Gå til innhold

Tråden for opptak Politihøgskolen 2011.


norpol

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg starter årets tråd for de som satser på å komme inn på neste opptak til Politihøgskolen (2011).

 

Tidlig ute.. :)

 

Jeg kopierer litt fra fjorårets tråd som Witten startet:

 

Her kan dere dele hvordan dere ligger ann med treningen frem mot opptaket, samt generelt prate løst og fast om tiden før opptaket.

 

Nyttige linker:

-Opptakskrav: http://www.phs.no/no/Studietilbud/Bachelor/Opptakskrav/

-Treningsplan: http://www.phs.no/Studietilbud/Bachelor/Opptakskrav/Trening-til-opptak/

-Søknadsprosess: http://www.phs.no/no/Studietilbud/Bachelor/Soknadsprosess/

-Politihøskolens OFFISIELLE facebook-gruppe (Her svarer de på spørsmål du måtte ha): http://www.facebook.com/group.php?gid=5331833143

 

Prat, motivèr hverandre, osv.. :)

Endret av norpol
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Det tok bare 5 mnd. før noen skrev noe her. Tidlig ute skal man være :)

 

Jeg kunne forøvrig tenkt meg å fått litt innspill fra nåværende og tidligere studenter om hvor mye de mener det er mulig å jobbe ved siden av studiene. Selv er jeg godt voksen med hus og heim, og trenger å dra inn litt for å overleve som student. Jobb har jeg (eget firma), så lenge det blir akseptert at jeg fortsetter i den er jeg heldigvis ganske fleksibel med tanke på når jeg kan jobbe.

 

Så, tanker og meninger om dette anyone?

 

Og ellers er folk i gang med treningen? :)

Lenke til kommentar

Det tok bare 5 mnd. før noen skrev noe her. Tidlig ute skal man være :)

 

Jeg kunne forøvrig tenkt meg å fått litt innspill fra nåværende og tidligere studenter om hvor mye de mener det er mulig å jobbe ved siden av studiene. Selv er jeg godt voksen med hus og heim, og trenger å dra inn litt for å overleve som student. Jobb har jeg (eget firma), så lenge det blir akseptert at jeg fortsetter i den er jeg heldigvis ganske fleksibel med tanke på når jeg kan jobbe.

 

Så, tanker og meninger om dette anyone?

 

Og ellers er folk i gang med treningen? :)

Hvor mye du vil jobbe ved siden av studiet kommer helt an på hvordan DU som enkeltindivid takler arbeidsmengden. Erfaringsmessig holder det ikke å kun møte opp til forelesning hver dag, man må også lese en del utenom pga. det er mye som står der som ikke blir rukket å gått igjennom pga folk henger seg opp i små detaljer rundt ting istedet for å fatte det store bildet. Lærerene på skolen er veldig opptatt av at studentene kommer forberedt til timen og det er ikke uvanlig at pensum før timen er rundt 50 sider i hvert fag. Men dette varierer. Hvor du bor har også noe å si med tanke på reisevei før du er på jobb. Så hvor nærmere skolen du bor er bedre fordi da får du mer tid til å lese når du kommer hjem fra arbeid, evt skole. Har forøvrig flere i klassen som jobber mye ved siden av som takler det greit, men ville ikke si det er optimalt.

Det kan for noen være en fordel med litt reisevei. Jeg synes iallfall det er fint å lese når jeg sitter på tog/buss/trikk/t-bane. Da er det ikke så mye annet å ta seg til uansett.

Lenke til kommentar
Man får ikke vite dette i utgangspunktet da det forventes at du har regnet ut dette på forhånd. Men det skjer sjelden feil nå til dags, da dette gjøres elektronisk. Men dersom du trenger å få en bekreftelse er det helt sikkert mulig. Jeg f.eks spurte de om de hadde mottatt attest for fullført 1.gangs-tjeneste slik at jeg var sikra de konkurransepoengene der, og de bekreftet dette i løpet av få dager .

Nå er det jo noen ganger spesielle situasjoner, f.eks. folk som har både generell studiekompetanse fra videregående samtidig som de har det etter 23/5-regelen (man får generell studiekompetanse hvis man er eldre enn 23, kan dokumentere heltidsjobb i minst fem år, og har bestått grunnfagene). Da skal opptakskontoret regne ut hvilken av disse som er mest gunstig for hver person, og bruke det som grunnlag til konkurransepoeng.

 

I et slikt tilfelle vil man jo sørge for at den korrekte (og høyest mulige) konkurransepoengsummen er regnet ut.

Lenke til kommentar
Nå er det jo noen ganger spesielle situasjoner, f.eks. folk som har både generell studiekompetanse fra videregående samtidig som de har det etter 23/5-regelen (man får generell studiekompetanse hvis man er eldre enn 23, kan dokumentere heltidsjobb i minst fem år, og har bestått grunnfagene). Da skal opptakskontoret regne ut hvilken av disse som er mest gunstig for hver person, og bruke det som grunnlag til konkurransepoeng.

 

Jeg har søkt et par ganger for mange år siden (jeg visste jeg ikke hadde nok poeng men søkte likevel). I alle fall, da kom opptakskontoret fram til at jeg ikke hadde studiekompetanse. Jeg måtte selv opplyse dem om at det var 23/5 regelen som skulle benyttes. Dette er lenge siden, og de har muligens bedres system på sakene nå. Men, det er greit å følge nøye opp disse tingene. Det er tross alt ganske skjebnesvangert om det blir gjor en feil.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Hei.

 

Har selv søkt via samordna og er førstegangssøker. Mye bra lesing i ditt innlegg over her, og skal si meg enig i at reglene for opptak virker en smule sneversynt og unødvendig kompliserte. Bare det å være nærmest perfekt med et solid karaktergrunnlag, og kjempe seg frem til et intervju hvor man har en dårlig dag, eller ikke er så flink til å snakke for seg, så mislykkes man! Når det gjelder fristen 1.mars, så er vel det ment å være "ødeleggende" med den hensikt å la søkere godgjøre seg hjemme et år først (mtp alder, modning, mål, ønsker og selvinnsikt)

 

Går fortiden realfagskurs for å pynte på poengsummen min, men de poengene blir nok ikke gjeldende for søking vår2011. Ligger vel pr.dags dato rundt 48 totalt, og er spent på hvilke poenggrenser de får av søkertallet 2011 på de ulike studiestedene.

 

Realfag er ikke det beste å ta om det kun er for å øke sjangsene på opptak til PHS, men de kan vel ikke sitte og nedprioritere matematikere og fysikere, mot dikt-analyserende, Knut Hamsund-lesende norskfag-elever?

Nå vet jeg ikke dette sikkert, men lurer på om studiekompetanse rager 10 ganger høyere enn militærtjeneste. Det er latterlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...