Gå til innhold

BK - Første shoot med Canon 5D, ønsker litt kritikk.


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen :)

Er helt ny på forumet og relativt grønn med et kamera mellom hendene, så ønsker litt kritikk og tilbakemeldinger på et par bilder jeg tok i dag :) Dette bildet likte jeg godt, det er ikke gjort noe som helst med, men det ble seènde ganske kult ut syntes jeg. Jeg sliter en del med å finne de riktig instillingene, men det kommer seg nok.

 

Noen som har noen tips til å hvordan "avslutte" et bilde? Som på høyre side, syntes jeg at bildet tar brått slutt, og liker ikke dette. Ganske mange bilder fra i dag ble i den stilen.

 

24540_1380511391166_1183369472_31142556_670818_n.jpg

Endret av Lucky Malice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her har jeg samme problemet, bildet kutter brått, men jeg lurte også på litt om hvitbalanse. På et bilde f.eks, går det å sette hvitbalansen til det som er hvitt på hunden, og så vil den stå litt mere frem? Uansett, håper på noen gode råd om å få en fin "avsluttning" på bildet, for dette er virkelig irreterende syntes jeg.

 

24540_1380523551470_1183369472_31142564_3574217_n.jpg

post-211489-1268589322,2522_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Heisann , velkommen til forumet og gratulerer med ditt kamera :new_woot:

 

Jeg har ingen personlig erfaring med Canon, men det virker som at du misforstår et par ting her...

Hvitbalansen vil ikke på mystisk vis gjøre at du får ting til å stå mer fram i bildet, men om du tar bilder i raw-format vil du hamulighet til styring av hvitbalansen i ettertid (enten på kameraet eller med et etterbehandlingsprogram) og poenget med det er jo å finne "rette" farger, eller forsåvidt "feile" om man ønsker dèt :whistle:

 

Velger du å sette hvitbalansen etter fargen på hunden , tar kameraet/bildet den som nøytral farge og stiller alle toner etter det.

 

Er hunden helt hvit vil jo dette bli ganske korrekt.

 

De fleste kameraer har store problemer med å automatisk finne rett hvitbalanse når det er snø involvert, (bl.a derfor man ser så inn i hampen med blå snø på innsendte vinterbilder til lokale nettaviser f.eks) så det beste er her å finne innstillinger for manuell hvitbalanse på vinteren og sette temperaturen på ca.7-10.000K (som står for Kelvin) og se resultatene. Deretter forandre om det blir helt på jordet!

 

 

Bildene dine bærer mye preg av vignettering/lystap i hjørnene, det er nok objektivet ditt skyld i, til dels også du, da du har tatt bilder med brennvidde som tilsvarer vidvinkel med et objektiv som har stort lystap i hjørnene ved mye vidvinkel :roll:

Tipper 16-18mm brennvidde kanskje?

 

Det vil nok komme seg på de fleste frontene etterhvert som du får grep på dette, jeg ville bare komme med noen tanker og muligens tips :yes:

 

Lykke til videre her inne (og der ute :w00t: )

Lenke til kommentar

Heisann , velkommen til forumet og gratulerer med ditt kamera :new_woot:

 

Jeg har ingen personlig erfaring med Canon, men det virker som at du misforstår et par ting her...

Hvitbalansen vil ikke på mystisk vis gjøre at du får ting til å stå mer fram i bildet, men om du tar bilder i raw-format vil du hamulighet til styring av hvitbalansen i ettertid (enten på kameraet eller med et etterbehandlingsprogram) og poenget med det er jo å finne "rette" farger, eller forsåvidt "feile" om man ønsker dèt :whistle:

 

Velger du å sette hvitbalansen etter fargen på hunden , tar kameraet/bildet den som nøytral farge og stiller alle toner etter det.

 

Er hunden helt hvit vil jo dette bli ganske korrekt.

 

De fleste kameraer har store problemer med å automatisk finne rett hvitbalanse når det er snø involvert, (bl.a derfor man ser så inn i hampen med blå snø på innsendte vinterbilder til lokale nettaviser f.eks) så det beste er her å finne innstillinger for manuell hvitbalanse på vinteren og sette temperaturen på ca.7-10.000K (som står for Kelvin) og se resultatene. Deretter forandre om det blir helt på jordet!

 

 

Bildene dine bærer mye preg av vignettering/lystap i hjørnene, det er nok objektivet ditt skyld i, til dels også du, da du har tatt bilder med brennvidde som tilsvarer vidvinkel med et objektiv som har stort lystap i hjørnene ved mye vidvinkel :roll:

Tipper 16-18mm brennvidde kanskje?

 

Det vil nok komme seg på de fleste frontene etterhvert som du får grep på dette, jeg ville bare komme med noen tanker og muligens tips :yes:

 

Lykke til videre her inne (og der ute :w00t: )

 

 

Takk for fint og langt svar :yes:

 

Jeg kommer nok til å bruke litt tid på å leke meg med hvitbalansen og fargeintensiteten, for det er noe av det jeg syntes blir litt feil på mange av bildene. Det blir mye "lek" til å begynne med regner jeg med, til jeg lærer meg kamera å kjenne. Og som du nevner, "å feile" er ikke alltid feil. Tanken var å få hunden til å se hvit ut, og snøen kanske... Mindre hvit? Tanken var iallefall å prøve ut noe utradisjonelt, og da betyr ikke resultatet så mye for meg egentlig :tease:

 

Det var nok ikke objektivet sin skyld, men en alt for stor solblender, men det syntes ikke når jeg tok bildene, så fikk jo litt hetta når jeg lasta di over på pcèn :nei: Men dette går jo alltids ann å klippe bort.

 

Nå skal jeg ut å leke meg mer, for nå er det nordlys på himmelen :tease:

Lenke til kommentar

Hei igjen :new_woot:

 

Jeg har redigert bildet slik jeg foretrekker slike bilder, for å gi en pekepinn på hva jeg mener med hvitbalansen. Her har jeg satt hvitbalansen etter det hvite på hunden og småjustert bittelitt, samt økt kontrasten, fill light, clarity, økt eksponeringen (det var litt undereksponert), økt littegrann på fargemetningen, høynet litt hightlights, senket litt på light) fjernet litt grønnskjær, fjernet litt støy med noise reduction (Luminance og colour) samt beskjært det litt til ønsket utsnitt.

 

Alt gjort på 4 minutter i Lightroom2.

 

Om du vil, fjerner jeg det på flekken.

 

 

post-179066-1268680305,7013_thumb.jpg

 

Lenke til kommentar

Hei igjen :new_woot:

 

Jeg har redigert bildet slik jeg foretrekker slike bilder, for å gi en pekepinn på hva jeg mener med hvitbalansen. Her har jeg satt hvitbalansen etter det hvite på hunden og småjustert bittelitt, samt økt kontrasten, fill light, clarity, økt eksponeringen (det var litt undereksponert), økt littegrann på fargemetningen, høynet litt hightlights, senket litt på light) fjernet litt grønnskjær, fjernet litt støy med noise reduction (Luminance og colour) samt beskjært det litt til ønsket utsnitt.

 

Alt gjort på 4 minutter i Lightroom2.

 

Om du vil, fjerner jeg det på flekken.

 

 

post-179066-1268680305,7013_thumb.jpg

 

 

 

 

:thumbup: :!:

Woohoo :) Dette ble jo kjempelekkert :):) Det gjorde bildet mye bedre, alt virker lysere og "renere". Jeg må øve meg på dette. Photoshop cs3 kom i postkassa i dag, så sitter å lærer meg forskellige knapper nuh :cool: Likte veldig godt den lyse rosafarven, den matcher halsbandet til hunden, og jeg syntes du har gjort en god jobb på 4 minutter, det er en god helhet i bildet :)

 

:w00t: Kjempe!

 

Er foresten lightroom på Norsk?

Lenke til kommentar

 

 

Er foresten lightroom på Norsk?

 

Nei,på norsk blir det ljus-stova :p

 

Du får dessverre ikke lightroom i norsk utgave,jeg bruker selv LR til omtrent 99% av bildene,veldig enkelt og du kan legge inn noen parameter som automatisk blir tillagt bildene ved nedlasting.Bibliotek-delen er utrolig,du kan legge inn mange søkeord og du kan lete på alt mulig objektiv,kamera,brennvidde,osv.Et pluss er også at du finner mange plug-ins og Tutorials,Jeg bruker ofte "moderskeppet.se" til å lære litt mer.

Lenke til kommentar

Likte best original versjonen i minatyr, den hadde det "riktige" kalde blåstikket i bildet som gjør bildet hardt og kaldt og det likte jeg bedre enn den rosa utgaven, vil ikke akkurat påstå at hunden er den som har riktig hvitt på bildet men det er min mening. Det som er rart er at hverken TS eller han som prøvde å gjøre bildet "bedre" ikke har sett at bildet er skjevt som bare f... Det rosa greiene og støyfjerning er ikke nødvendig, blir bare et bilde i mengden. Behold det blå, kalde uttrykket.

Lenke til kommentar

Likte best original versjonen i minatyr, den hadde det "riktige" kalde blåstikket i bildet som gjør bildet hardt og kaldt og det likte jeg bedre enn den rosa utgaven, vil ikke akkurat påstå at hunden er den som har riktig hvitt på bildet men det er min mening. Det som er rart er at hverken TS eller han som prøvde å gjøre bildet "bedre" ikke har sett at bildet er skjevt som bare f... Det rosa greiene og støyfjerning er ikke nødvendig, blir bare et bilde i mengden. Behold det blå, kalde uttrykket.

 

Du har nok helt rett i at det er skjeft, og forsåvidt alt annet også, men jeg likte den rosa utgaven. Den "kalde" utgaven liker jeg egentlig best, fordi det er ikke rørt med noe som helst, og det fanget godt opp fargene som var der og det var jævla kaldt der ute, så noe av det jeg vil med bildet, er å få folk som ser det til å grøsse litt nedover ryggen :cool:

 

Hunden er nok ikke det som er det mest riktige å sette som hvitt, men jeg elsker å være utradisjonell, så må leke og ha det litt gøy, ikke følge alle regler :ph34r:

Lenke til kommentar

Oisann; det var nok både skjevt og rosastikk ja..

Så ikke så galt ut på histogrammet, veldig lite rødt der faktisk, men jeg burde jo sett at det ble for varmt :hrm:

 

Jaja, ville jo bare gi en pekepinn på å vise forskjellige arbeidsmetoder, så ingen skade skjedd vel?

:w00t:

 

Bra du koser deg i hobbyen, og utforsking er bare sunt :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...