Gå til innhold

Koble flere leds til harddisk "work-led"


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg bare lurte på om det er mulig å koble flere leds til den kretsen som viser hvordan hardisken arbeider? :roll:

Jeg tenkte å sette inn 5-6 leds inn i fronten av kabinettet,i forskjellig farger, som blinker i takt når harddisken jobber. :D Er dette mulig å gjennomføre, eller trengs det litt ekstra lodding og slikt? :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

her, denne skulle funke. bruk en vanlig NPN transistor, f.eks 71-073-86 på elfa, bare husk at den skal tåle strømmen (den jeg viste til tåler 1 amper, en led bruker omkring 0,02 amper, så det er altså ikke et problem her).

 

HDDpower.gif

 

den sorte klatten hvor det står 5k er en motstand, og er på 5000 ohm.

 

transistorens ben skal kobles slik:

 

Image28.gif

 

bena på en transistor er slik:

 

Image27.gif

 

5 volt får du fra den røde ledingen på en molex kontakt. 5 volt vil da komme ut, og videre til LEDsene. Siden LEDsene antagelig bruker forskjellig amper og volt må de kobles i parallel, altså som en slags forgrening som samles igjen på slutten. Motstandens verdi til hver LED må du regne ut selv, om de da ikke bruker 5 volt alle sammen.

 

EDIT: glemte bildet :oops:

Lenke til kommentar
ja, er ikke helt sikkert at det er helt likt, men ut ifra mine erfaringer er det slik at ca. 95% av alle transistorer bruker bena slik

 

Det er nok mange som har denne pin-outen men om du ser på denne linken fra elfa: http://www.elfa.se/elfa/produkter/no/2412.htm

Så ser du at det er en god del av disse bjt-transistorene som ikke har denne pin-outen. Litt ergerlig å drive mange timer med feilsøking når en er så uheldig å få en av de transistorene med en annen pin-out. :roll:

 

...

bruk en vanlig NPN transistor, f.eks 71-073-86 på elfa

...

Denne transistoren har faktisk Basen(B) på et av de ytterste bena og ikke i midten slik som på figuren. Så denne ville ikke ha fungert slik som forventet om en bare hadde koblet den opp slik som alle de andre fordi en trodde at sånn pleide det å være.

:grumpy:

 

Jeg må bare få fram hvor viktig det er å sjekke databladet på de komponentene en skal bruke i en el. krets. En kan spare seg så ufattelig mye ekstraarbeid om en bruker det 2 minuttene som trengs for å sjekke ut ting ordentlig..(dagens moralpreken :wink: )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...