Gå til innhold

sempron 140 unlock. problemer ved standard hastighet


kjeLL//

Anbefalte innlegg

jeg fikk idag henta pakka på posten med blantannet min nye lekecpu. en sempron 140 2,7ghz (1 kjerne)som låses opp til athlon II 4400e.

Det gikk veldig greit å låse opp den ene kjernen. men problemet er at jeg ikke får den til å gå stabilt på mere en 2 ghz med 2 kjerner aktivert. den står med prime 95 64bit og knuser tall nå. =)

 

har prøvd med 1.55v vcore og 2.7ghz men resulterer i blåskjerm. på standard spenning 1.35 klarer den 2ghz og prime95.

spec:

sempron 140

ma78lm-s2

OCZ 2x1gb 800mhz

 

post-65461-1267098239,4582_thumb.png

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det gikk veldig greit å låse opp den ene kjernen. men problemet er at jeg ikke får den til å gå stabilt på mere en 2 ghz med 2 kjerner aktivert. den står med prime 95 64bit og knuser tall nå. =)

Bunner vel muligens i at det ikke finnes noen garanti for at en disablet kjerne skal levere en viss ytelse. Strengt tatt trenger den ikke fungere i heletatt, og AMD har fortsatt sitt på det tørre.

 

Er vel litt tombola, -andre med samme prosessoren kan ha fått kjørt den høyere, mens hos noen andre er den dårligere enn hos deg.

 

Dog mulig det finnes ytterligere bios-tweaks som du hadde trengt, som kunne fått den høyere

Lenke til kommentar

med 2 kjerner aktivert på 2 ghz er den uansett sprekere en orginalt =) er igrunn veldig fornøyd med den billigste 2 kjerne cpu'en jeg noensinne har kjøpt. (265kr)

 

i de nye chipsetta til amd har amd fjærna "acc" heldigvis er ikke det slutten på unlock morro. asrock og asus har allerede nye muligheter til å låse opp =)

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

Har også gått rykter om at AMD nå utfører "laser cutting" i arkitekturen på prosessorene slik at disablede kjerner rett og slett blir fysisk utilgjenglig. Spørs dog om disse ryktene ikke er litt FUD, for det slippes stadig vekk prosesorer/revisjoner som folk oppdager kan un-lockes.

 

f.eks. AMD Athlon X2 5000+ - (AD5000ODGIBOX) som kan un-lockes til X4

 

http://www.cpu-world.com/CPUs/K10/AMD-Athlon%20X2%205000+%20-%20AD5000ODJ22GI%20(AD5000ODGIBOX).html

Lenke til kommentar

Hmmm trodde vi var ferdige med de dagene når de forsøkte å hindre klokkerne.

Mente AMD fikk opp øynene for den gode PRen og når de så at det de tapte på at de kjøpte billige CPUer for å peise opp farten på de var minimal så ble det slutt over natta.

Intel var tregere med å følge opp men gjør det nå enkelt de også.

Lenke til kommentar

ah berømte blyant-trikset ja :D

 

Men jeg tror nok ikke det er slutt på unlockbare prosessorer. Som andre har nevnt så innser nok AMD at det har god PR verdi å by på overraskelser.

 

Skulle ikke forundre meg at vil bli mulig å låse opp noen X4 til å bli Six-Core Thuban når de seriene kommer? :D

Lenke til kommentar

trur jeg er usansynlig. de låser kjerner for å fylle markedet der det trengs. samt at de slipper å kaste de cpu'ene som ikke klarer en bra hastighet på alle kjerner. min cpu er vell egentlig i den siste gruppen, som de kunne selge istede for å kaste...

 

edit: de 4 kjernene som eventuelt "kan" låses opp blir vell kansje litt som min cpu, kan låses opp. men må klåkkes ned.

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

edit: de 4 kjernene som eventuelt "kan" låses opp blir vell kansje litt som min cpu, kan låses opp. men må klåkkes ned.

Det gjenstår å se. Jeg for min del kjenner ikke noe til arkitekturen/specs på de kommende prosessorene, men i uansett vil det i såtilfelle være en "Thuban" i bunn som selges som X4 og da evt. kan låses opp til "ekte" six-core

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...