Gå til innhold

skal lage javaprogram, hjelp?


Anbefalte innlegg

hei! skal lage et javaprogram i lekse, men er ikke saa stoedig i java enda. noen som kan hjelpe meg litt med aa komme i gang med dette prosjektet? :) all hjelp settes stor pris paa!

 

--------------------------

 

 

Du skal lage et loenningsprogram som betaler ansatte. de foelgende klassene skal brukes:

 

Person class: maa lagre foelgende person info: fornavn, etternavn, foedselsdato, personnummer (som en unik 9 tegns String i formatet AB123456C) og skattekode (int).

 

Ansatt class: skal i tillegg til det fra forrige klasse, lagre aarsloennen til den ansatte.

 

Ekstravakt class: skal lagre nummeret timer ekstravakten har jobbet og timeloennen.

 

det skal lages metoder i disse klassene for aa lese inn info fra Ansatt fra en fil "AnsattInfo.txt" og info fra Ekstravakt fra en fil "EkstravaktInfo.txt". disse filenes format er opp til deg aa definere.

 

Loenning class: lagrer et array av Person og gir metoder for aa legge til og fjerne en Person fra loenningslista. Skriv en metode kjoerLoenningMaanedlig for aa kalkulere maanedsloenn og skatt for hver person paa loenningslista (du boer skrive en metode kalkulerSkatt() i baade Ansatt og Ekstravakt som utfoerer kalkuleringene og kaller disse fra denne metoden). for Ansatte er maanedsloenna 1/12 av aarsloenna. for Ekstravakter er det antallet timer de har jobbet * timeloenn. Skatt kalkuleres som slik:

 

all aarlig inntekt under Personens skattekode skattes det ikke paa. de neste 360 000 tjent av en Person skattes det 20% paa. Alt over dette skattes det 40% paa. eksempelvis er skatten for en person som tjener 500 000 per aar med en skattekode paa 60 000:

 

0 * 60 000 + 0.2 * 360 000 + 0.4 * 80 000 = 104 000 per aar, derfor blir maanedsloennen:

 

1/12 * (500 000 – 104 000) = 33 000

 

for Ekstravakt deles skattekoden og skattegrenser med 12 for aa regne ut maanedtlig skatt. skattegrensen og raten (360 000 og 20% og 40%) skal leses fra en fil "SkatteInfo.txt" siden denne informasjonen kan forandre seg.

 

alle klasses skal implementere en toString() metode for aa gjoere det lettere aa printe ut all info om hver klasse.

 

Test class: skal inneholde en main() metode som tester resten av softwaren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du ikke like godt si at du vil at vi skal gjøre leksene dine for deg? Dvs, JEG gidder ikke, men det finnes jo alltid en eller annen gjøk som vil.

 

Radlekatt

 

jeg har fullstendig lov til aa faa hjelp av andre, og lurer som sagt paa hvor jeg boer begynne med dette prosjektet. hvis du ikke vil gi meg noen tips (tips, ikke kode) her, for guds skyld hold deg unna ;)

Lenke til kommentar

Kan du ikke like godt si at du vil at vi skal gjøre leksene dine for deg? Dvs, JEG gidder ikke, men det finnes jo alltid en eller annen gjøk som vil.

 

Radlekatt

 

jeg har fullstendig lov til aa faa hjelp av andre, og lurer som sagt paa hvor jeg boer begynne med dette prosjektet. hvis du ikke vil gi meg noen tips (tips, ikke kode) her, for guds skyld hold deg unna ;)

 

«Du skal lage et loenningsprogram som betaler ansatte. de foelgende klassene skal brukes:

 

Person class: maa lagre foelgende person info: fornavn, etternavn, foedselsdato, personnummer (som en unik 9 tegns String i formatet AB123456C) og skattekode (int).»

 

Hm ... hva kan dette bety? Tygg litt på dét og se om du får noen ideer ...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...