Gå til innhold

Canon EOS 1000D vs. 450D


Anbefalte innlegg

Takk skal dere ha.

 

Da er kamera kjøpt, det ble faktisk kjøpt hos Elite Foto som hadde akkurat samme pris som i nettbutikkene. :)

 

Ellers kjøpte jeg med et UV filter som selgeren mente jeg måtte ha, det var sammen med et rengjøringsett til 100 kr, ordinær pris 598, fikk det i pakke med bag så syns ikke det var så gærent...

 

Men når og hvor bruker man UV filteret?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et UV-filter benyttes mest for å beskytte objektivet mot skade.

Et UV-filter øker faren for skade på objektivet fordi UV-filteret knuser lett ved fall og kan gi alvorlige skraper og rimer i frontlgasset på objektivet. Frontglasset på objektivet er så tykt at det er MYE mer solid. I tilfelle fall får man mest sannsynlig bare et lite hakk som kanskje ikke har så mye si for bildekvaliteten. Den beste beskyttelsen mot fallskader er solblender.

 

UV-filteret vil beskytte litt mot søle og sand dersom man planlegger å fotografere motorcross i søle eller Sahara.

 

Sensoren i alle digitale speilrefleks har innebygget UV-filter så det gir ingen gevinst optisk sett. UV-filteret gir derimot opphav til refleksjoner som forringer bildekvaliteten.

 

Kort og greit: Selger har lurt deg. Selgere er kundenes fiender. De forsøker å prakke på deg de produktene med høyest fortjeneste og deretter prakke på deg så mange ymse tilleggsprodukter som de bare klarer. Som regel er fortjenesten på tilleggsproduktene skyhøy (4-5-6 ganger innkjøpspris). Til neste gang: Søk info på nettet fra folk som ikke skal tjene penger på dine valg, før du kjøper.

Lenke til kommentar

Kort og greit: Selger har lurt deg. Selgere er kundenes fiender. De forsøker å prakke på deg de produktene med høyest fortjeneste og deretter prakke på deg så mange ymse tilleggsprodukter som de bare klarer. Som regel er fortjenesten på tilleggsproduktene skyhøy (4-5-6 ganger innkjøpspris). Til neste gang: Søk info på nettet fra folk som ikke skal tjene penger på dine valg, før du kjøper.

 

Det var nesten det jeg tenkte, men siden det var med i en reingjøringspakke til 100 kr (ord pris 600 kr) så føler jeg meg ikke så veldig lurt. Hadde det bare vært UV filter hadde jeg nok ikke kjøpt da jeg ikke har hørt om at noen andre bruker det.... Alltid positivt å være skeptisk til selgere!

Lenke til kommentar

Det var nesten det jeg tenkte, men siden det var med i en reingjøringspakke til 100 kr (ord pris 600 kr) så føler jeg meg ikke så veldig lurt.

Et UV filter som følger med i en pakke til 100 kroner, ville jeg aldri i verden brukt. Da ødelegger du kvaliteten på objektivet.

 

Uansett, man kan ha behov for en slags beskyttelse for frontelementet i visse situasjoner, men bruk da ikke et UV filter. Bruk da i stedet et protect-filter (av god kvalitet). De er helt nøytrale, i forhold til UV filter som i enkelte tilfeller kan gi et svakt gulskjær på bildene. De billige filtrene (både protect og UV) kan gi lysreflekser på bildene, noe man i større grad unngår på de dyrere av god kvalitet).

 

Når trenger man protect-filter? Som Simen skriver, så er solblender en bedre beskyttelse. Men jeg ser nytten i et protect-filter også, om man er et sted man ofte må pusse objektivet på grunn av støv, sand og andre urenheter i lufta. Eller hvis man har barn med klissete fingre. Gjentatt pussing av objektivet kan føre til slitasje på frontelementet, spesielt hvis man bruker en klut som ikke er 100% ren, eller at man bruker noe annet fordi kluten ikke er lett tilgjengelig. Da er det rimeligere å bytte filteret når det er blitt slitt, enn selve objektivet. Men det beskytter i liten grad mot støt, og kan gjøre vondt verre om filteret knuses.

Endret av Marekatten
Lenke til kommentar

Kort og greit: Selger har lurt deg. Selgere er kundenes fiender. De forsøker å prakke på deg de produktene med høyest fortjeneste og deretter prakke på deg så mange ymse tilleggsprodukter som de bare klarer. Som regel er fortjenesten på tilleggsproduktene skyhøy (4-5-6 ganger innkjøpspris). Til neste gang: Søk info på nettet fra folk som ikke skal tjene penger på dine valg, før du kjøper.

(min utheving)

 

Du har tydeligvis opplevd noe meget traumatisk når det gjelder selgere, men jeg synes det er langt over grensa å stigmatisere på den måten. Jeg er selv selger i en fotobutikk, og kjenner meg ikke igjen. Ja, jeg er ansatt for å selge slik at butikken tjener penger. Men jeg prøver ikke å lure mennesker. Gjør man det, så kan firmaet fort gå konkurs.

 

En god selger er på kundens side, og gir kunden det de trenger og ikke det de ikke trenger. Jeg kan finne på å fraråde en kunde å kjøpe et kamera til 15.000, om jeg mener vedkommende vil klare seg minst like bra med et til 5.000. Da får man en fornøyd kunde, og kunden kommer tilbake neste gang de skal ha noe.

 

Å kalle "meg" og alle andre selgere for kundens fiender, er faktisk veldig fornærmende for oss som gjør jobben vår på riktig måte, og faktisk er på kundens side. Slutt å spre slike usannheter, som at alle selgere er kundenes fiender... for det er bare tull. Og jeg tror du vet det.

Lenke til kommentar
Du har tydeligvis opplevd noe meget traumatisk når det gjelder selgere,

Helt klart. Jeg har vært selger. :)

 

PS. Ikke ta det så personlig. Det er selvsagt satt litt på spissen for å få fram budskapet. Se f.eks på eiendomsmeglerne når du skal kjøpe deg bolig. De er profesjonelle selgere, med mål om å få mest mulig i egen lomme. Jeg klandrer de ikke for det, men påpeker bare at det er sånn verden fungerer. Derfor mener jeg at en kjøper bør se på selger som inhabil til å forklare hva kjøperen bør ha. Kunnskapen om produktet man skal kjøpe bør man prøve å tilegne seg selv med mest mulig nøytralt grunnlag.

Lenke til kommentar

Saken blir ikke bedre når selgeren ikke har produktkunnskap.

Dette er et stort problem på elektronikkjeder, i mye mindre grad i butikker som bare selger fotoutstyr. Jeg har flere ganger overhørt selgere som totalt feilinformerer kunder som ikke har peiling, og får de til å kjøpe noe helt annet enn de trenger, gjerne noe (jeg ser) at de har god margin på.

 

Når det gjelder bruk av UV-filter for å beskytte optikken, vil jeg fortsatt påstå at fordelene er større enn ulempene, både ved bruksslitasje, og ved tilfeldig ytre påvirkning.

Lenke til kommentar

se på 50D her

http://www.urogfotobergen.no/

midt i bilde 4990 kr

Det var jo en veldig bra pris for 50D, her er det bare å slå til for de som skal ha nytt kamera i denne klassen. Jeg har selv vurdert å selge mitt 50D på bruktmarkedet men dette var nok spikeren i kista, når nypris har falt så langt så lønner det seg nesten ikke å selge det lengre så jeg kan likegodt beholde det som reservekamera. Selv om jeg begynner å få en del "reservekameraer" etter hvert :=)

 

Se også at de har EF 70-200mm f2.8 IS utgaven til 13990,- - det er også en veldig bra pris for dette objektivet.

 

Resten var ikke spesielt rimelig men disse to tilbudene var virkelig gode!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...