Gå til innhold

Hjelp til oppgradering av stasjonær


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Begynner å bli en stund siden ei hengte noenlunde med på HW fronten, og ser att det har kommet både nye chipset og CPUer :)

 

For tiden sitter ei på følgende oppsett:

 

Intel Core 2 Quad Q6600

ASUS P5N-E SLi

4GB DDR2 GEiL RAM

Sapphire 4870

Seasonic S12 520W PSU

 

Venter på 2 WD disker på 1,5 TB hver, men lurer på om noe av den andre maskinvaren trenger en oppfrisking?

Maskina brukes for det meste til Photoshop, filmtitting (ut til 50" LG skjerm), spill som Cod MW2, BF:BC2 og UT serien, music og nedlasting!

 

BTW, har og behov for nytt kabinett, og tenkte da å gå for Obsidian 800D med mindre noen har forslag til kabinett som har like bra gjennomføring for ledninger? Totalbudsjettet må helst ikke overstige 7k :)

 

mvh, hyp0crisy :)

Endret av hyp0crisy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Maskinen din er nok greit.

 

Men om du har annen vifte, en intel. Kan du sikker overklokke litt. Om du ikke har dårlig hovedkort bør du fint klare 2.69 ghz, som jeg klarte fint på en E6600. Så da har du litt mere å gå på.

 

Men tror du bør satse på en litt kraftigere strømforsyning f.eks https://prisguiden.no/produkt/83117 bør holde.

 

Nå vet vi ikke hva slags ram du har.

 

Men om det er DDR2 800 mhz (dual channel) bør det holde.

 

Skjermkortet kan sikkert overklokkes noe, ca 20-40 % avhengig av kjørling og tempratur.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Har nesten akkurat samme hardware som deg selv, og den henger da fortsatt godt med. Q6600 er riktig nok litt treg på stock, så hvis du ikke har kjøpt en bedre kjøler og klokket den, kan jo det være en god ide. Å skifte hovedkort og prosessor kan fort bli en dyr affære, så det er nok greiest å beholde det du har.

 

Det du eventuelt kan vurdere, er å slenge på et til HD4870, hvis du får tak i et, eventuelt bytte med 5870 eller 5970. Men 4870 skulle nok holde en stund til med mindre du spiller med syke oppløsninger. Du vil nok også trenge ny og kraftigere PSU for dette. Og så bør du kjøpe en SSD, for eksempel Intels 80GB-versjon til 16-1700 kroner.

 

Når det gjelder kabinett, er 800D veldig bra, men Antec P183 har mange av de samme kvalitene og er både mindre og billigere.

 

Edit: Dustinhome har 4870 på lager til 1200 kroner. 2x 4870 yter hakket bedre enn 5870, som koster 3000 kroner, absolutt verdt å vurdere.

Endret av Dauemannen
Lenke til kommentar

Skjermkortet har da 2 PCIE, men problemet er vel at det er SLI-hovedkort (Nvidiabrikkesett) som betyr at det støtter to Nvidakort, men ikke to ATI-kort. Du kan jo selvsagt kjøpe et nytt socket 775-hovedkort for å kunne bruke et til skjermkort, men det er nok like greit å kjøpe et nytt skjermkort. Dog, HD4870 burde fortsatt være mer enn godt nok, så det kan være like greit å beholde det du har. Tror jeg ville beholdt oppsettet sånn som det er, og lagt til en SSD.

 

RAM-en din bør holde fint til klokking. 3.6GHz er det høyeste du kan komme med DDR2-800 uten at du må klokke RAM-en høyere, og prosessoren stopper nok på 3.2-3.5 med god luftkjøling.

Lenke til kommentar

Ja, beklager den tabben, ofc er det 2 PCI spor x]

 

Er litt redd for å overklokke med dette hovedkortet

da northbridgen alltid er farlig varm, uansett om maskina bare står idle :(

Det har vært sånn fra dag 1, men har lest på nettet att flere har opplevd dette å det var ikke problemer med stabilitet på systemet pga. varmen :)

 

Har jo ett MSI hovedkort liggende og, men har aldri vært no spesiellt glad i MSI

Er ett slikt ett

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=335498

 

Kjøleren på CPU'n er en Zalman CNPS7700

CNPS7700-CU.jpg

Lenke til kommentar

Den CPU-kjøleren skulle nok holde til litt moderat klokking. Når det gjelder hovedkortet, skal det uansett gå bra å klokke prosessoren til 3GHz, da Q6600 bare har 266MHz FSB og multiplier 9, og hovedkortet støtter prosessorer med 333MHz FSB. Jeg vet ikke helt hvor varmt "farlig varmt" er, men kjøleribben på min northbridge blir så varm at det gjør vondt å ta på den, men maskinen er dønn stabil. Tror det skal gå helt fint å klokke den til en del over 3 GHz.

Lenke til kommentar

Den CPU-kjøleren skulle nok holde til litt moderat klokking. Når det gjelder hovedkortet, skal det uansett gå bra å klokke prosessoren til 3GHz, da Q6600 bare har 266MHz FSB og multiplier 9, og hovedkortet støtter prosessorer med 333MHz FSB. Jeg vet ikke helt hvor varmt "farlig varmt" er, men kjøleribben på min northbridge blir så varm at det gjør vondt å ta på den, men maskinen er dønn stabil. Tror det skal gå helt fint å klokke den til en del over 3 GHz.

 

Slik er også northbridgen min, du kan brenne deg enkelte gang liksom :O

Foregår "moderat overklokking" kun i BIOS eller er det fancye programmer som skal til?

Ei antar att RAM må klokkes hvis CPU skal?

Lenke til kommentar

Klokking av prosessor foregår ved at skrur opp FSB-en i BIOS. Q6600 har som sagt en standard FSB på 266MHz og multiplier på 9, som gir en frekvens på 266MHz X 9 = 2394MHz. For å kunne klokke prosessoren, må både hovedkortet og RAM-en klare like høy hastighet. DDR2 800 kjører på 400 MHz (det kalles 800 fordi det er effektiv hastighet med DDR), mens hovedkortet er laget for å klare prosessorer med 333 MHz FSB, pluss at de gjerne har en del slingringsmonn. Med andre ord kan du klokke til 3GHz (333 MHz FSB) helt problemfritt så lenge prosessoren henger med, RAM-en er GARANTERT å henge med til 3.6 GHz, og hovedkortet bør kunne gå lenger enn 333 MHz. Du vil nok måtte stoppe på en del over 3GHz uansett, da du må skru opp spenningen en del for dette, og kjøleren vil etter hvert få det travelt.

 

Håper det var forklarende. Er ingen ekspert på klokking selv, men det trengs heller ingen ekspert så lenge du ikke er ute etter noe ekstremt.

Lenke til kommentar

Det er i grunn bare to spenninger du trenger å bry deg om, vcore, core voltage eller hva hovedkortet kaller det, som er spenningen til CPU, og spenningen til RAM-en, DRAM voltage eller noe. RAM-en er spesifisert til 800MHz ved en viss spenning, og den står forhåpentligvis på brikkene, eventuelt kan du finne det på nettet. Sett brikkene til den spenningen, og det skal gå bra.

 

Standardspenningen på Q6600 er 1.25 volt, og jeg kom meg til rundt 3GHz på min før jeg måtte øke spenningen. For å nå 3.6GHz trengte jeg rett over 1.5 volt. Det er noen individuelle forskjeller mellom prosessorer, men nå vet du omtrent hvor landet ligger.

Endret av Dauemannen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...