Gå til innhold

PciE x1 og x16

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fungerer det å putte pci-e x1 kort inn i pci-e x16 slots?

Jeg ser at Rampage 3 Extreme kun har 1 stk pci-e x1 slot men jeg har to pci-e x1-kort. Kan jeg putte et av kortene inn i en ledig grafikkslot? Har dette noe å si for ytelse/kompabilitet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
A PCIe card will fit into a slot of its physical size or larger, but may not fit into a smaller PCIe slot. Some slots use open-ended sockets to permit physically longer cards and will negotiate the best available electrical connection. The number of lanes actually connected to a slot may also be less than the number supported by the physical slot size. An example is a x8 slot that actually only runs at ×1; these slots will allow any ×1, ×2, ×4 or ×8 card to be used, though only running at ×1 speed. This type of socket is described as a ×8 (×1 mode) slot, meaning it physically accepts up to ×8 cards but only runs at ×1 speed. The advantage gained is that a larger range of PCIe cards can still be used without requiring the motherboard hardware to support the full transfer rate, which keeps design and implementation costs down.

3240135_PCI-Express.png

Så for meg så virker dette ut som et ja. Så lenge PCI slotten er av samme størrelse eller større enn kortet, så skal det fungere.

Skrevet

PCI-E er såpass modulær at det er bare å plugge inn, er PCI-E porten åpen i bakkant så kan du til og med sette inn ett PCI-E x16 skjermkort og ha det kjøre på PCI-E 1x, dog med veldig redusert ytelse.

Skrevet

kommer ann på hva man putter i PCie x16 porten, og hvilket brikkesett/produsent

funka ikke for meg å putte en silicon image 3132 basert pcie x1 kort i en x16 port på et MSI hovedkort med AMD 690G, men funka fint i Gigabyte 790FX hovedkort

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...