Gå til innhold

Uhåndterbar gjeld - Trenger råd og tips


tedwh

Anbefalte innlegg

Jeg har på bakgrunn av en ulykke lang tid tilbake lidd av såkalt "finansfobi" som resulterer i at jeg i mange år ikke åpnet brev eller betalte regninger.

 

På grunn av dette har jeg i dag større gjeld enn jeg klarer å betjene, og for noen år siden tok jeg tak i dette og forsøkte å løse situasjonen.

 

Ved hjelp av det jeg trodde var godvilje hos inkassobyråer inngikk jeg en del avbetalingsordninger, små beløp, men til mange kreditorer. Situasjonen ble derimot at gjelden bare økte likevel, fordi mine små avdrag ikke engang var nok til å dekke de påløpte renter, og jeg har pr. i dag betalt ca 1.700.000,- i avdragsordninger på en gjeld som var på ca 700.000,- og gjelden er i dag steget til 2.300.000,-.

 

I forbindelse med den store eiendomsboomen fikk jeg utrolig nok lån til å kjøpe to utleie eiendommer som jeg leide ut en stund, for så å skulle selge de med såpass fortjeneste at det kunne dekke mye av gjelden. Dette sprakk, og mange av kreditorene tok utlegg i disse eiendommene, slik at når jeg forøkte å selge de, fikk jeg ikke lov til dette, da kreditorene var redd for ikke å få dekning. De måtte således begjæres tvangssolgt og står i dag for salg gjennom namsmannen.

 

I forbindelse med dette søkte jeg gjeldsordning, men fikk avslag på grunn av disse eiendommene, som jeg da ikke får solgt (De har stått for salg i snart ni måneder).

 

Dette betyr at jeg ikke får selge eiendommene på vanlig måte fordi jeg har gjeld, og jeg får ikke gjeldsordning fordi jeg har eiendommer. En annen grunn til avslag på gjeldsordning var også at jeg hadde tatt opp nye forbrukslån og kredittkort for å betale gammel gjeld (Noe som desverre er alt for vanlig i slike situasjoner) og det ble sagt at en gjeldsordning ville virke støtende...

 

Jeg har i dag full oversikt over alle utestående krav, både hovedstol, renter og tidligere betalingshistorikk...

 

Er det andre som har vært i liknende situasjoner, som kanskje kan komme med råd og tips om hvordan jeg kan komme ut av en slik floke?

 

Kanskje det er noen med spesielt god kunnskap innen området som kan komme med rådgivning om hvordan jeg kan forholde meg til kreditorer for å få de til å forstå elvorligheten av min situasjon?

 

Jeg kan og nevne at jeg på bakgrunn av dette lider av sterk angst og depresjon, og går til psykoterapi, er langtidssykemeldt og har lav inntekt.

 

Alle tips og råd mottas med takk..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Takk for omtanken.

 

Joda, jeg har god dialog med lege og psykiatewr og får terapi mot angst og depresjon. Desverre hjelper ikke det så mye på alle brevene om utleggsforretninger som strømmer inn i kassen min hver dag...

Lenke til kommentar

Da faller du dessverre utenfor alt av hva eg kjenner til at støtteordninger.

 

Mitt forslag blir da å gjøre et stunt av dette i media. Media elsker triste historier de kan knytte opp mot finans, finanskrisen og lån/kredittkort. Men vær forberedt på mye kritikk, blottlegging av privatlivet ditt og fortsatt mulig avslag. Målet med forslaget mitt er å sette søkelys på situasjonen, oppnå empati og gjerne muligens legge press på NAV/namsmannen i kommunen din.

 

I tillegg, kontakt de inkassoselskapene du har nedbetalingsavtale med og krev at innbetalingene du gjør betaler ned på hovedstolen, ikke rentene. Eg er litt usikker på hvorvidt inkassoselskapene har en plikt til å informere deg om dette eller gjøre det slik i praksis, men du har uansett krav på en slik ordning når du ber om det. Siden inkassoselskapene her virker å ha bare latt deg betale ned på rentene og ikke selve hovedstolen så får eg også inntrykk av at de har mest av alt vært mest opptatt av sin egen gevinst, og ikke få til en god og varig løsning for deg. Om du har krefter og psyke til det er det kanskje verdt å sende inn en klage til inkassoklagenemda på dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...