Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hjelp! 2mnd gammel PC går plutselig TREGT som F


Anbefalte innlegg

Hei

Kjøpte denne her: http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st:10567338;c:100561;fl:0

en Multicom Compal KHLB2 for 2 MÅNEDER siden, og nå plutselig går det meste tregt! tregere enn på min forje stasjonære som var 6 år gammel!

Noen tips...? takk:)

 

Innmaten:

Intel® Core™2 Duo T6600 prosessor, 2.2GHz 800MHz FSB 2MB cache 35W

250GB SATA 5400RPM 2.5

4GB DDR3 SO-DIMM 1066MHz (2x2GB)

 

Programmvarer:

Avast PRO

Ad Aware (free edition)

 

Kanskje burde få med at jeg laster ned en del....vet ikke om det skal ha noe å si iforhold til virus, siden jeg har Avast PRO og det burde ta det meste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er komfortabel med det så hadde jeg gått inn og avinstallert alle programmer du ikke trenger. Er det noe bærbare PC'er har mye av så er det masse drittprogrammer. Sjekk om du har trial versjoner av antivirus, office og annet som kan avinstalleres.

Hvis du har backup av alt du har lastet ned, så hadde jeg egentlig anbefalt en clean install av windows, og deretter installere drivere fra produsentens hjemmeside. Da slipper du masse crapware som gjør maskinen treg.

Lenke til kommentar

ehm, hvordan kjører jeg en clean install uten windows CD?

Litt verre. De fleste PC'er nå til dags kommer med operativsystemet installert på en partisjon. Dette er et image. Etter å ha gjenoprettet imaget, kan du gå i gang med å avinstallere alt du ikke trenger...

Hvordan du gjør en image restore kan du lese om på produsentens sider, evt. bruksanvisningen. eller google :)

Lenke til kommentar

Skjekka strøm funksjonene. eneste jeg har gjort etter at jeg fikk PC er å skifte mellom hva slags modus strømmen skal kjøres i, men for sikkerhets skyld trykte jeg på "gjennoprett til standar". Ser ikke ut til å hjelpe..Har slettet en del programmer blant annet en trial verson av Office, ingen endring etter det heller... Det ser ut til å gå greit nå jeg spiller, men så spiller ejg bare Warcraft 3 for tida. Er når jeg kjører film/serie i VLC eller WMP og noenganger youtube at det lagger som et helvette. Har begynt å ha oppe oppgavebehandling hele tiden, og når det begynner å lagge skjekker ejg ytelsen og div. Ser ut som en hjertemonitor når jeg kjører VLC, men verdiene er ikke skyhøye, varierer mellom 2% til rundt 30% av CPU.

Leste noe med at det kunne være noen problemer med dualcore prossessorer, at den ene prossessoren kjører på 100% og den andre helt "vanlig", men at det vises som om begge kjøres på 50%..haff, skal da ikke være mulig å selge et produkt som begynner med slikt når det bare er 2mnd gammelt og BEST I TEST VINNER..

Lenke til kommentar
eneste jeg har gjort etter at jeg fikk PC er å skifte mellom hva slags modus strømmen skal kjøres i

Nøyaktig hva skiftet du fra/til?

 

Når du ser på strømfunksjonene, sjekk at du har på "Høy ytelse"

Standard er ofte "Balansert", og det duger sjelden.

 

Rart at den plutselig skal hoppe over i en tregere modus av seg selv tho.

Hvordan er det med diskplass?

 

(Edit: Nå beskrev jeg strømfunksjonene fra et Vista-synspunkt, antar du har Win7, og det har jeg ikke hatt gleden av å jobbe så mye med)

Endret av Kurtis
Lenke til kommentar
eneste jeg har gjort etter at jeg fikk PC er å skifte mellom hva slags modus strømmen skal kjøres i

Nøyaktig hva skiftet du fra/til?

 

Når du ser på strømfunksjonene, sjekk at du har på "Høy ytelse"

Standard er ofte "Balansert", og det duger sjelden.

 

Rart at den plutselig skal hoppe over i en tregere modus av seg selv tho.

Hvordan er det med diskplass?

 

(Edit: Nå beskrev jeg strømfunksjonene fra et Vista-synspunkt, antar du har Win7, og det har jeg ikke hatt gleden av å jobbe så mye med)

Skiftet mellom strømsparer, balansert og høy ytelse ja. I C: har jeg 100GB ledig og i E: har jeg 117GB.

Jeg har windows 7 ja. har fungert supert inntill nå, og har syntes at det va bedre enn vista, men nå er det noe som skjer altså. er jo sikkert ikke så veldig big deal, men irriterende at det skal lagge når ejg ser film.

Skal kjøre i høy ytelse fra nå av, har en sånn Notebook Cooler så burde ikke være redd for at den blir varm

Lenke til kommentar

Det bør være mye mye mer du kan slette fra maskinen enn bare Office Trial version. gå igjennom lista, og sjekk hva mer du kan slette, evt. legg ut en print screen av listen med programmer som dukker opp når du går på kontrollpanel og avinstallere programmer.

Se også på Start - Programmer - Oppstart/startup, og se hva som ligger der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...