Gå til innhold

Hjelp til valg av førstegangstjenste


Kellu

Anbefalte innlegg

Hei hei.

 

Eg var nylig på sesjon og kom overraskende nok inn. Eg hadde ingen planer om dette så eg tenkte ikke over hvor/hva eg vil bli.

 

Men i det siste har eg blitt ganske så gira faktisk. Så derfor har eg et par spørsmål:

 

Er i forholdsvis under middels når det kommer til fysisk form, så hva vil folk anbefale? Har sett litt på panserbataljonen som virket veldig interresant. Lurer og litt på om det er kjekt i både luft og sjøforsvaret.

 

Tips, anbefalinger og både positive og negative ting om dei diverse valgene blir satt veldig stor pris på!

 

 

Mvh

Endret av Kellu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hørt at panserdivisjonen er nokså vanskelig å komme inn. Mange søkere i forhold til hvor mange de tar inn. Dette har jeg hørt fra en kompis som akkurat er ferdig (han var i panserdivisjonen storm).

 

Jeg skal selv inn i luftforsvaret. Eneste jeg kan tenke meg er hundefører. Resten ser nokså kjedelig ut. Og ja jeg har interesse for hund.

 

Ellers har jeg hørt at kystvakten skal være veldig gøy. Men du må selvfølgelig like å være på båt.

 

Er du i dårlig form kan du begynne å trene deg opp. Da øker sjansen for at du får førstevalget ditt. Noe som igjen øker sjansen for at du vil se tilbake på fgt og sitte igjen med positive minner.

Lenke til kommentar

Må bare stille noen spørsmål for å klare opp her.

Er du 91-årgang eller 92-årgang?

Var du på den "gamle" sesjonsordningen (altså ikke del 1 og del 2)?

På sesjon, satte du opp ønsker om hvor du ville?

Har du fått varsel om planlagt innkallelse?

 

Skal være mulig å hjelpe deg hvis du klarer opp i dette ;)

Lenke til kommentar

Må bare stille noen spørsmål for å klare opp her.

Er du 91-årgang eller 92-årgang?

Var du på den "gamle" sesjonsordningen (altså ikke del 1 og del 2)?

På sesjon, satte du opp ønsker om hvor du ville?

Har du fått varsel om planlagt innkallelse?

 

Skal være mulig å hjelpe deg hvis du klarer opp i dette ;)

 

Eg er 91 modell.

 

Vet ikke hva du mender med gamle og nye, men eg var på madlaleirein i stavanger å tok en helsesjekk + en teoretisk prøve.

 

Ja eg satt opp Sjøforsvaret garden og luftforsvaret. Eg nevnte til han karen om det var mulighet for å bytte viss eg var usikker. Da sa han at eg kunne bytte hvis eg var 100% sikker på at det var det eg ville

 

Hvis du mener når eg skal inn så er det i 2012. Pga lærling.

 

Mvh

Lenke til kommentar

Har hørt at panserdivisjonen er nokså vanskelig å komme inn. Mange søkere i forhold til hvor mange de tar inn. Dette har jeg hørt fra en kompis som akkurat er ferdig (han var i panserdivisjonen storm).

 

Jeg skal selv inn i luftforsvaret. Eneste jeg kan tenke meg er hundefører. Resten ser nokså kjedelig ut. Og ja jeg har interesse for hund.

 

Ellers har jeg hørt at kystvakten skal være veldig gøy. Men du må selvfølgelig like å være på båt.

 

Er du i dårlig form kan du begynne å trene deg opp. Da øker sjansen for at du får førstevalget ditt. Noe som igjen øker sjansen for at du vil se tilbake på fgt og sitte igjen med positive minner.

Hadde det ennå vært så vel at Norge hadde hatt en panserdivisjon! Men nei, vi har ikke en fulltallig panserbataljon, engang, den mangler underavdelinger hvert eneste år.

Lenke til kommentar

Kan anbefale Panserbataljonen. Er ikke vanskelig å komme inn, ring til VPV (03003) og si du vil inn i Panserbataljonen i august. Da blir du satt opp på det, ring gjerne en gang til noen uker senere bare for å få bekreftet at du fortsatt står på innkalling.

 

Nå ble eg skikkelig gira på panserbataljonen :p

 

Men er det noen her som har erfaring i f.eks Sambandsbataljonen eller Artilleribataljonen?

 

Mvh

Lenke til kommentar

Har hørt at panserdivisjonen er nokså vanskelig å komme inn. Mange søkere i forhold til hvor mange de tar inn. Dette har jeg hørt fra en kompis som akkurat er ferdig (han var i panserdivisjonen storm).

 

Jeg skal selv inn i luftforsvaret. Eneste jeg kan tenke meg er hundefører. Resten ser nokså kjedelig ut. Og ja jeg har interesse for hund.

 

Ellers har jeg hørt at kystvakten skal være veldig gøy. Men du må selvfølgelig like å være på båt.

 

Er du i dårlig form kan du begynne å trene deg opp. Da øker sjansen for at du får førstevalget ditt. Noe som igjen øker sjansen for at du vil se tilbake på fgt og sitte igjen med positive minner.

Hadde det ennå vært så vel at Norge hadde hatt en panserdivisjon! Men nei, vi har ikke en fulltallig panserbataljon, engang, den mangler underavdelinger hvert eneste år.

 

Hva mener du med det?:p Mener du at det er lite søkere på panserbataljonen eller at det er en liten avdeling med få personen som blir innkalt?

Lenke til kommentar

Har hørt at panserdivisjonen er nokså vanskelig å komme inn. Mange søkere i forhold til hvor mange de tar inn. Dette har jeg hørt fra en kompis som akkurat er ferdig (han var i panserdivisjonen storm).

 

Jeg skal selv inn i luftforsvaret. Eneste jeg kan tenke meg er hundefører. Resten ser nokså kjedelig ut. Og ja jeg har interesse for hund.

 

Ellers har jeg hørt at kystvakten skal være veldig gøy. Men du må selvfølgelig like å være på båt.

 

Er du i dårlig form kan du begynne å trene deg opp. Da øker sjansen for at du får førstevalget ditt. Noe som igjen øker sjansen for at du vil se tilbake på fgt og sitte igjen med positive minner.

Hadde det ennå vært så vel at Norge hadde hatt en panserdivisjon! Men nei, vi har ikke en fulltallig panserbataljon, engang, den mangler underavdelinger hvert eneste år.

 

Hva mener du med det?:p Mener du at det er lite søkere på panserbataljonen eller at det er en liten avdeling med få personen som blir innkalt?

Jeg mener at panserbataljonen ikke er en divisjon, som toy_man skrev at det var. Hæren er bygd opp på sånn ca. følgende vis, fra liten til stor:

Lag - tropp - kompani/eskadron/batteri (i henholdsvis størsteparten av hæren, kavaleriet og artilleriet) - bataljon - brigade - divisjon.

Vi har en liksom-brigade, bestående av bataljoner som gjerne ikke har fullt så mange kompanier de skal ha, og kompaniene igjen har stort sett en tropp for lite.

 

Men det jeg egentlig mente med innlegget var å erte toy_man litt, og bedrive litt voksenopplæring. Det irriterer meg å se det brukes feile betegnelser på avdelinger, spesielt så grassalt feil.

Lenke til kommentar

Jeg mener at panserbataljonen ikke er en divisjon, som toy_man skrev at det var. Hæren er bygd opp på sånn ca. følgende vis, fra liten til stor:

Lag - tropp - kompani/eskadron/batteri (i henholdsvis størsteparten av hæren, kavaleriet og artilleriet) - bataljon - brigade - divisjon.

Vi har en liksom-brigade, bestående av bataljoner som gjerne ikke har fullt så mange kompanier de skal ha, og kompaniene igjen har stort sett en tropp for lite.

 

Men det jeg egentlig mente med innlegget var å erte toy_man litt, og bedrive litt voksenopplæring. Det irriterer meg å se det brukes feile betegnelser på avdelinger, spesielt så grassalt feil.

 

 

Hehe beklager det Herr Brun. Jeg skulle kanskje ha lest litt bedre. Tok det bare rett ifra hode, så er ikke så rart at det ikke ble riktig. Men takk for rettelsen, den er notert ned ;)

Endret av hernil
Fjernet unødvendig langt sitat
Lenke til kommentar

For å komme tilbake på temaet, hva tror du interesserer deg mest Kellu? Kunne du tenkt deg å jobbe ombord i båter, eller liker sjøen, er nok sjøforsvaret noe for deg.

 

Kunne du tenkt deg å være på en flyplass, jobbe med fly eller noe annet generelt på en flyplass, bør du kanskje søke luftforsvaret.

 

Liker du derimot å være mye ute i felt, være litt "typisk infanterisoldat", er nok panser eller artilleri noe for deg.

Lenke til kommentar
Hehe okei ^^

 

Har du noen erfaringer eller noe viten om panserbataljonen?

Hva er det du har lyst til å vite?

 

Hadde et år i PBN i Esk5, de som driver selve eskadronen og sørger for forsyninger,drift av hovedbasen til de forskjellige eskadronene noe som var veldig grei jobb må jeg si,ikke noe supert tøft men en helt grei førstegangstjeneste

 

Storm-troppene er litt mer tyngre førstegangstjenestene men absolutt verdt å få med seg.

Ring PVN og si hvor du vil,det er det lureste.

Lenke til kommentar

Om han vil være infanterist så søker han jo 2.BN, PBN eller HMKG da for faen og ikke Artilleribataljonen... Å ja alle som sier de skal i militæret og ikke har peiling, bare roper ut Panserbataljonen fordi de har hørt at de har "Tankser og maskingevær", så på sesjon er Panserbataljonen en gjenganger. Men bataljonen kan absolutt gi deg et jævlig fett år!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...