Gå til innhold

Slik blir Windows 7 SP1


Anbefalte innlegg

Alt er like smidig, men du nevnte unntaket, tilfellet hvor "timeglasset" titter frem her når den venter på nettet. Jeg sitter på en delt 3Mbit linje med 4 andre, men det går aldri ut over responsiviteten til andre ting. Jeg kan lett se en 1080p film, kjøre en virus scan, laste ned med torrents, kjøre windows updates, og åpne programmer samtidig uten antydning til heng. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grei nyhet, men nok en gang masse skrivefeil og/eller dårlig språk og setningsoppbygging fra Arsæll. Leser han gjennom artiklene han skriver før han publiserer de? Finnes det i det hele tatt noen som leser korrektur på hw.no?

 

Jeg skjønner som regel alt som skrives, men dette er en artikkel skrevet av en "journalist", og som sådan burde det kreves et minimum av språkkunnskaper og gode egenskaper for framstilling av en skriftlig tekst. Det finnes ikke hos denne skribenten.

Lenke til kommentar

jeg har 2 bemerkninger. det var umulig å få installert den originale oem utgaven av Windows 7 home på mit nye (selvbygde system). antagelig p.g.a. en driverfeil et eller annet sted og så har man xp modus som det visstnok ikke er mening at hjemmebrukerne skal ha tilgang til. jeg måtte gjøre det for å bruke den gamle skriveren min , som nå har tatt kvelden begge disse lot seg løse men det virker likevel unødvendig kronglete å måtte gjør det slik.

Lenke til kommentar

Windows 7 er et godt operativsystem, men langt fra så perfekt mange vil ha det til.

 

1. Det er fortsatt litt "sirup" igjen fra Windows Vista. Med det mener jeg at operativsystemet er mindre responsivt enn Windows XP når det kommer til å navigere, trykke inn knapper og lignende. Dette kan ha å gjøre med effektene de har lagt inn, og det går sikkert an å forandre på noe av dette, men Windows 7 må hackes grundig for å gjøres skikkelig raskt og responsivt. (F.eks fjerne alle delays i hytt og pine, som var det første jeg gjorde)

 

2. Aero Peek funksjonen eller hva den heter. Den som viser thumbnail av vinduene du har oppe. Denne funksjonen er for det første altfor treg. For det andre mangler den viktig funksjonalitet i form av at thumbnail'ene av og til ikke viser preview, men kun et lite ikon. Dette skjer etter hva jeg har forstått pga minimering av programmer eller noe slikt, men det gjør en ellers potensiell nyttig funksjonalitet nærmest ubrukelig.

 

3. Ting jeg ikke helt klarer å sette fingeren på. Windows 7 føles nytt og spennende, og gir fordeler fremfor eldre windows-versjoner. Men trenden av fordumming av Windows føles som den fortsetter med den nye generasjonen. Dette er imidlertid et generelt Windows-problem, og ikke W7-spesifikt.

Lenke til kommentar

Jeg bruker en laptop som er helt midt på treet spesifikasjonsmessig (Thinkpad SL300 kjøpt tidlig i 2009). Den kom med Vista forhåndsinstallert, dette var noe herk å bruke. Utrolig tregt og uresponsivt, og kunne henge ofte og lenge av gangen. Men jeg holdt ut enn så lenge, da Vista har bedre støtte for tegnebrett enn XP, noe jeg hadde bruk for.

 

Så, for noen måneder siden, bestemte jeg meg for å installere Windows 7. Det var da en ren installasjon, hvor jeg unngikk å installere mye av mølet som følger med en fabrikkinstallasjon annet enn esentielle drivere. Å kjøre Windows 7 på denne laptopen var som en ren åpenbaring. Plutselig var laptopen blitt en annen, nå var den blitt utrolig rask og responsiv. Alt gikk som en olja lyn, også filrelaterte ting som kunne være en seig pine på Vista. Nå etter noen måneder med installering av diverse programmer osv går laptoppen fortsatt som et olja lyn, og det til om med om full Areo-pakke er påslått, med effekter, gjennomsiktigheter, "Peek" osv. Forresten så er "Peek" altid rask og responsiv, og har aldri tidsforsinkelse såvidt jeg kan huske.

 

Det er vanskelig for meg å beskrive overgangen fra Vista til 7 uten å nesten høres ut som en kjøpt og betalt MS-medarbeider (selv om jeg absolutt ikke er det). Så bra har den vært for meg. :) Om det skyldes at jeg tok en "ren" installasjon eller at 7 er bedre enn Vista vet jeg ikke, men jeg tipper på en kombinasjon av begge faktorene.

Lenke til kommentar

Forresten så er "Peek" altid rask og responsiv, og har aldri tidsforsinkelse såvidt jeg kan huske.

ALT du gjør i Windows har en delay. Dette er noe Microsoft med vilje har lagt inn for å unngå å overvelde den jevne bruker (evnt. ta høyde for at treg hardware skal klare å henge med i svingene) Operativsystemet virker også "glattere" hvis forsinkelsen er like lang hver gang og ikke varierer med hardware og tilfeldigheter.

 

Til Windows XP fantes det en nyttig liten utility som het TweakUI. Med denne kunne du fjerne endel slike delayer, evnt. sette de ned til latterlig lave verdier. Prøv å gjøre dette på en windows xp maskin og du vil se hva responsivt operativsystem betyr.

 

Til XP distribuerer Microsoft selv dette verktøyet. I Windows 7 må du derimot inn i registeret og sette disse tidsverdiene manuelt. Og selv om du tweaker W7 på denne måten blir den aldri like rask som XP.

 

Det er vanskelig for meg å beskrive overgangen fra Vista til 7 uten å nesten høres ut som en kjøpt og betalt MS-medarbeider (selv om jeg absolutt ikke er det). Så bra har den vært for meg.

Kommer man fra Vista vil vel det meste være bedre... Prøv å gå fra en tweaket XP til W7.

 

Men når alt dette er sagt, for all del, Windows 7 er et godt operativsystem. Det bare har sine feil og mangler det også.

Lenke til kommentar

Det du sier med delays som er lagt inn merker man veldig godt med SSD. Fjerner man disse i registeret og deaktiverer animasjoner blir det aller meste instant, og er nydelig å jobbe med :)

Det eneste jeg ikke har redusert til 1-30ms er tvungen avsluttning av programmer, og det er for å sikre meg at jeg ikke dumper data og får ustabilt system. Denne står på 4 sek hos meg nå, sammenlignet med 12(?) som er standard, og det merkes.

Lenke til kommentar

Jeg er helt klar over at det er lagt inn en tidsforsinkelse. Jeg formulerte meg litt upresist, det jeg mente er at den ikke står og henger (utover den faste forsinkelsen), men alltid har forhåndvisningen klar med en gang. :)

 

Som sagt er jeg avhengig av Vista eller nyere for å få optimal støtte for tegnebrett. Så da er det deilig at Win7 faktisk funker så bra som den gjør med PCen min.

 

En annen positiv ting jeg har erfart med Win7 er sømløs hot-plug støtte for HDMI (som jeg kobler til og fra i hytt og pine for å bruke med ekstern skjerm). I Vista var støtten klønete, jeg måtte ofte endre modus manuelt, og av og til ville den henge seg i den ene modien uten mulighet for å endre til den andre. Jeg lurer på om det finnes noe i nærheten av denne støtten til Win XP.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

har den fornemmelsen av at hvis Windows 7 skulle være helt perfekt for noen som vil det være til irritasjon for andre.

 

man kan alltids løse mange ting ved at det blir spurt hva man ønsker under installasjonen men selv dette ville være til irritasjon for noen.

 

selv når W7 er pre-installert vill det være noe som ønsker justeringsmuligheter.

 

noen vlie nok også klare å rote til Windows hvis de har alle de mulighetene lett tilgjengelig

Lenke til kommentar

har den fornemmelsen av at hvis Windows 7 skulle være helt perfekt for noen som vil det være til irritasjon for andre.

 

man kan alltids løse mange ting ved at det blir spurt hva man ønsker under installasjonen men selv dette ville være til irritasjon for noen.

Man kan jo gjøre det akkurat som installasjon av mange programmer der man har en "default"/"custom"/"express" mulighet og en "advanced". Etter hva jeg mener kunne denne igjen bli delt inn for de med en del (smørbrødliste®), og de med veldig mye kunnskaper (tre-struktur).

Lenke til kommentar

Det eneste jeg ikke har redusert til 1-30ms er tvungen avsluttning av programmer, og det er for å sikre meg at jeg ikke dumper data og får ustabilt system. Denne står på 4 sek hos meg nå, sammenlignet med 12(?) som er standard, og det merkes.

Vet du om noen samling/liste over delays det er mulig å fjerne? Har selv bare funnet 3-4 stykker...

 

 

En annen positiv ting jeg har erfart med Win7 er sømløs hot-plug støtte for HDMI (som jeg kobler til og fra i hytt og pine for å bruke med ekstern skjerm). I Vista var støtten klønete, jeg måtte ofte endre modus manuelt, og av og til ville den henge seg i den ene modien uten mulighet for å endre til den andre. Jeg lurer på om det finnes noe i nærheten av denne støtten til Win XP.

Den eneste erfaringen jeg har med dette i Vista er konas laptop med Intel-grafikk og der er støtten laber må jeg si. Hender det henger seg opp, og bildet forsvinner, enten på tv'n eller laptopen. Men dette kan kanskje ha noe å gjøre med driverne.

 

Synes det har vært litt varierende funksjonalitet med HDMI XP uten å ha hatt behov for hot-plug. Nå kjører jeg profiler i Catalyst Control Center som fungerer utmerket bortsett fra en ting: Oppløsningen på TV-en må justeres hver bidige gang. Litt irriterende. Skal vel snart over på W7, så blir spennende å se hvordan det fungerer der.

Lenke til kommentar

En annen positiv ting jeg har erfart med Win7 er sømløs hot-plug støtte for HDMI (som jeg kobler til og fra i hytt og pine for å bruke med ekstern skjerm). I Vista var støtten klønete, jeg måtte ofte endre modus manuelt, og av og til ville den henge seg i den ene modien uten mulighet for å endre til den andre. Jeg lurer på om det finnes noe i nærheten av denne støtten til Win XP.

Den eneste erfaringen jeg har med dette i Vista er konas laptop med Intel-grafikk og der er støtten laber må jeg si. Hender det henger seg opp, og bildet forsvinner, enten på tv'n eller laptopen. Men dette kan kanskje ha noe å gjøre med driverne.

 

Synes det har vært litt varierende funksjonalitet med HDMI XP uten å ha hatt behov for hot-plug. Nå kjører jeg profiler i Catalyst Control Center som fungerer utmerket bortsett fra en ting: Oppløsningen på TV-en må justeres hver bidige gang. Litt irriterende. Skal vel snart over på W7, så blir spennende å se hvordan det fungerer der.

Såvidt jeg vet brukte jeg samme driver i Vista og 7. Så jeg tror det er sistnevnte som har "skylda" for at hotplug fungerer nå. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...