Gå til innhold

Programfiler vs. Programfiler (x86)


Anbefalte innlegg

Hva er forskjellen mellom Programfiler og Programfiler (x86)? Er det bare navnet, eller har det noe med at den ene er for 64 og den andre for 32 bit?

 

Jeg har installert to spill. (Bad Company 2 og Age of Conan). Begge vil legge seg i x86 delen! Har det egentlig noe å si hvor de ligger? Er vel ikke sånn at hvis de ligger i 32-bits delen, så får man bare brukt 3GB ram?!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er forskjellen mellom Programfiler og Programfiler (x86)? Er det bare navnet, eller har det noe med at den ene er for 64 og den andre for 32 bit?

 

Jeg har installert to spill. (Bad Company 2 og Age of Conan). Begge vil legge seg i x86 delen! Har det egentlig noe å si hvor de ligger? Er vel ikke sånn at hvis de ligger i 32-bits delen, så får man bare brukt 3GB ram?!

Nei. Hvis det er 32-bit programmer, så får de bare brukt 2 eller 4 GB RAM (hvis de er kompilert som large address aware får de brukt 4). Hvor de ligger, er ikke av betydning. De blir ikke 32-bit eller 64-bit avhengig av plassering på filsystemet. Etter det jeg har forstått, ligger 32-bit programmer i x86 mappen, mens alle andre ligger i den andre mappen.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

64 bit kalles AMD64 eller x86-64 og andre ganger forkortes det til x64.

Du kan også se 32-bit som i386 fordi dette var den første 32-bit x86 maskinen.

Noe som er litt forvirrende er dog at 8086, 8088 og 286 var ikke 32-bit og i dag selger intel 186 som en 16-bit embedded prosessor. Dette gjør x86 til en litt vrien term.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...