Gå til innhold

Monster AutoCad-maskin skal bygges


Anbefalte innlegg

Jeg skal prøve å få innvilget en ny AutoCad-maskin på jobb og bruker denne tråden for å lage et oppsett og få tips. Det er kun én tung ting som vil bli kjørt på maskina og det er AutoCad 2010. Avanserte modeller med ørten lag, 3D, ørten Xref osv. Siden jeg skal jobbe mye med maskina er det viktig at den er raskt til akkurat AutoCad. Det må ikke bli så dyrt at ledelsen ikke vil gi meg det. Jeg ser for meg rundt 10 000 kr (eks moms) til kabinett med innhold. (Skjermer osv har jeg fra før)

 

Her er en start på oppsettet:

SuperMicro H8SGL ca 240 $ -> ca 2000 kr

1x Opteron 6128 (8 kjerner, 2,0 GHz) veil 266 $ -> ca 2000 kr inkludert stock kjøler

8x 2GB DDR3-1333 ECC/REG 600 kr * 8 = ca 5000 kr

Kabinett: har fra før

PSU: ca 800 kr

1x Intel X25-M 80GB: ca 1700 kr

DVD-brenner: har fra før

Skjermkort: Usikker, men det må ha 2x dual DVI. Har AutoCad noe nytte av raskt skjermkort? I så fall hvilke gir mest bang for the buck i AutoCad-ytelse per krone?

 

Ideelt sett burde maskina være ferdig montert og levert av HP, men jeg har et godt lag med IT-gjengen så jeg håper å få innvilget et slikt selvbygg.

 

PS. Jeg er også åpen for forslag med 2 sokler og EATX formfaktor.

 

Et at de store spørsmålene er hvor jeg finner oppdaterte AutoCad benchmarks som kan gi meg pekepinner på hvilken maskinvare som gir mest AutoCad-ytelse per krone.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal prøve å få innvilget en ny AutoCad-maskin på jobb og bruker denne tråden for å lage et oppsett og få tips. Det er kun én tung ting som vil bli kjørt på maskina og det er AutoCad 2010. Avanserte modeller med ørten lag, 3D, ørten Xref osv. Siden jeg skal jobbe mye med maskina er det viktig at den er raskt til akkurat AutoCad. Det må ikke bli så dyrt at ledelsen ikke vil gi meg det. Jeg ser for meg rundt 10 000 kr (eks moms) til kabinett med innhold. (Skjermer osv har jeg fra før)

 

Her er en start på oppsettet:

SuperMicro H8SGL ca 240 $ -> ca 2000 kr

1x Opteron 6128 (8 kjerner, 2,0 GHz) veil 266 $ -> ca 2000 kr inkludert stock kjøler

8x 2GB DDR3-1333 ECC/REG 600 kr * 8 = ca 5000 kr

Kabinett: har fra før

PSU: ca 800 kr

1x Intel X25-M 80GB: ca 1700 kr

DVD-brenner: har fra før

Skjermkort: Usikker, men det må ha 2x dual DVI. Har AutoCad noe nytte av raskt skjermkort? I så fall hvilke gir mest bang for the buck i AutoCad-ytelse per krone?

 

Ideelt sett burde maskina være ferdig montert og levert av HP, men jeg har et godt lag med IT-gjengen så jeg håper å få innvilget et slikt selvbygg.

 

PS. Jeg er også åpen for forslag med 2 sokler og EATX formfaktor.

 

Et at de store spørsmålene er hvor jeg finner oppdaterte AutoCad benchmarks som kan gi meg pekepinner på hvilken maskinvare som gir mest AutoCad-ytelse per krone.

 

Ta kontakt med jærtek http://www.jaertek.no/hoved.htm dem har peiling på hva du trenger av slik hardware koster litt men det trur e det vil gjøre uansett skjærmkortet er viktig for det du skal bruke den til er det programering og tegning av deler for å kjøre i styrt maskiner så er det lønt med litt kraft.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke sløse bort deler av budsjettet på rådgivning om hvilket utstyr jeg trenger og Jærtek vil neppe sløse bort arbeidstid på noe de ikke får betalt for. Å spørre et firma som selger DAK-maskinvare om hvilken DAK-maskinvare jeg trenger er jo også litt bukken og havresekken. Derfor vil jeg gjøre forundersøkelsene selv. Mener du skjermkort er viktig for AutoCad-ytelse? Har du sett noen tester på ytelse vs pris på relativt nye skjermkort med AutoCad 2010/2009/2008?

Lenke til kommentar

Hva slags arbeid gjør du i Autocad? Mekanisk? Bygg? Mye 3d solids? flatemodellering o.s.v.?

 

Er alltids greit med et skjermkort som er sertifisert, da unngår du grafiske glitches og er sikret at ihvertfall ikke grafikkortet forårsaker problemer:

 

http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/hc?siteID=123112&id=6711853&linkID=9240618&is_results=1&card_sel=0&manufac=4098&card=37954-4098&cert=0&d_stat=1&d_stat=2&prod=AutoCAD-R17.2&prod=AutoCAD-R18.0&prod=AutoCAD-R18.1&os=1&os=512&os=256&os=2048&os=4096&os=8192

 

Det blir jo da somregel Ati´s firepro serie eller Quadro kort fra Nvidia.

 

Og når du først er igang med å oppgradere kunne du jo ha hørt med sjefen om en Solidworks lisens ;)

Lenke til kommentar
Det blir jo da somregel Ati´s firepro serie eller Quadro kort fra Nvidia.

Geforce GTX 2xx-serien ser ut til å ha stabilitetsproblemer med noen drivere så jeg tror jeg velger Radeon HD 4800-serien eller 5000-serien, kanskje en Radeon 5750 eller mindre dersom de støyer mindre og har 2x dual DVI. Quadro og FireGL koster jo som regel mye mer enn det smaker.

Lenke til kommentar

Hei Simen1.

 

Jeg hadde samme "problemer" da jeg bygde foto-PC'en min :)

De tilbakemeldingene jeg fikk i fotoklubben (våre tyske venner) og han "lokale fjortisen" ;) som hjalp til med byggingen mente at selv om jeg kjørte tunge grafikkoperasjoner (Blu-Ray-produksjon fra 5D Mk II filmingen og 100mpx-størrelse bildepanoramaer) så trengte jeg ikke å "kaste bort" masse penger på grafikkortet. Det er RAM og CPU som skal stå for jobbingen. Endte da selv opp med et 4670-kort på 1GB RAM og heller kraftig prosessor med 12GB SystemRAM.

Har index på 6,9 (pga HDD'en, men du skal jo kjøre SSD) men grafikken er 7,4 og prosessor og RAM har ytelse 7,6 i Win 7 Ultimate 64-bit. Max ytelse er 7,9.

Lenke til kommentar

Jeg aner ikke om Windows-indeksen har noen relevans for AutoCad.

 

Erfaringen fra min gamle arbeidsstasjon (Core 2 Quad med 4 GB ram, samt Windows XP 32 bit Edition) er at mengden ram blir fort en begrensning og at prosessoren jobber maks på alle kjernene i korte øyeblikk så det virker som maskina henger. (Jeg har enablet multiprocessing i AutoCad). Skjermkortet er et geforce 6600 GT, men det aner jeg ikke om er noen flaskehals eller ikke. Finnes det noen GPU-usage måler jeg kan bruke på det?

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke sløse bort deler av budsjettet på rådgivning om hvilket utstyr jeg trenger og Jærtek vil neppe sløse bort arbeidstid på noe de ikke får betalt for. Å spørre et firma som selger DAK-maskinvare om hvilken DAK-maskinvare jeg trenger er jo også litt bukken og havresekken. Derfor vil jeg gjøre forundersøkelsene selv. Mener du skjermkort er viktig for AutoCad-ytelse? Har du sett noen tester på ytelse vs pris på relativt nye skjermkort med AutoCad 2010/2009/2008?

 

Det er nok en sjanse for at Jærtek vil kunne svare. Jobber der selv, og har mange ganger svart på tilsvarende spørsmål for maskiner som skal brukes til Solid Edge. AutoCad har jeg ikke brukt, så der for heller en av mine kolleger bidra.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Simen: Lurte på om du har fått bevilget ny autocad-pc? Er ute etter en autocad-pc, og lurte på hvilke deler som ble valgt, eks skjermkort. Hva er grunnen til at du valgte akkurat disse delene, feks hovedkort, prosessor og skjermkort? Jeg skal bygge en pc som skal drive autocad 2010, og er litt usikker mht valg av deler (blir ikke samme prisklasse, skal prøve å komme under 6000,-).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...