge stjernen blir det slik at de som er født før 1. mars bare trenger å vente et år etter VGS før de søker, mens de som er født etter 1. mars må vente to? :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg snakker da om å ha karaktergrunnlaget i orden, tidligere utdanning og erfaring, score i toppen i fysiske tester, all jobbinga som ligger bak kontra et 15min langt intervju hvor du bommer, og alt blir avgjort! Jeg poengterer tilfeldighetene opp i mot knallhard jobbing.

 

Hvorfor skulle jeg mene at politiet ikke skal kunne snakke for seg? Mener du at matematikere ikke kan å snakke for seg da kanskje? like tåpelig.

 

Jo fagvalget er relevant. Det er f.eks minstekrav til norsk, om du ikke har fått med deg det.

Dessuten stiller søkere med fordypning i pedagogisk og sosiologisk og eller samfunnsfag sterkere enn søkere med fordypninger i f.eks fysikk. Selvsagt er man tjent med å ha samfunnsbakgrunn, men man skal ikke være halvveis utdannet FØR man starter Phs.

 

Du begrunner for at gen.stud.komp rager høyere fordi man kun får 2 poeng for mil. Det er jo klart, men kan du begrunne hvorfor det skal være slik? Jeg personlig liker ikke det at det å sove seg gjennom 1 år med Henrik Ibsen og diktanalyse, med kar. 3, skal rage høyere enn søkere med militær bakgrunn og ferdigheter.

Hvis du bommer på intervjuet, er det virkelig en tilfeldighet? Eller er det at du ikke har forberedt deg godt nok (tenkt gjennom hvem du er, hvor du står, dine tanker om politirollen, kunnskap om politiyrket, osv.). Nå har ikke jeg vært på dette intervjuet, men alt jeg har lest om det tilsier at det er noe man bør forberede seg grundig på. Det motsatte av det du påstår, altså.

 

Du spør hvorfor du skulle mene at politiet ikke må kunne snakke for seg. Vel, du sa jo at hvis du ikke klarer å snakke for deg under intervjuet, så er løpet kjørt. Det tyder jo på at du har vanskeligheter med å snakke for deg i enkelte situasjoner, noe som jo teller negativt mot deg. Tror du publikum bryr seg om du har en dårlig dag og ikke klarer å snakke for deg? Du representerer tross alt hele politiet når du er der ute.

 

Fagvalget er fortsatt ikke relevant. Norsk er ikke et valg, men et obligatorisk krav. Alle må ha norsk. Fordypning i realfag velger du selv.

 

På hvilken måte stiller folk med samfunnsfag sterkere? Hvis de gjør det, så er det ikke fagene i seg selv, men det at fagene har gitt dem en bakgrunn som gjør at de har flere strenger å spille på under intervjuet. Fagene i seg selv gir ingen ekstrapoeng. Tvert imot er det realfag som gir deg ekstrapoeng når du velger fordypning innenfor disse på videregående.

 

Militær bakgrunn er ikke særlig relevant. Politiet skal søke å gjenspeile befolkningen i størst mulig grad, og da kan man ikke bare plukke folk med militær bakgrunn. Men nå får du tross alt to ekstrapoeng for militæret, akkurat som du får ekstrapoeng for realfag, og alt dette øker konkurransepoengene dine.

 

Så hva er problemet her egentlig? Bare bitterhet fordi andre som er bedre kvalifisert enn deg kom inn?

Lenke til kommentar

Søknad levert samordna opptak. :)

 

Så var det å få inn bedre svømmeteknikk...

 

Søknaden ble levert 1. februar:)

Så da er det bare å vente til mai på brev fra PHS ang inkalling til opptaksprøve (eller avslag).. I mellomtiden blir det vel litt trening og svømming, for å være på den sikre siden, hvis jeg blir innkalt. Håper på bedre lykke 20. juli i år enn i fjor:)

Lenke til kommentar

Skal søke phs i år, men er litt usikker når det kommer til ettersending av karakterer, grunnet at jeg ikke oppfyller kravet om karakter 3 i norsk skriftlig pr. dags dato. Men driver å forbedrer dette nå, kan jeg da søke phs år eller må jeg vente til 2012?. Har generell studie kompetanse fra før.

Lenke til kommentar

Skal søke phs i år, men er litt usikker når det kommer til ettersending av karakterer, grunnet at jeg ikke oppfyller kravet om karakter 3 i norsk skriftlig pr. dags dato. Men driver å forbedrer dette nå, kan jeg da søke phs år eller må jeg vente til 2012?. Har generell studie kompetanse fra før.

Tror det kun er krav om at man skal ha generell studiekompetanse når man søker, og at man må oppnå kravet om karakter 3 i norsk innen fristen for ettersendelse. Men for å være sikker så send en mail eller ring til PHS. Du finner kontaktinfo på phs.no.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Hei Pjassop

 

For det første, jeg søkte for 10 dager siden, så er ikke bitter fordi jeg "ikke kom inn"..

 

og slutt å vri på alt jeg skriver, som følgende:

 

Nå har ikke jeg vært på dette intervjuet, men alt jeg har lest om det tilsier at det er noe man bør forberede seg grundig på. Det motsatte av det du påstår, altså."

 

-Noe jeg aldri har påstått! Jeg poengterer tilfeldighetene av flere mndr forbereding mot 15 min intervju som kan slå feil.

 

Det tyder jo på at du har vanskeligheter med å snakke for deg i enkelte situasjoner, noe som jo teller negativt mot deg. Tror du publikum bryr seg om du har en dårlig dag og ikke klarer å snakke for deg? Du representerer tross alt hele politiet når du er der ute."

 

- Så hvis du bommer på intervju av ulike årsaker, så betyr det i dine øyne at du ikke kan snakke for deg, og vil heller ikke fungere bra som politibetjent etter 3 år? Du støtter deg på det å kunne snakke for seg altså? Høres ut som en sleip dørselger spør du meg.

 

Fagvalget er fortsatt ikke relevant. Norsk er ikke et valg, men et obligatorisk krav. Alle må ha norsk. Fordypning i realfag velger du selv.

På hvilken måte stiller folk med samfunnsfag sterkere? Hvis de gjør det, så er det ikke fagene i seg selv, men det at fagene har gitt dem en bakgrunn som gjør at de har flere strenger å spille på under intervjuet. Fagene i seg selv gir ingen ekstrapoeng. Tvert imot er det realfag som gir deg ekstrapoeng når du velger fordypning innenfor disse på videregående.

 

- Alle må ha norsk ja, er det jeg sier!! NEI, fagene gir ingen ekstrapoeng, noe jeg heller ikke har påstått. Jeg sier du stiller sterkere med slike fag enn andre! Ikke bare for deg selv, men det kan også bli vektlagt av nemnda.

 

Militær bakgrunn er ikke særlig relevant. Politiet skal søke å gjenspeile befolkningen i størst mulig grad, og da kan man ikke bare plukke folk med militær bakgrunn. Men nå får du tross alt to ekstrapoeng for militæret, akkurat som du får ekstrapoeng for realfag, og alt dette øker konkurransepoengene dine

 

- Og her, atter en gang..NEI, man skal ikke bare plukke folk med militær bakgrunn! Jeg poengterte hvorvidt studiekompetansen rager høyere for en døsemikkel, enn hva innsats for Konge og Fedreland gjør!

 

Problemet? Jeg personlig har ingen problemer, jeg har nettopp søkt og stiller brukbart sterkt med utdanning, jobb, erfaring, kroppsfysikk, holdning og mil.tjeneste. Gleder meg veldig, enn så lenge kan mann her diskutere sine syn på inntak Phs. (uten at noen vrir og vender på alt man sier)

Lenke til kommentar

Hei Pjassop

 

For det første, jeg søkte for 10 dager siden, så er ikke bitter fordi jeg "ikke kom inn"..

 

og slutt å vri på alt jeg skriver, som følgende:

 

Nå har ikke jeg vært på dette intervjuet, men alt jeg har lest om det tilsier at det er noe man bør forberede seg grundig på. Det motsatte av det du påstår, altså."

 

-Noe jeg aldri har påstått! Jeg poengterer tilfeldighetene av flere mndr forbereding mot 15 min intervju som kan slå feil.

 

Det tyder jo på at du har vanskeligheter med å snakke for deg i enkelte situasjoner, noe som jo teller negativt mot deg. Tror du publikum bryr seg om du har en dårlig dag og ikke klarer å snakke for deg? Du representerer tross alt hele politiet når du er der ute."

 

- Så hvis du bommer på intervju av ulike årsaker, så betyr det i dine øyne at du ikke kan snakke for deg, og vil heller ikke fungere bra som politibetjent etter 3 år? Du støtter deg på det å kunne snakke for seg altså? Høres ut som en sleip dørselger spør du meg.

 

Fagvalget er fortsatt ikke relevant. Norsk er ikke et valg, men et obligatorisk krav. Alle må ha norsk. Fordypning i realfag velger du selv.

På hvilken måte stiller folk med samfunnsfag sterkere? Hvis de gjør det, så er det ikke fagene i seg selv, men det at fagene har gitt dem en bakgrunn som gjør at de har flere strenger å spille på under intervjuet. Fagene i seg selv gir ingen ekstrapoeng. Tvert imot er det realfag som gir deg ekstrapoeng når du velger fordypning innenfor disse på videregående.

 

- Alle må ha norsk ja, er det jeg sier!! NEI, fagene gir ingen ekstrapoeng, noe jeg heller ikke har påstått. Jeg sier du stiller sterkere med slike fag enn andre! Ikke bare for deg selv, men det kan også bli vektlagt av nemnda.

 

Militær bakgrunn er ikke særlig relevant. Politiet skal søke å gjenspeile befolkningen i størst mulig grad, og da kan man ikke bare plukke folk med militær bakgrunn. Men nå får du tross alt to ekstrapoeng for militæret, akkurat som du får ekstrapoeng for realfag, og alt dette øker konkurransepoengene dine

 

- Og her, atter en gang..NEI, man skal ikke bare plukke folk med militær bakgrunn! Jeg poengterte hvorvidt studiekompetansen rager høyere for en døsemikkel, enn hva innsats for Konge og Fedreland gjør!

 

Problemet? Jeg personlig har ingen problemer, jeg har nettopp søkt og stiller brukbart sterkt med utdanning, jobb, erfaring, kroppsfysikk, holdning og mil.tjeneste. Gleder meg veldig, enn så lenge kan mann her diskutere sine syn på inntak Phs. (uten at noen vrir og vender på alt man sier)

Du må forberede deg like mye til intervjuet som til de fysiske testene. Det var jo nettopp det som var poenget mitt. Du påstår tydeligvis fortsatt at intervjuet handler om kun de 15 minuttene du er der inne. Men jeg påpekte at før du går inn i intervjurommet må du ha tenkt grundig gjennom en rekke ting. Du må altså være godt forberedt, akkurat som på de fysiske testene.

 

Og har du en dårlig dag og ikke klarer intervjuet, ja da klarer du det ikke. Akkurat som du ikke kommer inn hvis du har en dårlig dag og ikke klarer de fysiske testene. Intervjuet kan slå feil, og de fysiske testene kan slå feil.

 

Jeg gjentar også at hvis man skal bli politi, så bør man kunne snakke for seg. Mener du det ikke skal ha noen betydning hvis du ikke klarer å snakke for deg?

 

Hva mener du med at du stiller sterkere med "disse fagene" enn med andre?

 

Jeg skjønner heller ikke hvorfor du setter militærtjeneste opp mot andre ting. Du får jo tross alt to ekstrapoeng for militærtjeneste. Hvorfor snakker du om "døsemikler"? Skal du dømme alle som ikke har vært gjennom militæret også nå? Du vet kanskje bedre enn nemnda hva som skal til for å bli politi?

 

Må si jeg er bekymret på dine vegne. Ut fra innleggene dine her virker du lite reflektert. Det er kanskje ikke så rart at du ser ut til å frykte intervjuet? Kanskje de vil se det samme som jeg ser i innleggene dine her?

Lenke til kommentar

Så, hvordan ligger dere an med det fysiske? :)

 

Selv sliter jeg litt med svømmeteknikk, og er rimelig svak i hangups. Dette jobbes det selvsagt målrettet med. Kondis er grei og benk er bankers.

 

Dere? Trener dere mye?

Trener 2-3 ganger i uka. Prøver å svømme 1 dag i uka i tillegg. Var på opptak i fjor, og trente målrettet fra januar og til opptaket i juni. Da kom jeg greit gjennom fysiske tester, til tross for at jeg ikke er noe god til hverken svømming eller hang-ups.. Trener litt mer spesifikt på hang-ups i år, da du må klare min. 5 rep. Har tenkt å få en svømmeinstruktør i den lokale svømmeklubben til å hjelpe meg med svømmeteknikk.. Svømte på 2:01 i fjor med vanlig brystsvømming, bør klare å forbedre dette. Tips til kondis: tren intervaller. Jeg trodde jeg hadde god kondis før opptaket i fjor, men hadde hovedsakelig trent langkjøring og tapte nok et poeng eller to pga dette.

Lykke til med treningen :D Dette blir gøy :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...