Gå til innhold

Nytt kamera, har fått gammelt Nikon - kan jeg bruke linsa?


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg et speilreflekskamera. Har fått et Nikon F60 analogt kamera i min varetekt. Spørsmålet blir kan jeg bruke linsa som følger med på feks et D90? Eller er det bare noe dritt? Står Nikon AF NIKKOR 28-80mm 1:3.5-5.6 D på linsa.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan bruke det, men det er ikke spesielt godt egnet, siden det ikke gir vidvinkel.

Er nesten helt ny på dette med speilrefleks, så utdyp gjerne den :D

 

Spørsmålet er vel strengt tatt om jeg bør velge et annet merke nå som jeg vet jeg kan bruke objektivet på Nikon kameraer :D Skal ha et kamerahus i ca 5-8000 kroners klassen, og et ekstra objektiv som gjør at jeg kan ta ok bilder inne uten blits.

 

Trenger IKKE videomuligheter. Dersom jeg får fatt i D80, er det et bra kamera?

Lenke til kommentar

Nikon D40/60 og D3000/5000 har ikke innebygget fokusmotor,så de burde i utgangspunktet ikke være aktuelle.Et D50/70 eller D80 er kjempefine kameraer.

 

Det med at du ikke får noe spesiell vidvinkel er at objektivet ditt begynner på 28mm og pga. av at sensoren i et digitalt speilrefleks er mindre en de filmkameraene som objektivene i utgangspunktet er designet for Må du ta med en faktor "cropp" på x1.5 dvs, du får en ekvivalent brennvidde på 42mm i den vide enden og i den smale enden blir 80mm x 1.5 = 120mm.

Du kan jo sette ditt F60 på 42mm og selv se hvordan det blir som minste brennvidde.

 

Du kan se hvordan det utarter seg i denne brennvidde-kalkulatoren.

 

Du kan fint bruke objektivet ditt nå og når du har greit med penger heller kjøpe deg et mye bedre objektiv.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Om jeg forstår dere riktig er det bedre å kjøpe et billigere kamerahus, og heller et ekstra objektiv? Hvor langt ned i pris kan jeg gå før det er merkbar forskjell? Om jeg feks kjøper et kamerahus til ca 4000 kroner, og en tre fire objektiver; Er det da mulig å benytte disse objektivene på et eventuellt dyrere kamerahus om jeg ser behovet for det?

 

Jeg forstår at det er mange hensyn å ta, men jeg ber alikevel om et par konkrete anbefalinger.

 

Jeg ønsker:

 

Kamerahus

Overhode ikke viktig med videofunksjonalitet, men om den er der skader det ikke.

Ikke noe billig plastikræl

Er sterk i armene (trener hard styrketrening), så vekt tror jeg ikke spiller noen rolle

 

Objektiv

En til å ta innebilder uten blits, gjerne slik en som gjør at jeg kan få "blurry" bakgrunn

En til å ta bra landskapsbilder med, trenger ikke noen syk zoom til feks å fotografere fugler langt borte osv.

 

Er dette mulig å få fatt i til under 10.000 i grei kvalitet?

Lenke til kommentar

Kjøp deg et kamera som har fokusmotor,gjerne D90 og bruk det objektivet du har,det at du ikke burde basere kjøpet på objektivet er litt feil,du går ikke vill med et kamerakjøp uansett merke.Når du føler for mer og økonomien tilsier det kan du kjøpe et objektiv som er mer tilpasset,fordelen da er at du har et forholdsvis bra hus og litt bedre innforstått med hva du vil forlange av et nytt objektiv.Hvis du kjøper et "billig/eldre"hus og et relativt dårlig objektiv nå,vil du senere fortsatt ha begge to som burde oppgraderes forholdvis snart utifra hvor kravstor du blir.

Lenke til kommentar

Er dette et god kjøp? http://www.japanphoto.no/product/digital-speilrefleks/nikon/nikon-d90-m-af-s-18-200mm-dx-vr

 

Om jeg har forstått det riktig er denne linsa rimelig universal, og kan brukes til å oppnå god 'bokeh'?

Hei, det er nok et fint allround-objektiv som dekker mye, men merk at det blir litt å drasse på, og det blir mye kompromisser med et slikt objektiv.

Det har også dårlig lysstyrke pga dette (dvs høyeste blenderåpning), og du trenger høy lysstyrke for å styre bakgrunnen og få fin bokeh.

Da må du enten ha en god og lyssterk zoom med mindre brennviddeomfang, f.eks en tamron 18-50 med fast f2.8. Ca kr 3300 uten stabilisator, ca 4000 med.

Eller helst en fastlinse, som Nikkor 35mm f1.8 til ca 1700kr.

Begge disse er flotte allround objektiver av høy kvalitet, som du har glede av i MANGE år.

Jeg synes det er spesielt morsomt med faste objektiver, de er så kompakte og fine, og gir fantastiske muligheter og STOR fotoglede!!

Prøv en slik så får du se! Et must å ha minst et slikt objektiv etter hvert.

Men sikkert ikke dumt å starte med en zoom, så finner du ut hvilket brennviddeområde du liker best. Kanskje du heller vil starte med en 50mm eller 85mm.

En zoom er også praktisk på ferier og turer.

Lenke til kommentar

God bokeh og skarpe innebilder uten blits får man ved å kjøpe et kamera som har gode høy-ISO egenskaper og et objektiv med stor blenderåpning (typisk f/1,4 - f/2,8 avhengig av om du skal ha zoom eller fast brennvidde på det).

 

Av kamerahus med gode høy ISO-egenskaper i din prisklasse vil jeg anbefale Nikon D5000, D90 og Canon 550D.

 

Kjøp f.eks to objektiver:

- Ett fast med stor blenderåpning til innebruk og bokeh-bruk. F.eks Sigma 30mm f/1,4, Nikon 35mm f/1,8 eller Canon/Nikon 50mm f/1,8.

- En zoom til alt annet. 18-55 mm f/3,5-5,6 er jo svært billig (som kit), men har kanskje litt lite zoom eller litt for liten blenderåpning. For Nikon kan 18-105mm være et alternativ. For både Canon og Nikon kan 17-55mm f/2,8 fra Sigma eller Tamron være et alternativ.

Lenke til kommentar

Takker for all hjelp!

 

Da har jeg bestemt meg for:

Nikon D90 kamerahus ca 6500,-

Nikon Nikkor AF-S 50mm f/1.4G ca 3000,- Til bruk inne, og for å lage bra bokeh

 

Så benytter jeg den linsa jeg har fra før "Nikon AF NIKKOR 28-80mm 1:3.5-5.6 D" til å finne ut om om jeg trenger en zoomer.

 

Høres dette fornuftig ut? Eller gjør jeg noe dumt nå?

Lenke til kommentar

Det høres bra ut, selv om jeg personlig ville gjort noen mindre justeringer:

 

- 35mm f/1,8 i stedet for 50mm f/1,4.

Grunn: Vinkelen er mer brukbar innendørs, prisen er halvparten. Forskjellen i blenderåpning er det eneste som taler i mot dette, men jeg ville heller valgt denne vinkelen fremfor 2/3 blendertrinn ekstra. En annen mulighet er å bytte ut 50mm f/1,4 med Sigma 30mm f/1,4. Det koster omtrent det samme og har like stor blender. Det er ikke fullt så skarpt på f/1,4 men til gjengjeld er det en mer brukbar vinkel innendørs.

 

- Jeg ville spandert 500 kr ekstra for å få med 18-55 mm f/3,5-5,6 VR.

Det mener jeg er verd prisen fordi du vil savne synsvinkelen 18-28mm hvis du baserer deg på kun 28-80mm. Bildestabiliseringen kan også komme god med. I tillegg er det kjekt å kunne selge kameraet med dette objektivet når man skal oppgradere kamera i framtida.

 

- Det eneste 28-80 tilbyr som ikke 18-55mm har er området 55-80mm. Bruksverdien til dette objektivet er altså minimal.

Lenke til kommentar
- 35mm f/1,8 i stedet for 50mm f/1,4.

Grunn: Vinkelen er mer brukbar innendørs, prisen er halvparten. Forskjellen i blenderåpning er det eneste som taler i mot dette, men jeg ville heller valgt denne vinkelen fremfor 2/3 blendertrinn ekstra. [...]

Og ikke glem at mindre blender delvis blir kompensert ved at du kan bruke ca. 50% lenger lukkertid på 35mm enn ved 50mm (håndholdt). Ved f/1,4 på en 50mm kan du også få problemer med for liten dybdeskarphet, selv om det riktignok gir bedre mulighet til å få forstyrrende elementer i bakgrunnen ut av fokus.

 

Så med mindre du er spesielt interessert i portrettfotografering, er jeg enig med Simen1 og ThorEH i at en 35mm er mer hensiktsmessig enn en 50mm på et "crop-kamera". Og jeg ville også fulgt anbefalingen om å få med en 18-55 mm f/3,5-5,6 VR; å "zoome med beina" hjelper ikke hvis det står en vegg i veien.

Lenke til kommentar

Takker for all hjelp!

 

Da har jeg bestemt meg for:

Nikon D90 kamerahus ca 6500,-

Nikon Nikkor AF-S 50mm f/1.4G ca 3000,- Til bruk inne, og for å lage bra bokeh

 

Så benytter jeg den linsa jeg har fra før "Nikon AF NIKKOR 28-80mm 1:3.5-5.6 D" til å finne ut om om jeg trenger en zoomer.

 

Høres dette fornuftig ut? Eller gjør jeg noe dumt nå?

 

Om du går for D90 så kan jeg tipse deg om at 50mm f/1,8 er 2000,- billigere.

Da kan du i tillegg heller kjøpe deg en blits (sb-600) koster 2500,-

 

 

S

Lenke til kommentar

Grunn: Vinkelen er mer brukbar innendørs, prisen er halvparten. Forskjellen i blenderåpning er det eneste som taler i mot dette, men jeg ville heller valgt denne vinkelen fremfor 2/3 blendertrinn ekstra. En annen mulighet er å bytte ut 50mm f/1,4 med Sigma 30mm f/1,4. Det koster omtrent det samme og har like stor blender. Det er ikke fullt så skarpt på f/1,4 men til gjengjeld er det en mer brukbar vinkel innendørs.

Hva vil 'vinkelen' si i praksis? Har lest meg til at lite blendertall == behov for lavere lukketid i mørke omgivelser, og følgelig bedre bilder i feks 'stearinlysmiljøer'. Vil lavt blendertall også si mindre område hvor du har fokus, og isåfall, hvordan kan man stille dette fokuspunktet frem og tilbake i landskapet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...