Gå til innhold

Nytt systemkamera til portrett og landskap - har eos5d - savner liveview

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Med så mye bra på markedet, er det vanskelig å velge hvilket kamera man skal kjøpe.

Først må man jo tenke på hva man skal bruke det til, og når jeg tar bilder, blir det mest portretter og landskap. Nå har jeg et Canon EOS 5D hjemme som jeg tester, men jeg savner live viewen, men det er det eneste jeg ikke liker. Lurte på om jeg da ville bruke det dobbelte av penger, å kjøpe Mark 11 av samme modell. Er det verdt det? Og er det noe mer nyttig som er bedre på den nyere modellen bortsett fra bildekvaliteten og AF?

Noen som har erfaring med Canon EOS 1Ds?

Endret av Alastor
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Heisan og velkommen til forumet :thumbup:

Har et par spørmål for og oppklare litt.

I hvilken sammenhenger er det du savner liveview og 1Ds har vel heller ingen liveview,hvis det ikke er 1Ds mark III du mener da.Og du er avhengig av å bruke fullformat?

Endret av Nautica
Skrevet

Har du objektiver til Canon? I så fall tror jeg nok jeg ville holdt meg til 5D, eventuelt 5D Mark II.

Ellers tror jeg at jeg ville satset på et av Sony sine fullformatalternativer. Virker som veldig mye for pengene, samt spesifikasjoner som vil passe landskap og portretter bra. Ingen personlig erfaring, men har da lest min del av tester og brukererfaringer.

Du har jo også Nikon D3x, men går ut i fra dette blir litt vel dyrt for de fleste.

Skrevet

Takk for gode svar :)

Jeg er ganske ny på feltet (både på kameraer og her på forumet), så det er godt å bli tatt imot :)

Ang Sony eller Nikon, så har jeg egentlig ikke vært inne på tanken. Kjæresten bruker også Canon, så da kan vi byttelåne objektiver og linser og også spleise på ting :) Og det er flott. Nå har jeg da bestemt meg for å holde meg til 5D helt til den dagen jeg finner ut av jeg er nødt til å ha noe bedre. Jeg er som sagt helt grønn på feltet, så føler meg litt usikker på å gå rundt med 14 000 mellom hendene. Igjen, takk for info, dere vil nok se meg igjen rundt om kring i forumet her, virker som helt helt ok sted :)

Skrevet

Grunnen for at jeg spurte om liveview bruken din er at den ikke fungerer på samme måte som i et kompaktkamera,i og med at man har et speil som dekker for sensoren som må ned når man skal fokusere blir bildet på skjermen litt forsinket.Så skjermfokusering av bildet brukes helst til statiske motiver.

Skrevet (endret)

Forskjeller opp til 5dmkII - var diskusjoner om det i mkII-erfaringstråden - svarene starter her.

Min konklusjon: Med mindre jeg hadde hatt stort behov for liveview og video, så ville jeg ikke oppgradert. 5D er et framifrå kamera, såfremt du kan leve med skjermstørrelsen og "mangel" på liveview.

Ville byttet mattskive, da, avhengig av optikk. Har du kjapp optikk (2.8 og større blenderåpning) ville jeg gått for Ee-S for bedre visning av fokusplan i søkeren, og hvis ikke ville jeg kjøpt Ee-D for å få hjelpelinjer (jeg er kronisk skjev på linjer).

5DmkII og autofokus i liveview suger rør - bruker kun manuell fokus i liveview.

Endret av Trondster
Skrevet

5D er og blir et legendarisk kamera. Mye på grunn av bildekvaliteten kameraet leverer selv den dag i dag, men ikke minst fordi det koster "ingenting" for de som ønsker å komme inn i "fullformat"ens verden. Kos deg med 5D'en du har og kjøp deg et Mk III om noen år når du har slitt det ut. :)

Skrevet

Grunnen for at jeg spurte om liveview bruken din er at den ikke fungerer på samme måte som i et kompaktkamera,i og med at man har et speil som dekker for sensoren som må ned når man skal fokusere blir bildet på skjermen litt forsinket.Så skjermfokusering av bildet brukes helst til statiske motiver.

Jeg må nok bare bli vandt med det. Er mitt første fullformat, og har jo alltid hatt liveview, så det er nok en noobgreie jeg må legge fra meg. Grunnen til at jeg savner det, er fordi jeg har en fin tendens til å putte kamera på alle mulige sære plasser der ikke alltid det er plass til hue mitt. ;)

Skrevet

Grunnen til at jeg savner det, er fordi jeg har en fin tendens til å putte kamera på alle mulige sære plasser der ikke alltid det er plass til hue mitt. ;)

Da bruker du litt stor vidvinkel på objektivet og sikter så godt du kan med et håp om at utsnittet dekker mer en det du vil ta bilde av :)

Skrevet

Grunnen til at jeg savner det, er fordi jeg har en fin tendens til å putte kamera på alle mulige sære plasser der ikke alltid det er plass til hue mitt. ;)

Da bruker du litt stor vidvinkel på objektivet og sikter så godt du kan med et håp om at utsnittet dekker mer en det du vil ta bilde av :)

Haha, det er blitt mye av det ja, men fokuset bruker someregel og bli litt feil da :tease:

Skrevet

Hvorfor ikke bare kjøpe sirkulær fisheye for så å beskjære til det ønskede utsnitt? ;):dontgetit:

Det er allerede bestilt :thumbup: Samyang 8mm 3.5 endret til å bruke på fullformat :cool:

Hvorfor ikke bare kjøpe sirkulær fisheye for så å beskjære til det ønskede utsnitt? ;):dontgetit:

Det er allerede bestilt :thumbup: Samyang 8mm 3.5 endret til å bruke på fullformat :cool:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...