Gå til innhold

Veske eller sekk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du bør ha begge deler :)

 

Kjøp deg en veske med plass til kamerahus med ditt mest brukte objektiv påmontert og plass til et ekstra objektiv eller blits. Typisk Nikon 35mm f/1.8 eller SB-600.

 

Også kjøper du en sekk med plass til vesentlig mer enn overnevnte veske.

 

Personlig har jeg Crumpler Muffin Top 4000 (XL) til Canon EOS 7D med EF-S 17-55mm påmontert og Sigma 30mm f/1.4 EX ved siden av. Istedet hadde det vært plass til Speedlite 430EX II hvis jeg hadde hatt denne. 550EX (som jeg har) er det akkurat ikke plass til. En Canon EF 85mm f/1.8 eller 100mm f/2 hadde også fått plass ved siden av hus med påmontert objektiv.

 

Som sekk har jeg Lowepro fastback 200. Denne sekken tar alt jeg har i signaturen. 70-200mm f/4L IS må dog henvises til ekstrarommet når det ikke står påmontert. Eventuelt må utstyrsrommet omdisponeres

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Har kjøpt meg Lowepro (fastpack 250) selv, og føler det gir veldig god kvalitet for pengene. For min egen del er jeg ikke i tvil om hva jeg ville ha valgt. En bag får deg fort til å føle deg sidetung og er heller ikke ergonomisk bra hvis du skal gå på lengre turer. Ellerså kan kanskje Lowepro slingshot være noe å anbefale hvis du absolutt ikke vil ha sekkevarienten.

 

Det som er kjekt med lowepro-serien er at du bare kan svinge sekken rundt og plukke opp kameraet enkelt, uten å måtte ta av deg sekken for å komme til utstyret. Ta en titt på youtube. Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Har kjøpt meg Lowepro (fastpack 250) selv, og føler det gir veldig god kvalitet for pengene. For min egen del er jeg ikke i tvil om hva jeg ville ha valgt. En bag får deg fort til å føle deg sidetung og er heller ikke ergonomisk bra hvis du skal gå på lengre turer. Ellerså kan kanskje Lowepro slingshot være noe å anbefale hvis du absolutt ikke vil ha sekkevarienten.

 

Det som er kjekt med lowepro-serien er at du bare kan svinge sekken rundt og plukke opp kameraet enkelt, uten å måtte ta av deg sekken for å komme til utstyret. Ta en titt på youtube. Lykke til! :)

Lowepro slingshot serien er veldig bra, men den er konstruert noe tåpelig om man ønsker å få opp mer enn kamera (med påmontert objektiv) av sekken. Finnes noen nyere modeller som ser ut til å ha løst dette på en bedre måte.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

tittet på youtube på slinshot og de likte jeg veldig godt! særlig at jeg kan dra de rundt for å få tak i kamera. tror dette er noe for meg. har utsatt å kjøpe veske fordi jeg som noen skrev føler at de vesken blir litt store hengende på siden og med to unger rundt vil den jo bare falle av meg.

på en slik slingshot er det noen mulighet for å feste et stativ?

takker for hjelp!!

:)

Lenke til kommentar

Slingshot 200 får plass til D3 + 24-70mm f/2.8, Slingshot 300 får plass til D3 + 70-200mm f/2.8 II (forrige versjon av objektivet passer også)

 

Edit:

Vi snakker her selvsagt om kamerahus med objektiv påmontert.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

ok. jeg tittet på slingshot 100. blir den for liten til nikon d90 med 18-105mm? skal ikke har mere ekstra enn blitz og kanskje etterhvert et objektiv til:)

 

Ett godt tips er å finne den veska eller bagen som du mener er passe stor, og så velge en som er ett nummer større. :)

 

Med mindre du vil ende opp som meg, jeg teller nå at jeg har hengende på veggen:

- Tre ulike dedikerte fotoryggsekker

- To dedikerte foto "slingshot" sekker

- Fire dedikerte fotobager

- To "SLR holster" type fotovesker

 

De kan selvsagt brukes til annet også men brukes primært til fotoutstyr. De har alle blitt kjøpt for å dekke spesifikke behov samt litt "i jakten på det perfekte" - som jeg forøvrig enda ikke har funnet. Men jeg har i hvert fall et godt utvalg av sekker/bager/vesker i ulike størrelser for (nesten) enhver anledning! :thumbup:

 

Men allikevel ser jeg ikke helt bort i fra at antallet vil øke dersom jeg kommer over en genial bag/sekk/veske.....

 

Men tilbake til tipset mitt, jeg mener altså helt seriøst at du bør kjøpe en litt større bag/sekk/veske enn du tror du trenger. Det er sjelden ett problem at bagen/sekken/veska er litt for stor, men det motsatte blir fort veldig problematisk.

 

Og uansett valg så er det i hvert fall min erfaring at man gjerne etter hvert vil ønske seg både sekk, veske og "slingshot" sekk - gjerne i litt ulike størrelser - for å dekke ulike behov. Selv reiser jeg veldig mye og har nærmest alltid med meg fotoutstyr så da er det veldig praktisk å kunne velge bag/veske i forhold til behov og anledning.

 

Ryggsekk velger jeg gjerne dersom jeg skal ut på tur "i skog og mark" og/eller jeg er avhengig av å bære utstyret over litt større avstander/"transportetapper".

 

"Slingshot" type ryggsekk synes jeg passer best når det blir mye bæring/gåing men jeg allikevel vil ha fotoapparatet raskt og enkelt tilgjengelig.

 

En skulderbag velger jeg helst for "byvandring", "on site fotografering" og/eller for å frakte utstyret fra sted til sted samt når jeg skal reise med fly.

 

"SLR holster" type veske passer best når jeg bare skal ha med meg kamera og påmontert objektiv.

 

Det er i hvert fall mine egne prioriteringer - men jeg er vel sikkert litt bortskjemt i forhold til at jeg ikke trenger å tenke så alt for mye på kostnad for denne typen ting. Du får gjøre deg opp en mening om hva som er viktig og riktig for deg basert på bruksområde og preferanser forøvrig. Men her har du i hvert fall et innspill som kanskje kan hjelpe deg litt på veg.

Lenke til kommentar

Hei, jeg har en "diger" Lowpro-sekk som master, men fordi jeg bedriver aktivt friluftsliv hele året var jeg ute etter noe vanntett. Endte opp med Ortlieb Aqua Cam Large, som fint gir plass til min Canon EOS 350D påmontert 70-200 mm. I tillegg har jeg plass til standardobjektiv og div. ekstra batterier etc. Før hadde jeg Ortlieb AquaZoom, blir litt snau med påmontert telelinse men kjempebra til hus og standardobjektiv og div. småting. Disse bagene er 100 % vanntette og beskytter også veldig bra mot støt. Har også en sånn bæresele som gjør at man kan ha veska på brystet og hendene fri (skulderreim er standard på begge). Kjøpte hos www.fresk.no.

Lenke til kommentar

Jeg driver også og titter etter veske/sekk. Aller helst kunne jeg tenkt meg en sekk der jeg har plass til kamera, to-tre-fire objektiver, en eller to pensumbøker OG en asus eee. Er det noen som veit om det finnes noe slikt eller må jeg holde meg til min gamle quicksilver-sekk?

Lenke til kommentar

@azathosk

 

Jeg tror en fastpack 250 dekker dine behov. Ser at vi har samme forbruksmål når jeg valgte meg sekk.

 

  • God kvalitet
  • Plass til Mac/PC
  • Kan brukes som kombinert skolesekk
  • .. kamerautstyr selvfølgelig

 

 

Kjapp oversikt fastpack 250:

 

1209739111.jpg

 

  • Har plass til min macbook pro 15". Lommen er en anelse stor i forhold til min macbook, men den svømmer ikke. Fordelaktig at jeg kan ta med meg en mappe eller portefølje i samme lomme uten problem.
  • Har en mindre lomme på toppen der du lett får plass til mindre bøker. Det er et problem hvis du har stive permer. Da må du bruke kamerarommet. Her passer i hvert fall mine bøker helt perfekt. Se her
  • Du kan svinge sekken rundt ryggen og enkelt plukke opp kameraet.Se her

Endret av .vision
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...