Gå til innhold

Gode surround filmer


Anbefalte innlegg

Noen her som har tips til filmer som er gode å spille på hjemmekino anlegget (5.1-7.2-filmer som utnytter anlegget til det fulle)? Jeg har ikke spesielt mye erfaring med surround, men filmer jeg likte surrounden på er: Matrix, Miami vice og LOTR.

 

Hvilke filmer syntes dere har god surround?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig liker mer "naturlige" surround jeg enn falske som LOTR og Matrix har....

 

Rans scenen i Heat er helt syk på surround. Hører skuddene/kulene suse rett forbi deg!

 

En klassiker er Top Gear, mangen hjemmekino demoer bruker denne. Scenene der de lette med flyene får rommet til å dundre. Samme i flyve scenene.

 

Så har du Saving Private Ryan, strand scenen på Normandy er helt vannvittig.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Nye filmer har ett mer sammensatt lydbilde enn eldre filmer, slik av typen AvidGamer snakker om.

 

De "eldre" filmene brukte ikke bak kanalene skikkelig, slik at når de først var i bruk så var lyden der tydligere. I dag så er hele lydbildet mer fylt opp slik at man ikke alltid oppfatter hvor mye informasjon som faktisk er i bakkanalene. Når jeg kjører rom korreksjonen på de forsterkerene jeg har hatt, så skrur jeg opp bakkanalene 1,5-2 dB ekstra. Det gir ett litt ekstra puff bak som gjør at man nyter surrounden enda mer.

 

Skal du virkelig ha en god surround opplevelse, så er det 1 film som virkelig er laget for dette. "Strange Days". De 9 sekvensene som er i Point-of-View er eksepsjonelle. Så faktisk filmen igjen for ett par dager siden, og spesielt åpningssekvensen er enormt bra lydlagt. Denne filmer ble sluppet på LaserDisc i tiden hvor Dolby Digital ble lansert, og ble ofte brukt som demo for teknologien. I disse 9 sekvensene så er faktisk lydbildet rundt hele deg, fordi du er kameraet.

 

Jeg la faktisk merke til med en gang at min BD spiller ikke dekodet Dolby Digital riktig når jeg testet denne. Da var bakkanalene dratt for langt bak. Når jeg lot forsterkeren dekode så ble alt 100% korrekt. Jeg lar BD spilleren ta seg av dekodingen fordi min forsterker ikke kan legge EQ og romkorreksjon på når den selv dekoder DTS Master Audio og Dolby True HD. Og den har ikke dette problemet når BD spilleren dekoder disse formatene.

 

Ellers så er det mange gode filmer å sjekke ut.

 

Spesielt sjekk ut Pixar sine filmer, samt Bolt. Disse har normalt meget god lyd.

 

Eller så kan du sjekke ut de fleste moderne action filmer.

 

Når jeg gikk over til HD, så trodde jeg ikke at jeg skulle høre forskjell på vanlig DVD lyd og HD lyd. Men tidvis så har lyden hatt større forskjell enn bildet. Ett par filmer jeg har fått hakeslepp av er disse:

 

-Cloverfield

-Superman Returns

-Dark Knight

-Batman Begins (Denne er utrolig god å sjekke forskjellen på normal lyd og HD lyd hvis man har muligheten, ta kontakt hvis det er aktuelt, så kan jeg forklare hvordan)

 

 

Ellers så er fly og bil filmer ypperlig for surround effekter, da man da ofte får ting som flyr/kjører forbi hodet. "Pearl Harbor" er ypperlig her. Det samme "Das Boot", med denne får du skikkelig klaus av romlyden du får, spesielt når det knirker rundt hodet. Og helt på slutten så er det også ett fly som passerer over hodet, som er ypperlig å teste med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Avatar på bluray!

Den er festlig. Det finnes også en THX-intro på disken, men klarer ikke finne den selv. Men den lille introen er virkelig bra lydmessig :)

 

 

Hvis er THX introen med blomstene osv, så ligger den også på "Indiana Jones 4" disken, i hvertfall min USA kjøpte utgave.

 

Den har meget bra lyd, også i surround. Bare synd den ikke har HD-lyd, kun normal DD.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Edit:The Pacific "mini series" av Steven Spielberg, tror jeg, Krigsfimer er det man hører de kuleste effektene på.

 

Flere av filmene med skyhøye budsjetter har veldig gode lyder og bilde.

 

Mange filmer har 5.1 etter det jeg har sett. Tror ikke det har noe å si for effektene. Nå snakker jeg om Blu-Ray og Avi da men.

 

PS! Vet at District 9 blu-ray har DTS HD som jeg "vet" støtter 7.1 fullt ut.

 

Alt av filmer som er merket DTS HD Master Audio skal eller skal kunne gi 5.1, 6.1 eller 7.1 lyd. :w00t: Sjekk spilleren din og sjekk hva det står bak film coveret der det står DTS.

 

 

Filmer jeg selv har som jeg vet garantert støtter 7.1 DTS HD Master Audio:

 

District 9 (Er merket DTS-HD MA 7.1 bak på coveret, Utmerket)

 

Filmer jeg selv har som jeg vet garantert støtter 5.1 DTS HD Master Audio:

 

Avatar (Utmerket DTS-HD MA 5.1)

Inglorius Basterds (Utmerket DTS-HD MA 5.1)

 

DVD versjoner tror jeg har samme lydformatene.

 

+ Hvilken som helst optisk link mellom PC/konsoll og hjemmkino med nytt actionspill, tror jeg skal dundre litt siden alle nyere spill støtter 5.1 .

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Ble litt overrasket da jeg så det, men mine to nyinnkjøpte filmer, Snow White and the seven dvarfs og Sleeping Beauty på bluray har DTS-HD master Audio 7.1.

Har ikke sett på filmene ennå, så veit ikke hvordan de er lydmessig, men spesifikasjonene er bra...

 

Og liten ting som pgriffin69x sa: "DVD versjoner tror jeg har samme lydformatene.". Det stemmer ikke. Det er kun bluray som har DTS-HD master audio. En DVD har ikke plass nok til lyden engang.

 

Max Manus har rimelig bra lyd, ganske festlig med åpningsscenen på et bra anlegg som kan dytte litt luft

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Ble litt overrasket da jeg så det, men mine to nyinnkjøpte filmer, Snow White and the seven dvarfs og Sleeping Beauty på bluray har DTS-HD master Audio 7.1.

Har ikke sett på filmene ennå, så veit ikke hvordan de er lydmessig, men spesifikasjonene er bra...

 

Og liten ting som pgriffin69x sa: "DVD versjoner tror jeg har samme lydformatene.". Det stemmer ikke. Det er kun bluray som har DTS-HD master audio. En DVD har ikke plass nok til lyden engang.

 

Max Manus har rimelig bra lyd, ganske festlig med åpningsscenen på et bra anlegg som kan dytte litt luft

 

 

Okay viste det ikke siden jeg bare bruker blu-ray.

 

DVD versjonene har altså ikke støtte for like bra lyd.

 

annet: Oppsetet jeg selv bruker for lyd fra konsoll er slik. Optisk link fra hjemmekino og innpå LG LH5000 HDTV. HDMI Koblinger fra Xbox 360 og PS3 innpå tven. Tven sender lyden videre gjennom den optiske og inn i hjemmekinoen. Bare å slå på TV modus på den. Da trenger man aldri å ta ut/flytte noen ledninger. Så klart må tven støtte en slik automatisk/manuel funksjon.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

annet: Oppsetet jeg selv bruker for lyd fra konsoll er slik. Optisk link fra hjemmekino og innpå LG LH5000 HDTV. HDMI Koblinger fra Xbox 360 og PS3 innpå tven. Tven sender lyden videre gjen.

 

Da får du ikke HD-lyd ut av hjemmekinoen din. Her må nok signalet gå direkte fra PS3 til hjemmekino via HDMI.

Eller fra TV til hjemmekino via HDMI hvis TV'en har HDMI-ut. Den optiske koblingen fra din TV har ikke kapasitet til HD-lyd. Du sitter "bare" igjen med Dolby Digital eller DTS.

Lenke til kommentar

Alt av filmer som er merket DTS HD Master Audio skal eller skal kunne gi 5.1, 6.1 eller 7.1 lyd. :w00t: Sjekk spilleren din og sjekk hva det står bak film coveret der det står DTS.

.

 

Alle surround forsterkere som har Dolby Pro Logic II støtter 7.1 lyd fra alle lydformater, samt fra enkelte stereo spor også, her er det en del som kun gir 5.1 lyd.

 

Men enkelte forsterkere har ikke kraftig nok prossessor til å kunne lage 7.1 lyd ut av ett 5.1 DTS MA lydspor. Og dette er faktisk flere enn man tror. Alle som kommer i år skal mest sannsynlig takle det, har man Audyssey DSX eller at man støtter høyde og bredde kanaler så funker dette også. Forsterkere fra Harman Kardon, Pioneer, Marantz har jeg sjekket før, og de støtter det ikke enda.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

annet: Oppsetet jeg selv bruker for lyd fra konsoll er slik. Optisk link fra hjemmekino og innpå LG LH5000 HDTV. HDMI Koblinger fra Xbox 360 og PS3 innpå tven. Tven sender lyden videre gjen.

 

Da får du ikke HD-lyd ut av hjemmekinoen din. Her må nok signalet gå direkte fra PS3 til hjemmekino via HDMI.

Eller fra TV til hjemmekino via HDMI hvis TV'en har HDMI-ut. Den optiske koblingen fra din TV har ikke kapasitet til HD-lyd. Du sitter "bare" igjen med Dolby Digital eller DTS.

 

Æsj også :p Det er veldig uklart med hvordan man skal behandle HD lyd i papirene jeg fikk. Takk for å forklare for meg :)

Lenke til kommentar

Alt av filmer som er merket DTS HD Master Audio skal eller skal kunne gi 5.1, 6.1 eller 7.1 lyd. :w00t: Sjekk spilleren din og sjekk hva det står bak film coveret der det står DTS.

.

 

Alle surround forsterkere som har Dolby Pro Logic II støtter 7.1 lyd fra alle lydformater, samt fra enkelte stereo spor også, her er det en del som kun gir 5.1 lyd.

 

Men enkelte forsterkere har ikke kraftig nok prossessor til å kunne lage 7.1 lyd ut av ett 5.1 DTS MA lydspor. Og dette er faktisk flere enn man tror. Alle som kommer i år skal mest sannsynlig takle det, har man Audyssey DSX eller at man støtter høyde og bredde kanaler så funker dette også. Forsterkere fra Harman Kardon, Pioneer, Marantz har jeg sjekket før, og de støtter det ikke enda.

Har man en kilde med 5 kanaler, får man kun 5 kanaler. Akkurat som med penger. Har man en tusenlapp, så har man én tusenlapp. Hjelper ikke særlig å legge den i kopimaskinen, du har fortsatt kun én ekte tusenlapp. Prologic er ikke ekte surround, det er kun emulering av noe som kan høres ut som surround.

Så skal man ha lyd i 7.1 kanaler, må kilden inneholde det, man må kjøre signalene via hdmi og man må ha forsterker som støtter det, og man må faktisk også ha 7 høytalere...

 

EDIT: Samme logikk gjelder for bildekvalitet også. Oppskalering av bilde fra DVD til 1080 er også rimelig heftig bullshit. Blir ikke magisk høyere oppløsning på bildet. Kan hende at en BD-spiller gjør en bedre jobb med oppskaleringen enn tv'n selv, men man sitter fortsatt igjen med noe som ligner på crap. Oppskalering er jo bare forstørring av bilde, populært kalt digital zoom.

Endret av newman221
Lenke til kommentar

 

Så skal man ha lyd i 7.1 kanaler, må kilden inneholde det, man må kjøre signalene via hdmi (og man må ha forsterker som støtter det, og man må faktisk også ha 7 høytalere...)

 

Det er vel litt unøyaktig. (Det i parentes skal jeg si meg enig i, bortsett fra at man må ha 8 høyttalere for å få 7.1 ;) ) Man får da så visst lyd i alle 7.x kanaler om man har DPLIIx, og i alle 9.x om man har DPLIIz eksempelvis. Det blir riktignok ikke på magisk vis et 7/9.1 lydspor på filmen, men man får ikke tause bak/precense kanaler heller. Så man får "7/9.1" Litt flisespikk bare.

Endret av freke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...