Gå til innhold

[Løst] Sett inn ekstra hardisk, hvordan får jeg den opp?


Anbefalte innlegg

Hei, fikk denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=575190 disken i posten i dag og nå har jeg satt den inn. Hva må til for at jeg får den opp på PCen?

Det jeg har gjort så langt er

1. Satt inn disken i PCen

2. Koblet til sata strømkabel

3. Koblet til sata kabel fra hovedkortet til disken.

 

Må jeg velge en bestemt sata slot på hoved kortet for at det skal funke?

 

Generelt hva må jeg gjøre for at den skal funke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En stund siden jeg har gjort dette selv nå, men jeg tror ikke du trenger å gjøre stort mer!

Start maskinen din og gå inn BIOSen. Her kan du se om harddisken har dukket opp på lista

over drev.

 

Det er mulig du må formatere den før bruk, men dette kan du gjøre i Windows om jeg ikke tar helt feil :)

Lenke til kommentar

Koble til på de lyseblåe portene, disse er sannsynligvis koblet til Intel sin ICH sørbru på hovedkortet og disse er det enklest å holde kontroll på også.

Også må du huske at du ikke skal bare se i min datamaskin etter disken, du må gå til behandle eller skrive diskmgmt.msc i kjør menyen så kommer du dit du skal og der skal du se en uinitialisert og upartisjonert, derifra er det bare å herje, du kan ikke herpe disken, kun dataene som er på den... Men i ditt tilfelle er den tom så da kan du ikke gjøre noe skade så lenge du holder deg til den disken, så bare lek og lær :D

Lenke til kommentar

jupp det er den jeg ahr sett på tidligere og jeg ser ingen disk der :(

Er koblet til en av de fire lyseblå/lilla portene, det samme er min andre sata disk, mens min siste disk er koblet til via (hmm va heter det, gamle typen med slike brede men tynne kabler)

 

Noen andre som kan sette meg i riktig retning?

Lenke til kommentar

Om du har koblet til en IDE så blir det straks verre.

Da MÅ DU SJEKKE JUMPEREN BAK på disken! Master først og Slave etterpå.

Har du flere disker eller enheter må en stå som slave og den andre som Master, ikke likt!!!

Hvordan jumperen skal stå for Master eller slave står forklart på enheten, enten med M, S eller CS eller beskrevet, les der for mer info siden dette varierer fra disk til disk.

Lenke til kommentar

Jeg har 2 sata disker nå, en gammel og den nye.

Har også en IDE disk ja.

 

Disken som skal være Master skal det være den som er windows på? eller hva er det som bestemmer hvem som er master og hvem som er slave?

 

Så kan jeg ha to slaves eller er det en tredje mulighet? (lenge siden jeg har vært borti den pinnen så husker ikke)

Lenke til kommentar

IDE disken skal du IKKE, jeg gjentar IKKE tenke på i samme setning som dine 2 SATA disker.

Dette er en separat kontroller eller rettere sagt en separat del av kontrolleren så de har ingenting med hverandre å gjøre.

Uansett, Master og Slave setter du som det ser tøffest ut, men ikke 2x Master eller 2x Slave på samme kabel, da får du ikke brukt noen av enhetene.

Hvilken Windows er på og boot, bestemmer du i BIOS, ikke med jumpere.

 

Men den nye SATA disken din, dukker den opp i BIOS? Ser du den under POST for eksempel eller inne i BIOS om hovedkortet ditt støtter det?

Hvis du gjør det så vil vi ha ett screenshot av diskbehandlingen din.

Lenke til kommentar

Jupp skal ta en restart nå, ser etter om pinnen er på riktig plass. HEhe det blir ser tøffest ut med master øvers og slave nederst :p

Og IDE disken min skal jeg drite fullstendig i right?

 

etter det skal jeg se om jeg får fikset et screenshot til dere!

Lenke til kommentar

Har restartet nå og sett i bios, er ikke helt sikker på om jeg har sett på riktig plass men.

Fant nå fram til en plass i bios det der sto på rekke og rad nedover

Sata 1

Sata 2

Sata 3

Sata 4

Sata 5 blablabla

Sata 6 Blablabla

 

Innpå 5 sto det at det var samsung som min andre hd er og på Sata 6 sto det WDC som sikkert er den nye? Det må da vell være den og ikke IDE disken?

Fant ikke IDE disken i bios noen plass men det er jo ikke den jeg leter etter så da går det jo bra.

 

Skulle til og flytte jumper men det var jo verken jumper på gamle sata disken eller den nye disken. Men jeg ser det er en jumper på IDE disken.

 

Det sto heller ikke noe om hvor jumperen skulle være for Master eller Slage på den nye disken, mens på den gamle sto det bare jumper setings og avbildet en mulig måte at de to pinsen nest til høyre skulle jumpes. Det sto heller ikke noe om det var Master eller Slave som var avbildet

 

Det eneste som står på den nye disken er Windosw xp single partiotion - set jumper 7-8 prior to installation or use WD Allgn SW

Noe jeg ikke fortso helt.

 

Vet ikke om det hjelper noe om dere får se screenshot før jeg har satt jumperen åp riktig plass (siden jeg ikke har jumpers så kan jeg nest ikke det)

Men slenger med bilde uansett, sånn som det ser ut akkurat nå

post-128276-1267914846,6177_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Uff nå er jeg flau, jeg ga vist opp før jeg i det hele tatt prøvde. Så lista øverst å så ikke noe mere der. Men for bildet dro jeg ut hele vinduet for screenshot og tenkte ikke noe mere over det! JEg trenger seriøst briller :p

Men takk for hjelpen nå skal det vell gå!

 

DEt eneste som er litt kjedelig da, at det er 1.36tb og ikke 1.5tb som det skal være :(

Endret av Maxiraze
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...