Gå til innhold

Windows Server 2003 krav


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uansett, lite vits i å begynne med personlig flaming. Trodde SUN hadde gitt opp å lage sin egen distro, men leste nylig på osnews var d vell at SUN kanskje skulle selge bundlet med SuSE. SUN gir jo uansett mye til Opensource miljøet. Hmm, lange tråder har en tendens til å skli ut :p

Lenke til kommentar

Viser til en nettopp utarbeidet undersøkelse utført av Nasdaq der det regelrett beviser at Linux over en viss tidsperiode faktisk har flere sikkerhetshull enn Windows. Og dette har ingenting med oppdateringer å gjøre da disse hullene er tettet innen få timer til forskjell fra Microsoft Windows der en slik oppdatering kan komme om 1-2 uker dersom de da ikke venter til neste Service Pack da :lol: Nei... dette problemet er den totale mangelen på kompetanse hos dem som prøver seg på Linux (Mandrake eller SuSe er Windows knockoffs og regner dem ikke som Linux-server materiale)

 

Ytelsessammenheng: Prøv begge NOS'ene på samme system specs og gjett hvilken som tryner først under belastning ? ... Windows. Bugs og hacking til side, har Linux når alt kommer til rette flere ressurser tilgjengelig for de prosessene som er kraftigst belastet.

 

Administreringsmessig har Active Directory med de oppdateringene som er lovet i Windows 2003 Server uslåelig når det kommer til letthet til administrering, men at det er lettest å sette seg inn i betyr bare at det tar kortest tid å feilkonfigurere.

 

Likevel, er ingen Linux fanatiker og har det siste året utviklet programmer på tvers av Windows 2000 og Linux og alt jeg kan si er bruk det rette verktøyet til den rette jobben og du får bedre resultat. Slutt å bank inn skruene med rørtanga... Linux er det beste på Servere og Windows har lite for seg annet enn for bruk på arbeidsstasjoner.

 

I frykt for å stjele en del Linux guruers slogans... Hvis du er i stand til å sette opp Linux på en sikker måte og konfigurere den skikkelig - Kudos, men du er kun i introduksjonsdelen av Linux. Mangler du kompetanse - hold deg til Windows lille venn. :woot:

Lenke til kommentar

Linux trenger kraftig forbedring... for å nå de store massene på desktop.

Men server delen er meget bra utviklet, og denne føler jeg har overtaket på Windows, noe den (så langt som jeg husker) også har..

 

Når det gjelder sikkerhetshull så finner de flere på Linux pga. det er Open source, mange av hullene til Windows kommer antagelig aldri ut (noen de fikser og ikke forteller om, noen de ikke finner pga. de er få som har koden). Dessuten sier disse testene ingenting om hvor SERIØSE hullene er :) Altså, hvor farlige.

 

Men som mange her er jeg enig at workstation så har windows mange fortrinn. Og vi må bare fortsette å utvikle Linux slik at brukerene kan velge selv, på fritt grunnlag. (jeg utvikler ikke linux, nei, men får se om jeg kan få brukt mine små kunnskaper en eller annen plass)

 

Jeg lærte tanta mi Linux da, litt fremgang ;)

 

----------------------

 

Også, tilbake til krav. Win2k3 krever 128mb minne minimum (prossessorhastigheten var ikke så høy som jeg trodde), det er mye :S Men jeg vil egentlig si at denne tråden er "ferdig" - altså, selve topicen. Vi har beveget oss litt utenfor dens egentlige mening.

Lenke til kommentar
Her sitter jeg med Windows Server 2003, jeg har ikke prøvd det enda - har ikke tenkt heller. Fordi;

 

Vet noen hva Windows Server 2003 krever for enkle DHCP og DNS tjenester?

 

- over 500mhz! (Lest i PCWorld Norge Nettverksguiden) - Jeg skjønner ikke helt hvordan Windows kan være så fantastisk Server OS når det krever så sinnsykt mye for ingenting.

 

Linux og FreeBSD hadde sikkert kjørt disse tjenestene med under 60mhz.

 

Jeg fatter ikke hvorfor folk vil kjøre Windows som server jeg.....

 

#1- Fordi at folk vet hva Microsoft produkter kan gjøre, og hva de _ikke_ kan gjøre(og det er relativt lite).

#2- Fordi endel bedrifter,statlig,kommunalt har endel spesialprogrammer som desverre bare kan kjøres på Microsoft plattform. Eller som egner seg best på M$. Denne trenden er iferd med å snu...

#3- At minimumskravet er på 500Mhz, betyr ikke at OS'et _ikke_ fungerer med mindre cpu kraft, la meg spørre deg om en ting, hvis du utviklet et spill, og dette gikk flytende på en P4 2.5Ghz etc etc box, men hakket på en 1Ghz box, hva ville du skrevet som maskinkrav på baksiden av det spillet?

 

 

Er selv i en tilstand der jeg synes begge OS er relativt bra på sine områder. So don't blame me :)

Lenke til kommentar
Er selv i en tilstand der jeg synes begge OS er relativt bra på sine områder. So don't blame me :)

Hmm, det skrev jeg også litt lengre oppe :p Men her snakker vi server, og der mener jeg Linux er best. Eller, for å si det sånn, der mener jeg Linux passer bedre / er mer tilrettelagt enn Windows.

 

Men la oss håpe flere begynner å bruke / utvikle Linux så får vi et kult desktop OS ;D

 

- Også, selvf. er det mange som har programmer som bare funker for windows, de må jo bruke disse da. Men for de fleste finnes det alternativ :)8)

Lenke til kommentar
For å gjøre denne flame-tråden komplett vil jeg legge til at OSX er det beste desktop-OSet. Dere kan være så uenige dere vil, men jeg har rett.

 

OSX er kult :) Kult med Darwin og alt det der. Men til OSX må du ha sånn kjedelig maskinvare. :/ Eller, tror det iallfall, kan ikke kjøre på min pc vel?

 

Uansett så kan vel Linux komme til OSX-nivå på desktop, fordi man ganske enkelt kan fikse det slik selv :D (tar nok litt tid) Det er genialt med Linux :] Kjenner ikke OSX nok til at jeg kan snakke for det, eller mot det uansett 8)

----

Dessuten hater jeg deg for den "jeg har rett" tingen. Det er bare teit.

Lenke til kommentar
OSX er kult :) Kult med Darwin og alt det der. Men til OSX må du ha sånn kjedelig maskinvare. :/ Eller, tror det iallfall, kan ikke kjøre på min pc vel?

Forsåvidt sant, men apple får snart nye prosessorer. Du kan ikke kjøre det på pc pr idag, men hvem vet, kanskje en gang i fremtiden.

Dessuten hater jeg deg for den "jeg har rett" tingen. Det er bare teit.

Det var en viss porsjon ironi i den, det var ikke meningen å støte noen...

Lenke til kommentar
Er selv i en tilstand der jeg synes begge OS er relativt bra på sine områder. So don't blame me :)

Hmm, det skrev jeg også litt lengre oppe :p Men her snakker vi server, og der mener jeg Linux er best. Eller, for å si det sånn, der mener jeg Linux passer bedre / er mer tilrettelagt enn Windows.)

 

Litt enig i deg der, opphavet til Linux er jo fra stormaskiner. Så nettverksmessig vil jeg forsiktig si at Linux kanskje er overlegen.

men M$ har jo ifra (?)bunnen av regjert på hjemme siden, og all fokus på programvare på klient/hjemme brukere er jo stort sett bare m$ kompatibelt. igjen en trend som snur. (+ Wine da:)

 

 

 

Men la oss håpe flere begynner å bruke / utvikle Linux så får vi et kult desktop OS ;D

Fullstendig enig! bare det blir litt enklere for hvermannsen å bruke dette geniale "verktøyet" som attpåtil er gratis!!!

 

- Også, selvf. er det mange som har programmer som bare funker for windows, de må jo bruke disse da. Men for de fleste finnes det alternativ :)8)
Ville nå tro de fleste _hjemme_ kan bruke Linux som et alternativ. Men på klient siden i et firma,kommunalt etc etc så tror jeg det desverre finns for mange 30-40-50 åringer som allerede fra før er "redde" for pc bruk, og dytte da på en Red Hat og si:-"Værsegod,begynn å bruk" blir litt vanskelig.

Men hos oss feks, her er det et reint NT4/Win2k server miljø, nå har vi kjøpt oss en gammel 2x400Mhz Hp server, som Apachen skal på og som blir vårt nye websted. Billig og greit til sitt bruk. Og skolene skal vi etterhvert over til skolelinux for elever. 2 eksempler som det er vanskelig å argumenter imot for å bruke "større jern" og dyre M$ lisenser!! Der ser man hvordan man kan bruke Linux på sitt beste område.

 

men man kan ikke komme helt unna microsoft i vårt tilfelle enda, kanskje desverre? Det vil jeg egentlig ikke si, fordi at systemet vårt fungerer, så da lar vi det være, "Don't fix it, if it aint broken". Men vi velger å utnytte mulighetene med linux der det er på sitt beste. Det er det desverre lite av idag, tror jeg?..

 

mine 2 cents...

Lenke til kommentar

Når du siterer meg å skriver dette (sitat):

 

"HEHE, skulle likt å vist hvilken erfaring/skills han har men *nix / BSD systemer..."

 

Må du regne med å få svar. Står du plutselig ikke får det du skriver? Du skrev ellers hele innlegget ditt på en nedlatende måte som jeg ikke finner meg i. Og en påstod at jeg drev personlig flaming.... det var det i såfall du som startet.

 

Alt jeg ønsket var å få enkelte Linux fanatikere til skrive om ting de hadde selv prøvd og hadde litt peiling på. Og det beviste de ved mye av det de skrev, at de ikke hadde (og jeg gav ikke noe argumenter for/mot noen av operativsystemene bare så det er sagt). Var det en som var hårsår måtte det være deg som svarte på mitt første innlegg. Du følte deg tydeligvis truffet .... (ikke vet jeg hvorfor, kan ikke huske å ha lest noe jeg merket meg spesielt fra deg før du kom det tåpelige (sitat) "BLA,BLA,BLA Windows... GUI best" innlegget ditt).

Lenke til kommentar

Når du siterer meg å skriver dette (sitat):

 

"HEHE, skulle likt å vist hvilken erfaring/skills han har men *nix / BSD systemer..."

 

Må du regne med å få svar. Står du plutselig ikke får det du skriver? Du skrev ellers hele innlegget ditt på en nedlatende måte som jeg ikke finner meg i. Og en påstod at jeg drev personlig flaming.... det var det i såfall du som startet.

 

Jo står for det jeg skriver omtrent i samma grad som du gjør.

Driver i allefall ikke å kaller folk dum og veldig ung og slikt jeg da...

 

Alt jeg ønsket var å få enkelte Linux fanatikere til skrive om ting de hadde selv prøvd og hadde litt peiling på. Og det beviste de ved mye av det de skrev, at de ikke hadde (og jeg gav ikke noe argumenter for/mot noen av operativsystemene bare så det er sagt).

 

OK, Greit det, dårlig formulert så de fleste trodde det var nesten alle du mente.

 

 

Var det en som var hårsår måtte det være deg som svarte på mitt første innlegg. Du følte deg tydeligvis truffet .... (ikke vet jeg hvorfor, kan ikke huske å ha lest noe jeg merket meg spesielt fra deg før du kom det tåpelige (sitat) "BLA,BLA,BLA Windows... GUI best" innlegget ditt).

 

Nei, og jeg kan heller ikke huske å ha lest noe fra deg før du kom med ditt dumme innlegg! så da er du kansje ikke så mye bedre selv...

Lenke til kommentar

er det bare meg eller lukter det flame lang vei av denne topicen....

 

Overskrift: Windows 2003 Server.

Kategori: Linux

 

kan ikke komme noe godt ut av dette, selv om folket her har gjort en god jobb med å vri tråden inn på linux sporet...

 

(sorry at jeg er så offtopic, men lurer nå litt på hvorfor ikke en moderator har vert og stengt denne tråden enda...)

Lenke til kommentar
Når du siterer meg å skriver dette (sitat):

Jo står for det jeg skriver omtrent i samma grad som du gjør.

Driver i allefall ikke å kaller folk dum og veldig ung og slikt jeg da...

Jeg kalte ingen dum i det første innlegget mitt.

 

OK, Greit det, dårlig formulert så de fleste trodde det var nesten alle du mente.

Feig måte å komme med innrømmelse på.

 

Nei, og jeg kan heller ikke huske å ha lest noe fra deg før du kom med ditt dumme innlegg! så da er du kansje ikke så mye bedre selv...

Unnskyld språket, men fy faaenså usaklig!

 

Jeg ser denne saken som avsluttet. Jeg gidder ikke diskutere på dette nivået. Men du skal sikkert ha siste ordet. Så værsågod..

Lenke til kommentar
Når du siterer meg å skriver dette (sitat):

Jo står for det jeg skriver omtrent i samma grad som du gjør.

Driver i allefall ikke å kaller folk dum og veldig ung og slikt jeg da...

Jeg kalte ingen dum i det første innlegget mitt.

 

OK, Greit det, dårlig formulert så de fleste trodde det var nesten alle du mente.

Feig måte å komme med innrømmelse på.

 

Nei, og jeg kan heller ikke huske å ha lest noe fra deg før du kom med ditt dumme innlegg! så da er du kansje ikke så mye bedre selv...

Unnskyld språket, men fy faaenså usaklig!

 

Jeg ser denne saken som avsluttet. Jeg gidder ikke diskutere på dette nivået. Men du skal sikkert ha siste ordet. Så værsågod..

 

Vel, vel, du bidrar i allefall ikke til "nivåheving" på dette forumet (selv om du ikke innser det)... Ganske enig på ett punkt er vi da, gidder heller ikke å diskutere dette tullet. SISTE ORDET KAN DU FÅ SELV! :evil:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...