Gå til innhold

Hvordan bruker jeg en gjengetapp?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Vet ikke om dette har blitt spurt om/forklart tidligere. Jeg prøvde å søke, men fant ikke noe.

 

Jeg har en metallplate jeg skal skru en skrue gjennom, men hullet må gjenges. Til dette tenkte jeg å kjøpe en gjengetapp på Clas. Skal bare brukes én gang, så kvaliteten er ikke så farlig.

 

Men, hvordan bruker jeg en gjengetapp? Regner med jeg må bore hull først og kanskje litt andre ting. Kan noen kort forklare hvordan jeg går frem, eller hvor jeg kan finne info om hvordan jeg lager hull/gjenger opp et hull i metallplaten?

 

Takk for info! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må vel ikke bruke en spesiell skrue, men det må være litt lengde på den. Har byttet batteri på bilen og den gamle skruen knakk i hullet. Tenkte jeg skulle bore opp (og øke størrelsen en mm eller to) og gjenge nytt.

 

Hvor kan jeg eventuelt få tak i Taptite da?

Lenke til kommentar

Når du skal gjenge må du som sagt bore et hull. Størrelsen på hullet bestemmes ut i fra hvilken størelse du har på tappen din.

denne siden er det en tabell som forteller deg hvilken bor du skal bruke til hvilken gjenge. Du skal se på tabellen til høyre (jeg regner med at det er metriske gjenger du bruker).

Trenger du en gjenge som ikke står i listen så har jeg en komplett tabell liggende, så det er bare å sende PM.

 

Noen gjengetapper (eller sett om du vil) består av to eller flere tapper. Gjør settet ditt det, så bruker du den fineste først og fortsetter til du er kommet til den groveste. Starter du med den groveste kan du slite verktøyet unødvendig eller knekke tappen.

Ellers så kan det være greit å bruke smøremiddel (aka. gjengeolje) når du gjenger, men det er ikke nødvendig. Når du gjenger så heter det seg du skal skru en 1/4 omdreining tilbake for hver omdreining du skrur inn. Dette er for å få sponet til å knekke og redusere belastningen på tappen.

Dog er det som regel ikke nødvendig på en tynn plate.

Hvis du har lyst til å spare litt penger så kan du la være å kjøpe skaft til gjengetappen og bruke en skrumaskin istedet. Men vær obs på at du må kjøre sakte og forsiktig slik at du ikke knekker tappen din.

Lenke til kommentar

oppdatering; Kjøpte gjengetapp på Clas. Borret opp hullet med 4mm bor og gjenget opp med 5mm tapp. Prøvde først med manuell skrusak, men det funka dårlig. Kjørte på med elektrisk boremaskin. Først litt forsiktig, etterhvert med bra fart - funket som bare det. Nå sitter det som fjell.

 

Takk for hjelp og info. :)

Lenke til kommentar

4 mm bor til M5 gjenger er litt for liten, du skulle hatt 4,2 (4,5 går også bra). Sikkert derfor du hadde problemer med å få det håndholdte svingjernet til å entre; vanskelig å legge på nok trykk nedover over tid når man også skal vri rundt. Bra du ikke brøt av gjengetappen, det er fort gjort om hullet er litt for lite og det går for tungt.. :)

Lenke til kommentar

Det var vel heller litt utålmodighet, dårlig med plass og et møkkadårlig svingjern som gjorde at jeg grep etter maskinen. Blandet med at hullet, som ble boret med et 4mm bor helt sikket var mer enn 4mm i diameter, er det kanskje ikke så "rart" at det gikk bra. ;)

Lenke til kommentar

Det kalles gjengetabell. I skikkelig gjengetabell er all info du trenger til å lage gjenger i f.eks. dreiebenk.

Og selvsagt er det et must, med mindre du husker hvilken bor du skal bruke til hvilken gjenge.

 

Edit: Kom også til å tenke tilbake til når jeg gikk vgs.

Det var et helt kapittel om gjenger i boka vi brukte. Jeg tror vi hadde om gjenger i nesten 1 mnd. :glare:

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Huff, hater å bli minnet på de latterlig dårlige lærerene jeg hadde på GKS, VK1&2... De var fra 60-tallsteknologi og håpløst lite interessert i nye metoder å løse et problem på.

 

Godt jeg er ferdig med disse tullingene, og forhåpentligvis har disse tatt ut AFP, så unge slipper å møte sånne tullinger i dag.

 

Progresjon FTW

Lenke til kommentar

Huff, hater å bli minnet på de latterlig dårlige lærerene jeg hadde på GKS, VK1&2... De var fra 60-tallsteknologi og håpløst lite interessert i nye metoder å løse et problem på.

 

Godt jeg er ferdig med disse tullingene, og forhåpentligvis har disse tatt ut AFP, så unge slipper å møte sånne tullinger i dag.

 

Progresjon FTW

Jeg tror en stor andel av mine lærere som jeg hadde på vgs var fra 60-tallet, håpløst utdaterte og uintreserte i ny teknikk. - Jeg gikk ut i fjor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...