Gå til innhold

Visakortet mitt er muligens blitt skimmet


Demonican

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Logget på nettbanken min nå isted, og så at jeg plutselig hadde veldig lite på konto enn hva jeg egentlig skulle ha, og sjekket ut hva som hadde skjedd på de nyeste transaksjonene mine, der ser jeg tre ukjente transaskjoner på tilsammen 3600 kr, men det står jo ikke noe detaljer rundt dette, står bare "VISA", noen som vet hvor lang tid det tar før jeg skal kunne se hvor disse pengene er blitt brukt? syntes det er veldig merkelig at mitt kort skal ha blitt skimmet også, men kan virkelig ikke huske at jeg har brukt så mye penger for et par dager siden, transaksjonene er datert til 31.

 

Noen som har vært borti noe lignende før?

 

Sorry for litt rotete post.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

 

Logget på nettbanken min nå isted, og så at jeg plutselig hadde veldig lite på konto enn hva jeg egentlig skulle ha, og sjekket ut hva som hadde skjedd på de nyeste transaksjonene mine, der ser jeg tre ukjente transaskjoner på tilsammen 3600 kr, men det står jo ikke noe detaljer rundt dette, står bare "VISA", noen som vet hvor lang tid det tar før jeg skal kunne se hvor disse pengene er blitt brukt? syntes det er veldig merkelig at mitt kort skal ha blitt skimmet også, men kan virkelig ikke huske at jeg har brukt så mye penger for et par dager siden, transaksjonene er datert til 31.

 

Noen som har vært borti noe lignende før?

 

Sorry for litt rotete post.

 

Skjedde med meg i fjor. 3 reservasjoner på tilsammen 12000 kr. Jeg ringte banken og de sa at jeg skulle vente og se om reservasjonene forsvant eller om det faktisk ble trukket. Et par dager senere ble det trukket, og det viste seg å være minibankuttak i utlandet. Opprettet reklamsjon hos banken og fikk pengene tilbake etter ca en uke.

Lenke til kommentar

Tror jeg har funnet ut hva som skjer nå, fikk en mail fra metaltix ( billettservice for wakcen, en metalfestival i Tyskland) om at en av serverene deres hadde nylig blitt hacket, og at kredittkortinfo har blitt stjålet, denne mailen er datert til den 31. Altså samme dagen som beløpene ble trukket fra konto. Det som gjør situasjonen litt kjedelig her er jo at det er påske, dermed kan jeg ikke kontakte banken før den 6 april. Burde jeg sperre kortet nå med en gang uansett? Er jo meget avhengig av kortet mitt, og vil nødig klare meg uten det i lang tid framover.

Lenke til kommentar

Ja, du burde sperre kortet asap. Gjør du ikke det, vel vitende om at kortinformasjonen er på avveie, så kan du risikere å ikke få dekket noe av de uautoriserte trekkene. Og derfor er det greit å ha flere kort i tilfelle problemer med det ene. Kan du overføre penger eller bruke samboers kort i mellomtiden?

 

Alternativt så tar du ut de pengene du mener du MÅ ha de neste dagene og så ringer du og får det sperret.

Lenke til kommentar

Tror jeg har funnet ut hva som skjer nå, fikk en mail fra metaltix ( billettservice for wakcen, en metalfestival i Tyskland) om at en av serverene deres hadde nylig blitt hacket, og at kredittkortinfo har blitt stjålet, denne mailen er datert til den 31. Altså samme dagen som beløpene ble trukket fra konto. Det som gjør situasjonen litt kjedelig her er jo at det er påske, dermed kan jeg ikke kontakte banken før den 6 april. Burde jeg sperre kortet nå med en gang uansett? Er jo meget avhengig av kortet mitt, og vil nødig klare meg uten det i lang tid framover.

Ba de mailen deg oppgi noe form for "verifisering" o.l, pinkode, passord?

 

Synes det er fryktelig rart at dette skulle "nylig" ha skjedd, det skjedde jo også i midten av januar:

http://www.bravewords.com/news/130531

Lenke til kommentar

Nei, ble ikke bedt om noen verifisering av noen slag, det var mer ment som generell informasjon.

 

Edit: legger ved kopi av mailen jeg fikk:

 

 

English version

 

Dear Customer,

 

With this letter we draw your attention to an important incident.

 

We had to observe one of our servers having become subject of targeted

attack that apparently has been launched for spying customers’ data. This

attack has been stopped now. However, we can not exclude, that you are part

of a limited number of customers, whose credit card details provided for

payment processing have been stolen and misused or are intended to be

misused.

 

Please contact without delay the issuing credit agency (bank or credit card

provider) and also check your payment records (credit card statement / bank

statement) with particular care.

 

We have lodged a criminal complaint to the public prosecutor about this

incident.

 

Yours,

 

Metaltix-Team

Endret av Demonican
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...