Gå til innhold

Designer-babyer


Anbefalte innlegg

Kan man øke sannsynligheten for å bringe et pent barn til verden, så hvorfor ikke?

Fordi det finnes få personer som har perfekte egenskaper på alle fronter, det finnes vel unntak, men det virker ikke som supermodeller er noe smartere enn snittet, det er langt bedre egenskaper å velge utifra.

 

AtW

 

Vel, pent utseende korrelerer med en hel del positive egenskaper, og jeg mener å huske at intelligens er en av dem. Det er gjort masse forskning på dette, bare å google.

 

Intelligens korrelerer bedre med intelligens, skal man begrense seg til supermodeller så innskrenker man muligheten til å velge utifra andre positive egenskaper (som er viktigere) framatisk, det bø være et vesentlig mindre problematisk å finne noen som socrer høyt på viktigere egenskaper, og samtidg er ganske pen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan man øke sannsynligheten for å bringe et pent barn til verden, så hvorfor ikke?

Fordi det finnes få personer som har perfekte egenskaper på alle fronter, det finnes vel unntak, men det virker ikke som supermodeller er noe smartere enn snittet, det er langt bedre egenskaper å velge utifra.

 

AtW

 

Vel, pent utseende korrelerer med en hel del positive egenskaper, og jeg mener å huske at intelligens er en av dem. Det er gjort masse forskning på dette, bare å google.

 

Intelligens korrelerer bedre med intelligens, skal man begrense seg til supermodeller så innskrenker man muligheten til å velge utifra andre positive egenskaper (som er viktigere) framatisk, det bø være et vesentlig mindre problematisk å finne noen som socrer høyt på viktigere egenskaper, og samtidg er ganske pen.

 

AtW

 

Hvis et barn har eksepsjonelt pene foreldre, og et annet barn har eksepsjonelt smarte foreldre, så tror jeg det er større sannsynlighet for at barnet med pene foreldre blir pent enn tilsvarende for det andre barnet. Intelligens vil være mye mer variabel i forhold til miljøet barnet vokser opp i, og ha mindre med genene å gjøre.

 

Så hvis man tar begge disse barna fra sine foreldre, så vil det pene utseendet arves, men ikke intelligensen (som krever oppfølging fra smarte foreldre).

 

Om Jan Thomas hadde valgt egget fra en smart kvinne så tviler jeg veldig sterkt på at denne smartheten hadde lett fulgt med barnet via genene.

 

Jeg sier ikke at gener har INGENTING å si for smarthet, bare at gener har mye MINDRE å si sammenlignet med hva de har å si for utseende.

 

Har man så valget mellom 90% sannsynlighet for pent utseende, eller 20% sannsynlighet for IQ på 130+, så velger nok de fleste det pene utseendet.

Endret av J-Core
Lenke til kommentar

Valgmulighetene dine er jo ganske virkelighetsfjeren i forhold til realiteten, det er vesentlig større sannsynlighet for at et barn med intelligente og pene donorer blir intelligent og pent enn at en supermodelldonors barn blir en supermodell. Det er uproblemetisk å finne mennesker med gunstige gener på viktige fronter som allikevel er pene. Å spisse seg inn mot en supermodell er irrasjonelt. Videre er sannsynligheten stor for at ungen blir smartere enn den hadde vært med teitere donorer selv om foreldrene er premie nek, bedre med 120 enn 100, selv om man ikke når 130+

 

AtW

Lenke til kommentar

Valgmulighetene dine er jo ganske virkelighetsfjeren i forhold til realiteten, det er vesentlig større sannsynlighet for at et barn med intelligente og pene donorer blir intelligent og pent enn at en supermodelldonors barn blir en supermodell. Det er uproblemetisk å finne mennesker med gunstige gener på viktige fronter som allikevel er pene. Å spisse seg inn mot en supermodell er irrasjonelt. Videre er sannsynligheten stor for at ungen blir smartere enn den hadde vært med teitere donorer selv om foreldrene er premie nek, bedre med 120 enn 100, selv om man ikke når 130+

 

AtW

 

Målet med å velge et egg fra en supermodell er nok neppe hovedsaklig for å sikre at det resulterende barnet også blir en supermodell. Det er nok heller bare en måte å øke sannsynligheten for at barnet skal bli pent. Det er altså kun en kvalitetsikring av utseendet.

 

Når det kommer til intelligensen tviler jeg uansett på at gener har så mye å si (for intelligens) at det er verdt å satse på som preferanse ved valg av egg-donor. F.eks. er gjennomsnitts-IQ i diverse land i Afrika langt lavere sammenlignet med land i vesten. Det er åpenbart ikke genene deres som er avvikende, men heller skole/utdannelsessystemet (miljøet).

 

Mao.: Et barn av smarte foreldre, fostret opp hos noen "premie nek" av foreldre, vil mest sannsynlig bli et nek selv. Uansett hvor mye anlegg som fantes...

 

Utseende kan i svært liten eller ingen grad formes etter at et barn er født. Intelligensmessig kan nok barnet trenes opp til langt over gjennomsnittet på intelligensskalaen, likegyldig om donorer er smarte eller ikke.

 

Å nærmest helgardere seg et over gjennomsnittlig pent barn synes fortsatt å være mest fornuftig, slik jeg ser det.

Endret av J-Core
Lenke til kommentar

Tvil i vei, forskning viser at det er arvelig med høy intelligens. At miljø også har noe å si som på det meste annet hndrer ikke dette. Barnet vil i et utviklet land mest sannsynlig ikke bli et nek. Det finnes mange egenskaper som er mer nyttig enn å være pen (og som er arvelige), å begrense utvalget såpass på disse frontene er i mine øyne en svært dårlig strategi.

 

AtW

Lenke til kommentar

Modeller er ofte sykt tynne. Lurer på hvor langt modellbransjen, kjendisbransjen og sånt kan gå (altså hva vil en se om f.eks. 15 år fra nå)?

 

Ett dilemma med å få en stor industri omkring designer-babyer blir kanskje at mange føler de må hive seg på karusellen de også. Se bare på andre trender som silikoninnlegg, barbering under armhulene, proteinkosthold med flere..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...