Gå til innhold

Hvor mye kbit/mb brukes en vanlig surferunde på mobilen?


Anbefalte innlegg

Nå som jeg har fått meg iPhone så kommer jeg til å bruke internettet mye mer. Så trenger en liten pekepinne på hvor mye de forskjellige tjeneste laster ned. Har gått til anskaffelse av MobilSurf, så har 500Mb til rådighet i måneden når jeg ikke er i nærheten av trådløse nettverk.

 

Det går i det meste på vg, dagbladet og lokalavisa og kanskje lese et par artikler rundt forbi. Samt facebook og msn. Det største spørsmålet er vel hvor du bruker når man er på facebook og får statusoppdateringer, besøker profiler eller skriver kommentarer. Og hvor mye det koster å være på msn 1 time, med aktiv eller ingenting snakking.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå som jeg har fått meg iPhone så kommer jeg til å bruke internettet mye mer. Så trenger en liten pekepinne på hvor mye de forskjellige tjeneste laster ned. Har gått til anskaffelse av MobilSurf, så har 500Mb til rådighet i måneden når jeg ikke er i nærheten av trådløse nettverk.

 

Det går i det meste på vg, dagbladet og lokalavisa og kanskje lese et par artikler rundt forbi. Samt facebook og msn. Det største spørsmålet er vel hvor du bruker når man er på facebook og får statusoppdateringer, besøker profiler eller skriver kommentarer. Og hvor mye det koster å være på msn 1 time, med aktiv eller ingenting snakking.

 

Jeg kan ikke gi deg noe utdypende svar. Men en liten pekepinn. Jeg har Telenor av&til med 500 mb til rådighet i måneden på min Iphone. VG har laget en egen side for Iphone. Så den er betraktelig mindre enn om du laster ned VG fra en pc. Jeg bruker noe MSN, mye facebook, all mail, leser VG, bruker GPS program som laster ned kart, 1881, spill. Alt som kan ha PUSH her aktivert. Jeg bruker et sted mellom 100-150 mb i måneden. Jeg er veldig overrasket over hvor lite data det blir selv med ganske aktiv bruk.

Lenke til kommentar

Noen som har en anelse hvor mye f.eks facebook og msn bruker vis det ligger i bakgrunnen hele tiden å gir push varsler?

 

De fleste sidene jeg besøker er mobil/iPhone sider, så de er jo ganske begrenset som du sier. Men om jeg går inn på en vanlig side som ikke er det, er sidene da like store som på PC selvom det er så "lite" på telefonen?

 

Takk for den pekepinnen. Det er vel ca den bruken jeg også kommer til å bruke den til.

Endret av Pirja
Lenke til kommentar

Det er ingen konkrete svar på ditt spørsmål.

 

Størrelser på nettsider varierer svært mye - noen sider har en alternativ side for mobiler, mens de fleste har ikke. Eksempler på dette er YouTube, BBC og Google.

Andre faktorer, som reklame, spiller også en stor rolle her. Reklamene du ser endres hele tiden, og alle har forskjellig mengde av informasjon her.

 

Enkelt og greit: Det finnes ikke noe svar. Det blir ditt eget ansvar å sjekke forbruk etter hver sesjon. Etter hvert vil du nok få et vagt bilde av dette.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Følgende loggført i min iPhone 2g med edge:

 

- FACEBOOK: sjekke status et par fram og tilbake ca 150kb

- VG forside: åpne forsiden ca 300kb

- AKSJER/VÆR app: viser nesten ikke trafikk i det hele tatt.

- E-POST: sjekke mine to kontoer og laste ned ca 10 mail uten å åpne de ca 150kb

 

Alt i alt ca 700kb for 5 min med div datatrafikk-aktiviteter.

Typisk pris pr mb er ca 5.- og hvis jeg gjør dette hver dag blir det ca 100.- pr mnd.

For 100.- pr mnd får du vel ca 500mb trafikk på et data-abb. Dette er 5 ganger så lønnsomt i forhold til å bruke "løpende" kostnader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...