Gå til innhold

Førsteinntrykk: Allods Online

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderte å anmelde dette, men føler jeg ennå har langt igjen før jeg kan gi en rettferdig karakter. Det har blitt en del timer, men ennå er jeg bare lvl 11 av 40, så det får heller bli et solid førsteinntrykk.

Først og fremst: Hva fanken er Allods Online? :p Bra du spør. Selv ante jeg knapt at det eksisterte, før jeg kjedet vettet av meg og bestemte meg for å laste det ned. Allods Online er som navnet sier et spill i MMORPG-sjangeren, og kan minne mistenkelig mye om WoW. En av de største forskjellene er at WoW koster penger å kjøpe, og du må betale en fast månedsavgift for å spille. Allods Online er derimot helt gratis. Du kan laste det ned og spille så mye du orker uten at det koster en krone. Ja, du hørte riktig. Guild Wars koster heller ingenting å spille, men du må betale for klienten. Andre spill som f.eks Sword of the New World: Granada Esperatna (eller noe sånt) er gratis å laste ned og gratis å spille, men du får bare spilt opp til lvl 20 på en gratis konto. Vil du lengre opp i level må du abonnere. Allods Online har null begrensninger. Nå skal det sies at det er mange spill som er gratis å laste ned og spille, men som regel stinker de. Allods Online derimot er et av de bedre MMORPG-ene jeg har spilt, kun overgått av Lord of the Rings Onilne og EverQuest 2. Begge disse koster penger å laste ned, og begge koster penger å spille.

Så hva er haken? Fint lite, i grunnen. Når man når lvl 15 får man en debuff når man dør kalt Fear of Death, og i skrivende stund gjør den karakteren din ubrukelig. Den eneste måten å bli kvitt den på er via en parfyme som koster penger. Og der har vi grunnen til hvorfor mange er skeptiske eller stikker av fra spillet.

Ja, Allods Online er gratis å laste ned og spille, men det følger med en butikk i spillet der alt koster ekte penger å kjøpe. Nå er det ikke store summene det er snakk om, men mange ting som er ganske nødvendige i spillet koster penger. Parfymen, ryggsekker og så videre koster penger, og en liten sum her og en liten sum der blir fort en stor sum sammenlagt. Selv dette har jeg ingenting imot, siden jeg vil heller betale litt frivillig for å få mer stash til karakterene mine enn å betale en annonym abonnentsavgift uten å få noe igjen for det. Prisen blir den samme, om jeg vil det. Men prisene i butikken er i skrivende stund ganske latterlig høye, så å betale for noe der er helt uaktuellt. Problemet er at de som lager spillet og har kontakt med spillerne er helt klar over problemet og ønsker å gjøre noe med det, men sjefene som sitter på kontorene og lever i sin egen lille verden driter i hva folk sier. Hva så om en hest koster fem hundre spenn i ekte penger i stedet for en femmer? I stedet for å selge hundre hester trenger de bare selge én for å få samme fortjeneste, og det er faktisk folk som er villige til å betale det. På de russiske serverne koster for eksempel en topp tier rune rundt 700 amerikanske dollar (ekte penger), og folk betalte for det. Hvorfor skal de da senke prisen?

Vurdering: 6.5/10. Fjern cash shop eller senk prisene drastisk, og jeg gir det glatt 9/10.

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Wow er så mye bedre. Dette spillet lever på mikrotransaksjoner, men det blir dyrt i lengden. Med wow har du en fast pris og en fast god kvalitet.

Det er litt glitchy innimellom, men blir vel bedre når det kommer ut av Beta...

Skrevet

Klart et spill som har vært polert i årevis og har to expansioner (snart tre) er bedre enn et spill i beta. Selv har jeg spilt LotrO i over to år og elsket stort sett hver dag jeg logget inn, men jeg gikk lei til slutt. Men hva så? Bare fordi det er andre bra spill betyr det ikke at dette er dårlig. Jeg kommer til å fortsette med Allods uansett hvor WoW-fanbois folk er.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Det er ikke helt riktig at du må bruke incense for å bli kvitt Fear of Death debuffen, der du resurrcter er det bare å prate med npc'en som står der og betale mirra så forsvinner debuffen. Mirra koster kun in game gold og selges av samme npc.

Det incence derimot gjør er å øke hp/mana og noe mere pvp stuff + at alle "runes" du har på våpen/rustnimng blir aktivert så lenge du har incense buffen.

Jeg spiller Allods, høyeste lvl karakter jeg har er lvl33.

• 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...