Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Spanskkurs 1, to ganger. Mulig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mulig å ta spanskkurs 1 to ganger? Altså at jeg nå når jeg skal begynne på videregående etter sommeren velger å ta første kurset om igjen, eller er jeg nødt til å ta kurs nummer 2?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det mulig å ta spanskkurs 1 to ganger? Altså at jeg nå når jeg skal begynne på videregående etter sommeren velger å ta første kurset om igjen, eller er jeg nødt til å ta kurs nummer 2?

Dette er vel en situasjon som din fremtidige spansklærer må drøfte. Om du ikke føler du kan 1.-års-pensumet i spansk, anbefaler jeg deg sterkt å ta det om igjen. Det vil gi deg god forståelse og innsikt i språket, samt at du allerede kan noe fra før som vil resultere i bedre karakterer (mest sannsynlig).

For å svare direkte på spørsmålet ditt: ja, det er mulig.

Skrevet (endret)

Nei, det skal det ikke være. Reglene til Utdanningsdirektoratet sier at man etter å ha hatt Spansk I på ungdomsskolen ikke kan ta det igjen i VG1.

Endret av Henrik B
Skrevet

Nei, det skal det ikke være. Reglene til Utdanningsdirektoratet sier at man etter å ha hatt Spansk I på ungdomsskolen ikke kan ta det igjen i VG1.

Jeg kjenner flertallige elever som har tatt førstenivå i et språklig fag om igjen, tross i hvor mange år de har hatt det pre-VGS. Og så klart, hva er vitsen i å gå til nivå to når man ikke kan nivå èn ordentlig? Er lite vits om man ikke har kompetanse til å forstå og begripe innholdet i undervisningen, er det ikke? Ja, teknisk sett skal man ta nivå to etter å ha hatt nivå èn i grunnskolen, men det er under forutsetning av at du faktisk forstår språket og det du holder på med.

Skrevet

Men da jeg skulle velge ønske om videregående skole på vigo.no i går så måtte de vite hvilket fremmedspråk jeg hadde på ungdomsskolen og hva jeg ønsket på videregående. Svarte spansk kurs 1 på begge, så vi får se hvordan det går. Uansett så skal jeg bo et år i Spania etter sommeren og da lærer jeg vell nok spansk til å skulle klare å få enda bedre karakterer i faget (har 5 nå).

Skrevet

Men da jeg skulle velge ønske om videregående skole på vigo.no i går så måtte de vite hvilket fremmedspråk jeg hadde på ungdomsskolen og hva jeg ønsket på videregående. Svarte spansk kurs 1 på begge, så vi får se hvordan det går. Uansett så skal jeg bo et år i Spania etter sommeren og da lærer jeg vell nok spansk til å skulle klare å få enda bedre karakterer i faget (har 5 nå).

Det er sant, men på Vgs så legges det vekt på om man kan snakke i helhet, og hvor flytende. Så det er viktig for deg å lære å snakke, ha en samtale med andre uten å tenke over hver ord. Men du skal jo bo i Spania i et år, så tro meg du vil bli flytende i Spansk! Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...