Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp og vedlikehold av LADA


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vurderer å kjøpe en Lada Niva fordi jeg liker biltypen.

Den skal være en nummer 2-bil.

 

Jeg har ennå ikke bestemt meg om jeg kjøper den, så jeg stiller noen spørsmål her.

 

Bilen skal være i såpass stand at den IKKE blir et oppussingsobjekt, men fungerer smertefritt i årevis. Akkurat som den andre bilen min.

Jeg senker ikke kravene bare fordi det er en kultbil.

Hva må jeg regne med å gi for den? Vrak finner man jo på Finn til 4.000, men jeg vil kjøre, ikke skru.

 

Hvem har deler? Må man bruke postordre?

 

Hvilke verksteder kan jeg bruke i Rogaland?

Vil et vanlig verksted som Mekonomen ha kompetanse nok til å skjønne hvordan man fikser en Lada? Og klarer de å bestille riktige deler for den?

Eller blir dette så sært at man risikerer å måtte gjøre alt selv?

 

Hva blir veiavgifta og omregistreringsavgifta på en fornuftig årsmodell? Blir det like mye som for en "skikkelig" bil, eller går det etter størrelse og slikt?

Det koster vel ikke like mye for en Lada som for en BMW, for eksempel?

 

Kom gjerne med innspill. Jeg liker Lada, men kan ikke garantere at det blir noe kjøp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Artig at jeg snublet over denne tråden. Har sett litt på denne bilen selv, og da var tanken at hvis jeg skulle ha bil måtte jeg ha noe som er enkelt og ukomplisert å fikse, nå som jeg bor på andre siden av landet enn "verkstedet", også kjent som stefar. :p

 

Deler er jeg veldig usikker på, men det jeg har hørt ihvertfall, er at det meste mekaniske og elektriske er enkelt å fikse selv uten allverdens av merkverdig verktøy. Har ikke førstehåndserfaringer med bilen da.

Lenke til kommentar

Å fikse og skifte ting på den bilen er enkelt, for det er slik den er bygget. Dette kan omtrent hvem som helst med bil klare. Ang. verksteder så tar nok de fleste i mot den type bil, i og med at det er en veldig enkel bil å skru på. Mekonomen eks. kan ta den i mot og det er nok av Mekonomeneide verksteder der:

 

Jørpeland Bilverksted

Orstad Bilverksted

Sevland Autoteknikk

Sand Servicesenter

Alfa Bilverksted

Gann Bilverksted

Sandnes Bilverksted

Hillevåg Bilverksted

Åsensenteret Bilverksted

Tananger Service Senter

Ålgård Bil & Mek Verksted

 

Deler skal heller ikke være vanskelig å finne, Mekonomen har 110% sikkert dette, og om de ikke har de skaffer de det fra delelageret sitt i Oslo innen 1-2 dager. De er veldig bra på det! Og prisene på delene er heller ikke skremmende, faktisk veldig billig!

 

Men dog.. Lada ruster, støyer, sluker bensin, og er ikke veldig komfortabel å kjøre. Heller ikke veldig sprek.

Lenke til kommentar
Men dog.. Lada ruster, støyer, sluker bensin, og er ikke veldig komfortabel å kjøre. Heller ikke veldig sprek.

 

Det skal være en nummer 2-bil for å ha det gøy med.

Enhver bil som klarer å følge fartsgrensene er rask nok for meg.

 

Men kom gjerne med flere innspill.

 

Hva vil dette koste i avgifter, forsikring, osv?

Jeg skal selvsagt bare ha det obligatoriske.

 

jeg vet det er noen forsikringsselskaper som ikke forsikrer Lada.

Men det gjelder vel forsikring mot motorhavari og slikt?

Disse selskapene vil vel la meg få sånn forsikring som er obligatorisk?

 

 

Siden jeg har en bil fra før, må jeg betale dobbelt, eller slipper jeg det?

Jeg kan jo ikke kjøre (og kræsje) begge på en gang...?

Og hva med veiavgift, er den billigere hvis bilen er en "drittbil"? Hva skal de ha for å gi meg skilter til en Niva?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Nå er det jo ikke noe spesielt med Lada Niva, så du må jo betale det samme som med andre biler. Årsavgift er den samme, og omregistreringsavgift er 1557,- hvis den er 98-modell eller eldre, og 4767,- hvis den er hakket nyere. Hva du må betale i forsikring er du den eneste som kan finne ut av.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Enn hvis man bygger den om til å gå på brukt matolje? Det burde jo være en miljøbonus på det. :p Om man kjøper seg en sentrifuge og bor i nærheten av en by, er det vel i hvert fall god tilgang på gratis/veldig billig drivstoff. En gammel billig niva må jo være ideell for et slikt prosjekt, om motoren takler det uten altfor dyre modifikasjoner.

Lenke til kommentar

Haha. De slutta vel produsere i 99', men spekuleres om de skal starte å produsere igjen under navnet VAZ, som er navnet på eierkonsernet deres. Men utenom den drittkvaliteten Lada har så er det bilig de har gjort veldig enkle å skru på! Og delene er ekstremt billige og.

Lenke til kommentar

Enn hvis man bygger den om til å gå på brukt matolje? Det burde jo være en miljøbonus på det. :p Om man kjøper seg en sentrifuge og bor i nærheten av en by, er det vel i hvert fall god tilgang på gratis/veldig billig drivstoff. En gammel billig niva må jo være ideell for et slikt prosjekt, om motoren takler det uten altfor dyre modifikasjoner.

Får du Nivaer med dieselmotor da? Hvis ikke, må man modifisere for etanol, noe jeg ikke ville gjort for all verden i Norge.

Lenke til kommentar

Lada Niva er en av verdens enkleste biler å jobbe med, og selv om folk sier mye rart om lada er det veldig få av de som er god å snakke drit som faktisk en gang har tatt i en Lada. Det er biler som er bygget for en tid når man ikke dro på verkstede for den minste feil, man kunne gjøre ting selv. De er veldig enkelt, men dog robust bygget. De tåler en god støyt!

 

Se på Blocket.se og du kan kjøpe deg en 2010 modell Lada Niva vist du bare vil, men finnes ingen norsk importør lenger.

 

Du får Niva med bensin eller dieselmotor, diesel er litt mer sjelden og ligger høyere i pris. Er en Peugeot/Renault produsert dieselmotor de bruker så er lett å få tak i deler til de. Interiørdeler er ofte samme som i f.eks Samara eller andre Lada modeller. Nå begynner det å bli litt vanskeligere å få tak i slike ting, men brytere og andre ting inni bilen kan jo lages uorginalt vist det er noe som ryker.

 

 

Syns du skal kjøpe en Niva, men pass opp for rust.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...