Gå til innhold

DualDDR - må cpu matche i mhz?


Ximo

Anbefalte innlegg

Jeg har nettop kjøpt Asus A7N8X som har 333 MHz, og en Athlon XP2500+ som har 333 MHz, og nå holder VS Data igjen orderen min fordi de ikke har de to 256MB PC2700-brikkene jeg har bestilt på lager, mens de har 512MB PC2700 igjen, og jeg har så lyst på å få de delene :wink:

 

Så hvordan virker DualDDR? Såvidt jeg vet kan Asus'en overklokkes til 400MHz - hvis jeg gjør det, blir ytelsen til 2x256MB mye bedre enn 1x512MB da? Og hva med CPU'en? Den er jo 333MHz, må den også overklokkes til 400?? Ich habe keine anung....

 

Med andre ord, hvor mye er det verdt det å kjøpe 2x256MB DDR PC2700 i forhold til 512MB? Jeg har ikke tenkt å bruke det integrerte skjermkortet til Asus A7N8X'en, men lydkortet har jeg tenkt å bruke..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjøp 2X 512 så har du nok for en stund  :wink:

Jeg sa vel enten 1x512 eller 2x256, mer enn det har jeg ikke råd til :)

 

Det jeg også tenkte på var at hvis jeg kjøper 1x512MB nå, har jeg 2 minneslots igjen for framtida, og kan få plass til mere MB enn hvis jeg bruker opp to av dem på 256MB.

 

Er ikke PC2700 riktig type i forhold til hovedkort og prosessor? PC3200 er uansett for dyr for meg :-?

Lenke til kommentar

Klippet dette ut fra en test på hardware.no. Står hvordan doble minnekanaler funker:

 

Vanlige DDR-minnemoduler har en 64-bit bred buss, men på nForce2 kan man sette minnemodulene i par og danne såkalte doble minnekanaler, noe som gjør at minnebussen økes fra 64- til 128-bit. I teorien dobler dette minnebåndbredden. Dobbel minnebuss betyr ikke så fryktelig mye i "normale" applikasjoner.

Lenke til kommentar

Som Ximo skriver, så bør du kjøpe deg 2 stk. PC3200 minnebrikker.

 

Dette pga. at dersom du skal overklokke FSB til 200MHz, så greier neppe de PC2700 brikkene samme hastighet.

 

Grunnen til at du må ha 2 stk., er at nForce2 chipsettet støtter DualDDR, (på norsk vil det si doble minnekanaler), og dette øker den teoretiske minnebåndbredden din til det dobbelte.

 

Vil anbefale 2 stk. 256 MB TwinMos PC3200 m/Winbond

Lenke til kommentar

Burde kanskje også sagt at jeg ikke har tenkt å bruke dobbelt så mye på PC3200, i forhold til PC2700. Har heller ikke tenkt å overklokke hvis jeg er nødt til å kjøpe en dyrere brikke (ikke winbond for eksempel), men så mye det er mulig å overklokke med PC2700 uten winbond, og ASUS A7N8X med XP2500+.. hvis det er mulig i det hele tatt :) Det var det jeg ville vite. Men takk for raske svar!

Lenke til kommentar

2x256 yter ganske lite ekstra i forhold til 1x512. Forskjellen ligger i beste fall opp mot 10%, men det kan kun merkes i situasjoner der minnebåndbredden er den klart største flaskehalsen, noe som i praksis er nesten aldri.

 

Siden du ønsker å oppgradere til mere minne senere så kan det være en fordel å ha nok ledige minne-plasser.

 

Uansett om du velger 2x256 eller 1x512 så er kan det være en fordel å velge PC3200 brikker fremfor PC2700 fordi prisen er nesten lik men PC3200 er mer fremtidrsettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...