Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC vil ikke starte etter installasjonen av ny Nvidia driver.


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Stikkordsform (for de som ikke gidder å lese alt det "knottete" som står under):

 

- PC vil ikke starte i det hele tatt med Nvidia GeForce 9800 GT etter installasjonen av nyeste Nvida driver.

- PC kan starte med et annet skjermkort (Nvidia 8600 GS)

- Konklusjon: PC vil ikke starte når 9800 GT er koblet til.

- Noen ideer på hva det mest sannsynlig er, hvordan fikse det osv.?

 

Jeg installerte for litt siden den nye Nvidia driveren (196.75) til skjermkortet mitt, (XFX GeForce) 9800 GT. Kort tid etter installasjonen kom det en rekke grå ruter på et steam chat-vindu, og etter et par sekunder så ble hele skjermen grå.

 

Jeg tok å skrudde av maskinen ved å trykke på av/på-knappen, og startet deretter maskinen på nytt igjen. Jeg tenkte at det måtte være et driver-problem, og jeg skulle starte PC'en i sikkerhetsmodus hvis jeg ikke fikk fjerna driveren først ved vanlig metode. Men da PC'en endelig hadde boot'et opp, og jeg kom til der man skal velge bruke/skrive inn passord for å logge på, skrudde maskinen seg av.

 

Jeg prøvde å starte maskinen på nytt, men jeg fikk ingen respons fra den, ingen lyd eller lys. For å finne ut om hele pc'en var død eller om det var en som var synderen prøvde jeg først å bytte 9800 GT med et annet skjermkort (Nvidia 8600 GS) som jeg hadde liggende, og da startet og bootet maskinen. Så jeg bestemte meg å prøve på nytt med 9800 GT, men fremdeles var det ingen respons fra PC'en. Jeg kom fram til at grunnen måtte være at 9800 GT-kortet krever en ekstra ledning* (til vifta). PC'en ville ikke starte i det hele tatt når jeg plugger inn ledningen*.

 

Jeg er i litt tvil om det er strømforsyningen eller skjermkortet som er synderen, og det var veldig merkelig at en driver kan forårsake noe slikt. Noen ideer på hva det mest sannsynlig er, hvordan fikse det osv.? Hvis dere trenger flere opplysninger er det bare å spørre.

 

*kom ikke på hva ordet/betegnelsen er akkurat nå

 

Edit: Kanskje verdt å nevne at skjermkortet (9800 GT) har fungert fint i flere måneder til nå uten problemer.

Edit2: Jeg glemte også å nevne at jeg ikke følgte "prosedyrene" de ofte anbefaler når man skal installere nye drivere, dvs. jeg avinstallerte ikke de gamle driverene før jeg installerte de nye, og jeg gjorde andre ting mens installasjonen holdt på.

Endret av JohanOle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har sett litt rundt om de nye skjermdriverne. Det virker som det handler om g92. Det er noe med at viftene slutter å virke, og man smelter forkjellige deler i skjermkortet. Er mange som har opplevd det i det siste døgnet. Et skjermkort skal ikke tåle 196.75C++.

 

Må nesten bare ta det med :p

196.75

19.75

1.75

1.7%

Lenke til kommentar

Har vært litt opptatt i dag, så jeg har ikke rukket å sjekke tråden før nå.

 

Hvor stor PSU har du?

 

NVIDIA MINIMUM POWER SUPPLY REQUIREMENTS (9800 GT)

400W or greater system power supply (with a minimum 12V current rating of 26A)

One 6-pin supplementary power connector

 

Link

 

Hvis du har riktig PSU.

Avinstaller driver.

Restart i sikker modus og kjør driwersweeper.

Restart og installer ny riktig driver.

 

 

Jeg tror PSU'en er akkurat 400 Watt, men det er uansett litt rart at den skal plutselig å streike etter at den har fungert fint med det kortet i snart et år.

 

Men jeg skal prøve å fjerne driveren ved å boote opp maskinen med Nvidia 8600 GS-kortet.

 

Hvis ikke det hjelper skal jeg prøve i løpet av helga å teste skjermkortet i en annen datamaskin, for å være helt sikker på at det ikke er PSU.

 

@langz

 

Ja, det virker som at det er driveren som er den skyldige, siden problemet akkurat kom etter installasjonen av driveren.

 

Edit: Glemte å takke for alle svar :)

Endret av JohanOle
Lenke til kommentar

Har vært litt opptatt i dag, så jeg har ikke rukket å sjekke tråden før nå.

 

Hvor stor PSU har du?

 

NVIDIA MINIMUM POWER SUPPLY REQUIREMENTS (9800 GT)

400W or greater system power supply (with a minimum 12V current rating of 26A)

One 6-pin supplementary power connector

 

Link

 

Hvis du har riktig PSU.

Avinstaller driver.

Restart i sikker modus og kjør driwersweeper.

Restart og installer ny riktig driver.

 

 

Jeg tror PSU'en er akkurat 400 Watt, men det er uansett litt rart at den skal plutselig å streike etter at den har fungert fint med det kortet i snart et år.

 

Men jeg skal prøve å fjerne driveren ved å boote opp maskinen med Nvidia 8600 GS-kortet.

 

Hvis ikke det hjelper skal jeg prøve i løpet av helga å teste skjermkortet i en annen datamaskin, for å være helt sikker på at det ikke er PSU.

 

@langz

 

Ja, det virker som at det er driveren som er den skyldige, siden problemet akkurat kom etter installasjonen av driveren.

 

Edit: Glemte å takke for alle svar :)

 

Psuen blir svakere over tid. Så er den mer enn 3 år så er den noe svekket hvis den står på 24-7

 

Jeg overvåker temperaturen på pcen konstant og har ikke sett noe problemer enda med den nye driveren.

Endret av WilliamRobertsen
Lenke til kommentar

Hai, mange brukere rundt om på forum i heila verda har rapportert om den samme feilen du opplever. Enkelte mener at grafikkkortet har blitt ødelagt av dennne Nvidia driveren 196.75. Visstnok kan den påvirke kjøleviftenes RPM så det kan oppstå overoppheting.

 

Nvidia sjekker det - som de så pent skriver - og ber folk nedgradere til en tidligere driver

 

Så prøv det og sjekk om det hjelper

Lenke til kommentar

 

 

Psuen blir svakere over tid. Så er den mer enn 3 år så er den noe svekket hvis den står på 24-7

 

PSU'en er nok 2-3 år nå, men likevel er det pussig at den skal plutselig ikke kunne gi nok strøm til skjermkortet rett etter jeg har installert den nye driveren.

 

Edit: Nå har jeg prøvd alle rådene til 3rd_SQD, og det hjalp ikke. Nå må jeg bare få testet skjermkortet på en anna maskin for å se om skjermkortet er helt ødelagt.

Endret av JohanOle
Lenke til kommentar

 

 

Psuen blir svakere over tid. Så er den mer enn 3 år så er den noe svekket hvis den står på 24-7

 

PSU'en er nok 2-3 år nå, men likevel er det pussig at den skal plutselig ikke kunne gi nok strøm til skjermkortet rett etter jeg har installert den nye driveren.

 

Neida, dette er helt normalt... Har skjedd meg også tidligere. Prøv å nedgrader driver først for å se, sjekk også om vifta på skjermkortet ditt fungerer :) Hvis dette ikke løser problemet så kan du jo kjøpe ny PSU ;)

Lenke til kommentar

 

 

Psuen blir svakere over tid. Så er den mer enn 3 år så er den noe svekket hvis den står på 24-7

 

PSU'en er nok 2-3 år nå, men likevel er det pussig at den skal plutselig ikke kunne gi nok strøm til skjermkortet rett etter jeg har installert den nye driveren.

 

Neida, dette er helt normalt... Har skjedd meg også tidligere. Prøv å nedgrader driver først for å se, sjekk også om vifta på skjermkortet ditt fungerer :) Hvis dette ikke løser problemet så kan du jo kjøpe ny PSU ;)

 

Kan ikke sjekke om vifta er i orden hvis ikke datamaskinen vil starte, nå har jeg prøvd å følge 3rd_SQD sitt råd angående driverne, noe som ikke fungerte. Det eneste jeg skal teste nå er om skjermkortet fungerer med en annen maskin, noe jeg egentlig ikke håper den gjør for det blir litt problematisk å måtte bytte PSU. :p

Lenke til kommentar

Som andre har sagt, ja det er et problem med driveren. Så som du selv sier må du få funnet ut om skjermkortet ditt er ødelagt.

 

Hvis du ikke har tilgang på en testmaskin så kan du prøve og installere gamle drivere, igjen. Bare at denne gangen du forsikrer deg om at du har fjernet alle spor av den gamle driveren. Så med 8600 kortet ditt går du inn i device manager og avinstallerer driveren, booter opp i safemode og kjører Driver Sweeper (http://google.com), og booter opp igjen i vanlig modus og installerer 196.21 med 9800 kortet ditt.

Endret av siindre
Lenke til kommentar

Som andre har sagt, ja det er et problem med driveren. Så som du selv sier må du få funnet ut om skjermkortet ditt er ødelagt.

 

Hvis du ikke har tilgang på en testmaskin så kan du prøve og installere gamle drivere, igjen. Bare at denne gangen du forsikrer deg om at du har fjernet alle spor av den gamle driveren. Så med 8600 kortet ditt går du inn i device manager og avinstallerer driveren, booter opp i safemode og kjører Driver Sweeper (http://google.com), og booter opp igjen i vanlig modus og installerer 196.21 med 9800 kortet ditt.

 

Jeg prøvde nøyaktig det samme som du skriver, men da jeg kom til den delen jeg skulle starte opp med 9800 GT-kortet ville ikke PC'en starte. Skal se om jeg får prøvd kortet i maskinen til en kamerat etter helga.

 

Edit: For meg virker det nesten som at det er PSU som er problemet siden ikke det er noe liv i datamaskinen med 9800 GT kortet i. Det vil bli et helvete å montere en ny PSU med det kabinettet jeg har...

Endret av JohanOle
Lenke til kommentar

Tror absolutt ikke at det er psu :

Jeg installerte for litt siden den nye Nvidia driveren (196.75) til skjermkortet mitt, (XFX GeForce) 9800 GT. Kort tid etter installasjonen kom det en rekke grå ruter på et steam chat-vindu, og etter et par sekunder så ble hele skjermen grå.

 

Her må du nesten bare starte med en reklamasjonssak der du kjøpte skjermkortet ditt, du kan selvsagt bekrefte at skjermkortet døde av temperaturene ved å teste det i en annen pc om du er i tvil, noe jeg ikke er.

Lenke til kommentar

Tror absolutt ikke at det er psu :

Jeg installerte for litt siden den nye Nvidia driveren (196.75) til skjermkortet mitt, (XFX GeForce) 9800 GT. Kort tid etter installasjonen kom det en rekke grå ruter på et steam chat-vindu, og etter et par sekunder så ble hele skjermen grå.

 

Her må du nesten bare starte med en reklamasjonssak der du kjøpte skjermkortet ditt, du kan selvsagt bekrefte at skjermkortet døde av temperaturene ved å teste det i en annen pc om du er i tvil, noe jeg ikke er.

 

Ok, takk for svar. Jeg har nå sendt en mail til Komplett.no hvor jeg kjøpte skjermkortet fra. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...