Gå til innhold

7D - Sliter med å få skarpe bilder.....


Anbefalte innlegg

Legger ved et bilde tatt i dag under gode lysforhold med mitt EOS 7D kamera og 70-200 F4 L linse.

 

Jeg sliter med å få skarpe bilder - dette bildet er importert som RAW - ubehandlet og eksportert som JPEG for å få plass her på forumet.

 

Noen som kan fortelle meg hva jeg bør gjøre for å få disse bildene skarpere (hele serien var mer eller mindre "blur"....)

 

Oppskarping i LR3 hjelper litt men jeg synes fortsatt det ikke blir bra....

 

Hvilke settings ville dere brukt og hvordan ville dere gått frem for dette bildet ?

 

Forslag mottas med stooooor takk :thumbup:

post-176201-1267542524,1952_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,jeg sliter med det samme.Jeg får ikke skarpe bilder uansett hva jeg gjør.

Jeg har canon 17-55 f2.8 og canon 70-200 f4 is

og begge objektivene er jo regnet som det skarpeste man får fra canon,jeg har tilogmed stilt

kameraet inn på den høyeste skarpheten så jeg kjønner ikke noe ting,har prøvd alle tenkelige instillinger for å få det skarpt

Lenke til kommentar

Er bildet 100% crop, eller bare nedskalert? Hvis det er det første, så kan du nok trygt glemme å få skarpe bilder fra en sensor med så små fotodioder.

 

Hvis ikke, så kan det se ut som bildet er litt ute av fokus. Kan selvsagt være feilkalibrert kamerahus eller objektiv, men det er vanskelig å bedømme ut fra et motiv som ikke er et målebånd eller fokustestbilde :p

Lenke til kommentar

Personlig så har jeg prøvd både med stativ(bruker ikke is ved stativ bruk) og alle typer for fokusering,på autofokus synes jeg kameraet bommer mye,men selv ved manuell fokusering blir det ikke skarpt

18 mpix skal jo gi høy oppløsning og god skarphet ifølge testene jeg har sett

på feks canon 17-55 f2.8 is objektivet mitt så er det veldig uskarpt på f2.8,

men det blir litt skarpere på f4.5

Endret av pleiadene
Lenke til kommentar

Personlig så har jeg prøvd både med stativ(bruker ikke is ved stativ bruk) og alle typer for fokusering,på autofokus synes jeg kameraet bommer mye,men selv ved manuell fokusering blir det ikke skarpt

18 mpix skal jo gi høy oppløsning og god skarphet ifølge testene jeg har sett

på feks canon 17-55 f2.8 is objektivet mitt så er det veldig uskarpt på f2.8,

men det blir litt skarpere på f4.5

Studerer du bildene ved 100% fortørrelse?

Lenke til kommentar

Det står mye interessant metainfo i bildefilen din, Grünert ;-) Blant annet at det var tatt med 1/800sek med objektivet stilt på 188mm. Anda var visstnok 7m unna :p

 

Det burde være helt ok for å få et skarpt bilde, så jeg henger meg også på feilfokusteorien. Har du prøvd å feilsøke litt selv? Hva med å fokusere på et eller annet objekt fire-fem meter unna, ta bilde, og så prøve å fokusere manuelt for å se om du kan oppnå bedre fokus.

Lenke til kommentar

Som 8086 skriver så burde metadataene stemme for å få skarpe bilder.....

 

70-200 F4 uten IS har ikke IS..... :hmm:

 

Bildet er skutt i RAW - eksportert til JPEG uten å justere noe som helst slik jeg skrev innledningsvis.

 

Jeg tok bildene håndholdt fordi jeg oppfattet lyset som godt nok til dette - prøvde et par i program "P" - ikke noe bedre der

 

Deretter skrudde jeg om til BLENDERPRIORITET - og satte denne på F4 - samme resultatet der.....

 

Bildet som er lagt ut er vel croppet 50-60% av opprinnelig størrelse - dette skal vel dog ikke ha noe å si for skarpheten så lenge resten er urørt ?!

Endret av Canis Lupus
Lenke til kommentar

bilder som er nedskalerte og jpg komprimerte må jo i siste instans helst skarpes opp med f.eks unsharp mask.

Kan, men må ikke. Og jeg får skarpere bilder med kompaktkameraet mitt enn det fuglebildet der. Selv om jeg skulle skalere det ned uten å bruke unsharpen mask :tease:

Lenke til kommentar

bilder som er nedskalerte og jpg komprimerte må jo i siste instans helst skarpes opp med f.eks unsharp mask.

Kan, men må ikke. Og jeg får skarpere bilder med kompaktkameraet mitt enn det fuglebildet der. Selv om jeg skulle skalere det ned uten å bruke unsharpen mask :tease:

 

ikke bare kan, du må skarpe opp et bilde som er nedskalert. selve nedskaleringsprosessen vil alltid gå utover skarpheten.

 

At kompaktkamera gir "rett ut av boksen" skarpe jpg er jo en selvfølge. Derimot er RAW med et speilrefleks noe helt annet. et RAW opptak er ikke annet enn det kameraets bildebrikke oppfanger, og det er å betrakte som ubehandlet og trenger som regel endel arbeid i RAW-konvertere, enten i dette tilfellet DPP (som er med kameraet) eller bibble som du har i signaturen, eller lightroom. Å fotografere i RAW og deretter gjøre konverteringen og etterbehandlingen krever mer enn å knipse med kompaktkamera og så kun nedskalere/croppe bildet etter på i picasa.

 

hvis du lar 7Dn ta bilde direkte i jpg, blir det skarpere da? eller enda bedre kjør RAWfilen gjennom DPP som mange sier er det beste for å konvertere RAW med når du har Canon kamera.

Lenke til kommentar

I medfølgende programvare DPP kan man velge å få se hvor fokus er valgt og hvilken.

I følge flere steder skrives det at filer fra f.eka 7D tåler mye mer oppskarping enn normalt uten å bli "ødelagt"

I DPP vil jeg si at jeg får samme skarphet ved innstilling 3 med 7D filer som stilling 1 ved 50D filene.

Vet du hvilken AF innstilling du har brukt , 7D har en avansert fokuseringsmodul med mange valg og jeg ser at det er lett å tråkke feil.

Man kan jo begynne å lure på hvorfor det skal være vanskeligere å få til "skarpe" bilder med et dyrere kamera , men det er ofte slik at jo mer avansert det er jo mer tid må man bruke på å lære kameraet å kjenne.

Av og til er det faktisk slik at jeg lettere får skarpe bilder med min datter sitt 1000D og EF-S 18-55mm IS enn jeg gjør med mitt 7D og EF 70-200mm f4 L IS når det gjelder å bare knipse.

Men når jeg gjør rett med mitt 7D er det fantastisk.

Lenke til kommentar

Hei.

Du er ikke alene med akkurat dette.

 

Noen kjappe søk med google så ser du at uskarpe bilder med 7D er nesten en gjenganger.

 

Jeg har noe av det samme problemet som det, har 7D med kit objektivet 15-85 IS USM, det leverer bare skarpe bilder, men min to andre Canon 50mm F/1.4 og Canon 70-200 F/2.8 IS USM sliter i enkelte tilfeller. Spesielt i typisk scenelys, med mørk sal og lys bare på scenen.

 

Med 70-200 2.8 objektivet ble det bedre med å velge kun midterste fokuspunkt, men 50mm 1.4 er konsekvent uskarp.

 

Jeg har fått byttet kamera med en ny 7D og prøver på nytt.

 

Jeg ville enten få byttet kamera på garanti, eller få sendt til Canon for en justering.

 

Glenn

Lenke til kommentar

Takk for mange innspill - jeg bruker LR3 BETA (flere som skryter av denne i samband med bla. 7D.....)

 

Når det gjelder skalering så er altså bildet ikke "skalert" - det er croppet - mao størrelsen på pixlene er 1:1 slik de ble tatt....

 

Hvis dere med nedskalering mener komprimert til JPG så kan det vel kanskje ligge noe i det - men ikke SÅ mye som dette bildet viser ?

 

Jeg synes liksom jeg har prøvd alle mulige & umulige instillinger/settinger i LR3 for RAW filen uten at det hjelper - når når jeg synes skarpheten er OK så blir det MYE støy osv....

 

ER det flere der ute med 7D som opplever dette og kanskje har en løsning ?

 

Legger ved original JPEG fil iom at jeg skyter paralellet - såvidt jeg kan se - samme driden her....se selv - evt "leke" litt med det og poste den tilbake for å se om det er meg og mine innstillinger eller kameraet det er noe "bogus" med..... :no:

post-176201-1267553683,5599_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...