Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Blir utpresset på Facebook


Gjest utpresset

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du bare hatt kontakt på Facebook så har de ikke IP-adressen din, så enkelt er det. Har de IP-adressen din så har de uansett hverken adressen eller navnet ditt.

 

Det som derimot er sant er; du kan anmelde dette og hvis det blir sak så kan politiet 1. finne IP-adressen, mail-adressen og annen kontaktinformasjon ved å spørre Facebook 2. finne navn og adresse ved å spørre ISP.

 

Mitt tips; spar på alle samtaler og send dem først en melding der du forteller dem dette og at du går videre til politiet hvis de ikke gir seg øyeblikkelig, be dem gjerne presentere litt bevis for påstandene sine også. Fortsetter de så gjør alvor av truslene :)

 

Og forresten, hvis en bloggtjeneste har gitt ut personopplysninger så er nok det også brudd på noen lover ;)

 

Hva var det forresten de prøver å presse deg for?

Lenke til kommentar
Gjest utpresset

Hva var det forresten de prøver å presse deg for?

De presser meg til å tilstå, ellers forteller de at der er jeg som har gjort det, selv om jeg ikke har.

 

Jeg vet ikke hva den som har laget den uekte profilen har gjort. Det går ikke ann å lese profilen eller bloggen lenger.

Lenke til kommentar

Så å innrømme det vil ha nøyaktig samme "konsekvenser" som at de avslører det? Da ser jeg virkelig ingen grunn til å bry meg om det. Informér dem om fakta og utfordre dem til å vise at de har noe konkret. Call the bluff med andre ord. Med en gang politiet nevnes og det blir snakk om konsekvenser så mister nok spøken litt futt ;)

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg blir utpresset av noen personer på Facebook.com ...

 

De påstår at jeg har laget en fake profil og en blogg der jeg skriver om og til jenter, men jeg har ikke det. Jeg fikk bare en melding på FB helt tilfeldig.

 

Først begynte de med å si at de hadde tydelige bevis. De påstod å ha:

  • Sporet IP-addressen min fra URL'en til den falske profilen de påstår at jeg har laget på Facebook til addressen min.
  • Sporet IP-addresen fra hjemmesiden min som er hostet home.no til addresen min.

Det er jo bare latterlig.

 

Nå sier de at de har spurt de som hostet bloggen, og funnet et etternavn som var likt mitt. Etter det, har de søkt med det etternavnet på vennelisten til en av jentene som var subjekt for denne bloggeren, og fant meg.

 

Dette mener de er TYDELIG bevis at dette er meg.

 

Sigh... Hva skal jeg gjøre? De truer meg med å gå ut med dette offentlig hvis jeg ikke tilstår, selv om jeg ikke har gjort det.

Dette er veldig enkelt. Heldigvis for deg, er det amatører som prøver å presse deg ut. Som flere har nevnt, så kommer ikke disse noen vei med en IP. Flere har allerede nevnt det, men det de hevder å ha gjort, er enten ikke teknisk mulig eller ikke gjennomførbart i praksis. For hva det er verdt kan jeg nevne at jeg jobber med systemutvikling til daglig, og jeg vet hvordan dette fungerer. Det er bare piss. Hvis du går til politiet med dette, så vil de også se med en gang at dette bare er piss, hvilket beviser at de prøver å presse deg ut. Dette er ulovlig. Det vil altså si at det er du som sitter med makten her -- ikke rasshøla som prøver å presse deg ut. Du kan gjøre livet dems jævla kjipt ved å gå til politiet med dette, da du har helt klare bevis, og de ikke har en dritt. Slik jeg ser det kan du gjøre en av tre ting:

 

1) Presse dem ut, true med å gå til politiet med dette. Dårlig alternativ da ingen av dere vil få noe ut av det.

2) Ignorere dem og gi faen. Ikke så bra alternativ, disse rasshøla bør få gjennomgå litt.

3) Sende over meldingene til politiet. Nice! Du har soleklare bevis på at drittsekkene prøver å presse deg ut.

 

Det vil altså si, du har ingen verdens ting å bekymre deg for. Du sitter fint i dette her; du kontrollerer utfallet av denne situasjonen, og uansett hva du gjør, kommer det ikke til å gå ut over deg.

Lenke til kommentar

Er bare reneste tull og vissvass. Home.no gir kun ut info om ip adresse til politiet, og ingen andre. Man kan ikke "hacke" seg til å finne direkte IP med navn og adresse. Alle kan ha IP'n din, den ligger overalt på nettet der du har vært og surfet. Men hvor den tilhører er det bare internettilbyderen din som vet, og de er under sterk taushetsplikt.

 

Alle nettsider du har vært innom har logget ip adressen din. Det er ingenting hemmelig med den. Men den kan ikke si en pøkk om hva du heter eller hvor du bor, bare hvilket område tilbyderen din er i. (F.eks. Telenor, oslo).

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Et lite tips som kanskje er litt OT. Hvis noen skulle legge ut en fake side/profil ol, har Datatilsynet lansert en tjeneste der de kan hjelpe med å få den slettet.

 

Adressen er http://www.slettmeg.no/

 

Til TS: Det virker ikke mulig å spore deg via FB, som mange hevder. Kan det være mulig at det er noen du kjenner som kødder med deg, eller at utpresserne har fått tak i adressen din på en annen måte enn de hevder?

 

Uansett, ikke tilstå. De sier nå at det er alt de vil ha fra deg. Men hvis du sier du er skyldig har de mer å presse deg med etterpå.

Lenke til kommentar

Herregud, hvor lite liv går det ann å ha? Vært borti det samme selv for en liten stund siden, hvor to venninner beskyldte eksen min for å ha laget fake msn og facebook profil for å få info ut av meg. Sa de hadde sjekka IP-en til venninna til eksen min og at det kom fra akkurat samme addresse som eksen min bor på. Og når jeg sa at det ikke går ann å spore IP-er til riktig adresse så mente de at det går ann, men det eneste hun hadde å forsvare seg med var at faren hennes jobba med no IT greier. Duh..

 

De som beskylder deg for dette prøver bare å finne på masse bullshit for å få deg til å innrømme noe du ikke har gjort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...