Gå til innhold

Hvorfor sliter sentrumspartiene med oppslutning blant velgerne?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare en liiiten følelse, men burde ikke denne ligge under leksehjelp?

 

Ellers er vel krf ganske åpenbar, det er ikke så veldig mange som er intresert i et kristelig parti til å styre landt.

Senterpartiet - tidligere bondepartiet - har en bondepolitikk, og det er ikke mange nok bønder til å gi dem noen særlig makt.

Venstre er vel nesten mer høyre enn midten, men de er likevel den mer intresante i gruppen. Jeg har intrykk av at de ofte ser på andre partier og sier sånn vil vi ikke være. Og det er nok ikke måten å få stemmer.

Lenke til kommentar

Bare en liiiten følelse, men burde ikke denne ligge under leksehjelp?.

 

Jo, kanskje? Er ikke helt kjent i forumet, men det går vel under politikk, for det er vel mer meningsutveksling..

 

Uansett, hva med makten de tre partiene har? Har de noe? klart de har! men hvor mye, og hvordan? har de noen forutsetninger for å ha stor makt i fermtiden?

 

Mvh WhoIsLikeGod

Lenke til kommentar

Hei. Kan noen forklare meg hvorfor sentrumspartiene sliter med oppslutning blant velgerne? Og har de tre partiene (SP, KrF og V) noen stor makt i norsk politikk?

Fordi de er alle særinteressepartier og for interesser som er på vei til å dø ut.

SP- bønder, og det blir færre av dem og de har færre viktige saker enn tidligere

KRF - kriste, som det blir færre og færre av.

 

Venstre, har blitt partier for de som ønsker å ta inn flere asylsøkere og er veldig interesert i miljøsaker. I dag er det ca 10% som ønsker å ta inn flere asylsøkere og de fleste av dem er på venstresiden, dermed er det ikke lett for Venstre å vinne stemmer.

 

Sentrumspartiene har veldig mye makt når de søker makt. Det kan vises med et eksempel. Tenk deg tre partier, A,B og C. A og C samarbeider ikke. B kan samarbeide med begge fløyer. B vil ha mer makt enn A og C. Har det noe å si hvor store de partiene er? Nei, B kan ha 5 mandater, men så lenge de er et vippeparti vil de bestemme langt mer enn stemmeantallet deres sier.

 

Venstre har null makt, fordi de vil verken samarbeide med venstresiden eller høyresiden. Det som gir makt til sentrumspartier er at deres moderate posisjoner gir dem makt til å samarbeide med begge sider. Nå fungerer de heller som en bremsekloss for høyresiden.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Bare en liiiten følelse, men burde ikke denne ligge under leksehjelp?

Trådstarter sier ingenting om at spørsmålet hans er relatert til en skoleoppgave, så jeg lar den ligge her inntil videre.

 

Hvis noen (f.eks. trådstarter selv) er uenige, send meg en personlig melding så skal vi finne en løsning. Dette innlegget skal ikke kommenteres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...